2015-02-13, 17:59
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Samtidigt kan jag något förnöjsamt konstatera att de har en bit till världsrekordet i Serie A. Endast 11 insläppta mål under en säsong... Samtidigt som en viss spelare i det laget blev Capocannoniere med 21 gjorda mål. Jag låter er gissa vilket lag och vilken spelare jag snickesnackar om.

Med tanke på vilket lag du håller på så var det inte så svårt att gissa. Men jag fuskade lite med wiki. Säsongen 69/70, Cagliari och Gigi Riva i topp. 42 gjorda mål och 11 insläppta när dom tog sin Scudetto.
Citera
2015-02-13, 18:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag skulle säga att all press är på Juve. Skillnaden på ligaframgångarna och europa börjar bli pinsam både för klubben men också för hela ligan. Dortmund ligger trots allt på nedflyttningsplats och om inte de överlägsna italienska ettorna kan slå ut dem, då är det fiasko. Dortmund behöver bara klara sig kvar i ligan för att inte gå under, inget mer.

Att det är den mest intressanta matchen håller jag med om då jag dessutom ser det som väldigt viktigt för ligastriden att Juve åtminstone får fyra jobbiga europamatcher under våren.
Visst vore det pinsamt, men i cuper kan vad som helst hända...
Citera
2015-02-13, 20:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Antonio Conte ska medverka i kvällens sändning från San Remo-fedtivalen. Han ska inte sjunga men älskar att sjunga karaoke, berättade han för TG inför evenemanget.
Han kommer nog att bli intervjuad från scen, få se vad det utmynnar i.
Citera
2015-02-13, 22:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Lite småmysigt prat mellan Carlo Conti (konferencier) och Antonio Conte sittandes på scenen. Man spelade upp några låtar ur festivalens historia som betydde något för AC. Han sjöng med lätt i en låt och det lät bra. Han har bekräftade kvaliteter som sångare men rösten har försämrats av allt skrikande från tränarbänken...

En väldigt intressant sak var att han avslutningsvis starkt lyfte fram damfotbollen! Hur kom han in på det? Jo, CC fick en landslagströja med sitt namn och nr 65 (årets festival är den 65e). CC har också till sin hjälp tre kvinnor (en är Emma Marrone som representerade Italien i ESC förra året, en är Arisa och en är spanjorskan Rocio Munoz Morales). De hade också fått varsin tröja med nr 10 och sitt namn, och när de kom in och visade dem nämnde AC damfotbollen.

CC (som är Viola) försökte få AC att säga nåt snällt om Fiorentina, AC svarade då diplomatiskt med att önska alla italienska klubbar lycka och framgång.

Har kollat på festivalen sen den drog igång häromdagen och jag tycker det är intressant. Det är en helt annan stil på den än den svenska uttagningen med betoning på stil och elegans. Det är lättsam stämning och med riktig orkester. Startfältet utgörs av flera av de stora italienska namnen, inslagen är övervägande av karaktären "medelhavsballad" och de växer. Spandau Ballet har framträtt, Charlize Theron intervjuades från scen (hon älskar Italien, sitt 3e hemland).
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-02-13 kl. 23:14.
Citera
2015-02-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Med tanke på vilket lag du håller på så var det inte så svårt att gissa. Men jag fuskade lite med wiki. Säsongen 69/70, Cagliari och Gigi Riva i topp. 42 gjorda mål och 11 insläppta när dom tog sin Scudetto.

Ha ha... lysande.

Men det är lite häftigt. Och för att sätta in det i ett sammanhang så hade gli Azzurri efter Superga 1949, aldrig tagit sig vidare från första rundan i vare sig i VM eller i EM. Fram till 1968...

1968 vann man EM och tog sig sedan till final i VM 1970. Och det var då Gigi Rivas Cagliari var bäst i Italien.

Smaka på namnen i gli Azzurri. Facchetti, Mazzola, Rivera, och kanske framförallt Riva. Och Gigi Rivas 35 mål i landslaget låter kanske inte så mycket då man jämför med målskyttar andra landslag. Men han är bäst genom tiderna i gli Azzurri. 35 mål på 42 matcher. Handlar såklart om konkurrens.

Bäst av nu aktiva spelare är Gilardino med 19 mål på 57 matcher. Och jag har retat mig lite på att man numera kan dunka in en massa mål i vänskapsmatcher och lätta kval-matcher. Det ska fan vara viktiga mål i avgörande matcher. Som Balotelli t ex gjorde då han gjorde två mål för i Italien mot Tyskland i semifinalen 2012, då gli Azzurri vann med 2-1. De två målen är oändligt mycket mer värda än de två han dunkade in mot Malta. Han är redan uppe i 13 mål på 33 matcher. Om han går förbi Riva i statistiken så hoppas jag att det är med viktiga mål i viktiga matcher.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Antonio Conte ska medverka i kvällens sändning från San Remo-fedtivalen. Han ska inte sjunga men älskar att sjunga karaoke, berättade han för TG inför evenemanget.
Han kommer nog att bli intervjuad från scen, få se vad det utmynnar i.

Jag är nyss hemkommen från en lokal-revy. Kvaliteten är såklart inte på topp, men de fick in en del snytingar på lokala makthavare, medan stämningen var på topp. Lyckat.

San Remo däremot är kvalitet. Spretar, men brukar vara kvalitet. Följer det dock inte särskilt ingående. Men många i Sverige som inte förstår varför Italien inte ens ställt upp i Melodifestivalen tidigare. Jag har nämt att de har andra, för dem betydligt, större festivaler. San Remo...

Annars brukar den enklaste förklaringen vara att peka på Eurovision 1958, och sedan vråla:
https://www.youtube.com/watch?v=70PYINHfVjI

En låt som ägnar sig allra bäst i trånga utrymmen som viud bilresor, men som man kan stämma upp i under de flesta festliga sammanhang. De flesta kan hänga med. Hela min familj kan numera texten, eftersom det är en låt som jag gillar att vråla. Och de tvekar inte att stämma in.

Vinnaren 1958 med mer än dubbelt så många poäng var:
https://www.youtube.com/watch?v=5WA7yXkUuQw

Vaffanculo!
Citera
2015-02-13, 23:03
Medlem
läramighackas avatar
Enlig Milannews har Berlusconis Finnivist sålt 7,79% av sina aktier i Mediaset. Prissumman verkar ha legat på hela 400 miljoner euro. Återstår att se om något av denna summan kommer investeras i AC Milan. En (återigen) aktiv Berlusconi i laget vore något det.
Citera
2015-02-13, 23:23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
/.../

San Remo däremot är kvalitet. Spretar, men brukar vara kvalitet. Följer det dock inte särskilt ingående. Men många i Sverige som inte förstår varför Italien inte ens ställt upp i Melodifestivalen tidigare. Jag har nämt att de har andra, för dem betydligt, större festivaler. San Remo...

Annars brukar den enklaste förklaringen vara att peka på Eurovision 1958, och sedan vråla:
https://www.youtube.com/watch?v=70PYINHfVjI

En låt som ägnar sig allra bäst i trånga utrymmen som viud bilresor, men som man kan stämma upp i under de flesta festliga sammanhang. De flesta kan hänga med. Hela min familj kan numera texten, eftersom det är en låt som jag gillar att vråla. Och de tvekar inte att stämma in.

...
Apropå revy. In kommer en skröplig Ornella Vannoni och kör buskis så det bara visslar om det. Fick mig ett par rejäla skratt.
Det som slår mig är proffsigheten hos konferencierna och övriga medverkande; allt snack, vitsar etc låter spontant fast en del är inövat (och annat inte, men man hänger på).

"Volare" blev tvåa för några år sen i en omröstning om tidernas ESC-låt. Vann gjorde en visd "Waterloo". Fast som schlager a la örhänge så är Volare bättre, Waterloo är mer en poppig rocklåt.
Citera
2015-02-13, 23:35
Medlem
Citat:
Apropå revy. In kommer en skröplig Ornella Vannoni och kör buskis så det bara visslar om det. Fick mig ett par rejäla skratt.
Det som slår mig är proffsigheten hos konferencierna och övriga medverkande; allt snack, vitsar etc låter spontant fast en del är inövat (och annat inte, men man hänger på).

"Volare" blev tvåa för några år sen i en omröstning om tidernas ESC-låt. Vann gjorde en visd "Waterloo". Fast som schlager a la örhänge så är Volare bättre, Waterloo är mer en poppig rocklåt.

Eftertankens kranka blekhet angående "Volare" eller rättare sagt "Nel blu dipinto di blu", som ju blev trea 1958. Men som vi fortfarande nynnar på...

Inte olikt Roberto Baggio. En artist vars uppskattning knappast kommer att minskas, utan definitivt tål tidens tand.

Titlar betyder inte allt.
Citera
2015-02-14, 00:00
Medlem
Citat:
Eftertankens kranka blekhet angående "Volare" eller rättare sagt "Nel blu dipinto di blu", som ju blev trea 1958. Men som vi fortfarande nynnar på...

Inte olikt Roberto Baggio. En artist vars uppskattning knappast kommer att minskas, utan definitivt tål tidens tand.

Titlar betyder inte allt.

Talangen som blommade ut. Trycket på hemmaplan under VM 1990. Hans debutmatch:
https://www.youtube.com/watch?v=EGUeRn5c3Tc

Veteranen som fortfarande briljerar. Mer än ett decennium efter VM 1990. Denna postar jag med jämna mellanrum. Två genier, en tanke. Pirlo till Baggio. Vackert så att jag blir tårögd:
https://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw

Man hade en omröstning om århundradets fotbollsspelare:
http://en.wikipedia.org/wiki/FIFA_Player_of_the_Century#FIFA_internet_vote

Maradona, Pelé, Eusebio, Baggio, Romário, van Basten, Ronaldo, Beckenbauer osv

Vi kan bara konstatera att han fortsatte att utöva mästerverk efter omröstningen (se Pirlo till Baggio) och att han knappast kommer att glömmas. Åtminstone inte av oss finsmakare.

Han kommer alltid att vara en av de allra största. En underbar artist.
Citera
2015-02-14, 00:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ska stå "Virginia Raffaele maskerad som en skröplig...". Man har bråttom ibland med padda, TV och dator...
Citera
2015-02-14, 02:49
Medlem
JayGatsbys avatar
Vad är det italienska namnet på San Remo-festivalen?
Citera
2015-02-14, 03:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Vad är det italienska namnet på San Remo-festivalen?
Festival della Canzone Italiana di Sanremo.

PS. De spansksjungande franska zigenarkungarna, Gipsy Kings, har en skön cover på Volare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in