I den där databasdumpen med 40000 rader förekommer närmare 3000 unika domäner. Bara 42 av dessa har >10 mailadresser kopplade till sig.
Jag tror att jag har funnit ytterligare ett stöd för att den här databasen är gammal som gatan. Topp 10 mailklienter ser ut som följer:
Kod:
hotmail.com 25667
gmail.com 4610
telia.com 1276
msn.com 900
spray.se 877
yahoo.se 823
bredband.net 593
home.se 549
yahoo.com 404
comhem.se 213
outlook.com, lanserat 2012 fanns inte med alls. Inte heller live.com eller live.se.
hotmail.se, som lanserades i början av 2010 fanns med vid 1 tillfälle. Detta får mig att misstänka att det bara är en felskrivning från personen som registrerade sig.
Men nu till det viktigaste. Hotmail förekommer 25 000 gånger. Gmail inte ens 5000 gånger. Hur många år tillbaka ska vi behöva gå för att hotmail ska vara 5 gånger så stor som gmail?
Jag har inte svaret.
Den här artikeln säger att hotmail ännu i augusti 2012 hade 108 miljoner användare mot gmails 75 miljoner. Men det verkar oerhört svårt att få fram någon vettig statistik för det där. Särskilt som det troligen varierar oerhört mycket från land till land. Någon av er smartskaft kanske kan komma på något klyftigt.
(jag kan förresten ingen vettig programmering så jag extraherar bara det intressanta jag kan få ut mha excel)