Citat:
Ursprungligen postat av
myskankan
Med tanke på vilket lag du håller på så var det inte så svårt att gissa.

Men jag fuskade lite med wiki. Säsongen 69/70, Cagliari och Gigi Riva i topp. 42 gjorda mål och 11 insläppta när dom tog sin Scudetto.
Ha ha... lysande.
Men det är lite häftigt. Och för att sätta in det i ett sammanhang så hade gli Azzurri efter Superga 1949, aldrig tagit sig vidare från första rundan i vare sig i VM eller i EM. Fram till 1968...
1968 vann man EM och tog sig sedan till final i VM 1970. Och det var då
Gigi Rivas Cagliari var bäst i Italien.
Smaka på namnen i gli Azzurri. Facchetti, Mazzola, Rivera, och kanske framförallt Riva. Och Gigi Rivas 35 mål i landslaget låter kanske inte så mycket då man jämför med målskyttar andra landslag. Men han är bäst genom tiderna i gli Azzurri. 35 mål på 42 matcher. Handlar såklart om konkurrens.
Bäst av nu aktiva spelare är Gilardino med 19 mål på 57 matcher. Och jag har retat mig lite på att man numera kan dunka in en massa mål i vänskapsmatcher och lätta kval-matcher. Det ska fan vara viktiga mål i avgörande matcher. Som Balotelli t ex gjorde då han gjorde två mål för i Italien mot Tyskland i semifinalen 2012, då gli Azzurri vann med 2-1. De två målen är oändligt mycket mer värda än de två han dunkade in mot Malta. Han är redan uppe i 13 mål på 33 matcher. Om han går förbi Riva i statistiken så hoppas jag att det är med viktiga mål i viktiga matcher.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Antonio Conte ska medverka i kvällens sändning från San Remo-fedtivalen. Han ska inte sjunga men älskar att sjunga karaoke, berättade han för TG inför evenemanget.
Han kommer nog att bli intervjuad från scen, få se vad det utmynnar i.
Jag är nyss hemkommen från en lokal-revy. Kvaliteten är såklart inte på topp, men de fick in en del snytingar på lokala makthavare, medan stämningen var på topp. Lyckat.
San Remo däremot är kvalitet. Spretar, men brukar vara kvalitet. Följer det dock inte särskilt ingående. Men många i Sverige som inte förstår varför Italien inte ens ställt upp i Melodifestivalen tidigare. Jag har nämt att de har andra, för dem betydligt, större festivaler. San Remo...
Annars brukar den enklaste förklaringen vara att peka på Eurovision 1958, och sedan vråla:
https://www.youtube.com/watch?v=70PYINHfVjI
En låt som ägnar sig allra bäst i trånga utrymmen som viud bilresor, men som man kan stämma upp i under de flesta festliga sammanhang. De flesta kan hänga med. Hela min familj kan numera texten, eftersom det är en låt som jag gillar att vråla. Och de tvekar inte att stämma in.
Vinnaren 1958 med mer än dubbelt så många poäng var:
https://www.youtube.com/watch?v=5WA7yXkUuQw
Vaffanculo!