Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Så vadå, om man byter epost-adress på sitt konto, Då blir man anonym igen?

Om stasi-gruppen vet ditt anv. och personnummer så spelar det inte så stor roll om du byter epost!
Citera
2015-02-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

1.Ingen läcka från Flashback har skett, RG har bara lagt pussel med inläggen de skrivit och gjort en databas av det hela
Den här teorin är den som admin ger oss, förklaringen till det är vad jag kan se att det inte finns något bevis för motsatsen. Loggarna på Flashback visar inget intrång, eller liknande. Det intressanta är att admin verkligen inte verkar ha lust eller ork att köra vidare på det här spåret, utan väljer istället att sjunka tillbaka ner i soffan och fortsätta kolla på Sveriges Mästerkock. Det han gett oss än så länge är ett meddelande i stil med "Aaaah, jag tror inte på att den läckts." även om det är skrämmande många i läckan som är registrerad här med den mejlen just nu.

Kan inte bara vara denna teori då RG inte har kapacitet att gå igenom så många anv. och lägga pussel...
Citera
2015-02-13, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Painted-Bird
Om jag har förstått det rätt så har de bara kommit över mailadresserna via Flashback, personnumren har de fått tag på ifall ni använt samma mail vid kontakt med myndigheter.

Pers# kan inte bara komma från kontakt med myndigheter. De bör härstamma från annan läckt databas som CDon...
Citera
2015-02-13, 09:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Pers# kan inte bara komma från kontakt med myndigheter. De bör härstamma från annan läckt databas som CDon...

Personnumren kan lika gärna komma från SPAR som Researchgruppen har tillgång till. Det räcker med att de har ett unikt för/efternamn på en användare, eller användarens namn ihop med en postadress (t.ex. från e-handel) för att man enkelt skall kunna söka fram personnumret på SPAR.

Då vissa epostdomäner som jag vet att flera av mina kolleger använder saknas i listan så misstänker jag att många av emailadresserna kan komma från hack av vissa större mailservrar, eller från loggar hos mailtvätter (som tvättar email från spam och virus). Då användarna kan konfigurera sina konton så att de får en emailnotation från flashback när de har nya pm så skickas det en hel del mail från flashback till användarna. Om någon har tillgång till smtp-servrars eller mailtvättars loggar så kan man enkelt se vilka epostkonton som får mail från flashback och därmed anta att de har konton där.

Så frågan är, har Researchgruppen tillgång till dessa loggar?
Citera
2015-02-13, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Personnumren kan lika gärna komma från SPAR som Researchgruppen har tillgång till. Det räcker med att de har ett unikt för/efternamn på en användare, eller användarens namn ihop med en postadress (t.ex. från e-handel) för att man enkelt skall kunna söka fram personnumret på SPAR.

Det är mycket enklare att samköra databaser med varandra.. går på några knapptryckningar om man har tillgång bara. Att manuellt söka fram pers# från söktjänst tar mycket tid.
Citera
2015-02-13, 09:18
Moderator
Humbugs avatar
Ja, väldigt bra research och bra jobbat, .cloe! (och det förklarar kanske varför en del har klagat över lösenordsåterställningar de senaste dagarna)

Skulle det vara intressant att köra mailen mot andra tjänster för att se vilka som är registrerade där?
Citera
2015-02-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren
Skrämmande... men jag är tveksam till att det du skriver stämmer.
Det jag kan tänka mig är att du är misstänkt för terrorism eller dylikt och dom har punktmarkerat dig. Då kan jag tänka mig att dom avlyssnar just dina internetvanor via FRA eller liknade. Men att gemene man är anonym på själva forumet är jag helt övertygad om.

Ja du kan ju kolla allt jag skrivit här och hur ofta eller sällan.

Är varken extremist,politiskt intresserad eller på något annat sätt av intresse för någon, förutom min familj då.
Kontrollen som skede var inte pga av mig eller något jag gjort, utan något helt annat.

Men det känns inte skönt att bli misstänkliggjord, ifrågasatt och registrerad som risk bara för att jag ville hålla mig informerad om vem som slog vem och vem var mördarna osv...vilket nästan alltid är skälet till att jag besöker Flashback...när jag läser AB t ex så vill jag ju veta vem där där misstänkte är.

Visst har det hänt att jag skrivit inlägg i affekt när något hemskt har inträffat...vem har inte det..!?

Det enda jag kan tycka är bra med att de har total kontroll är att de då även har koll på dem som man verkligen ska ha koll på...
Citera
2015-02-13, 09:40
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Om stasi-gruppen vet ditt anv. och personnummer så spelar det inte så stor roll om du byter epost!

va? Om man reggar ny användare med ny tidigare oanvänd epost som slängs efter registreringen-hur ska RG då kunna koppla den nya användaren på Flashback med en gammal identifierad användare på flashback?
Citera
2015-02-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Jag är inte expert på domäner, men som jag har förstått det så kommer "Created"-datumet att uppdateras om man köper om domnen på nytt.

Normalt så ändras inte Created om du förnyar din domän före den gått ut. Om du däremot inte förnyar den och någon annan registrerar den när den gått ut så får du ett nytt Created.

Dock är det lite olika mellan olika TLDer, och hur mycket info de visar. Vissa visar nästan allt och vissa visar nästan inget så det går inte att säga säkert utan att spindla info.

Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
3. OPSEC - varför länka sitt anonyma konto till en personlig hemsida?

4. Alla kanske inte ser flashback som totalt anonymt heller, jag är med i dumpen med min personliga email. Men jag har inga större problem med det. Vill de se mina blandade svar på mestadels dator-relaterade trådar så får de väl det. Jag tycker det är fel att de kartlägger men jag är inte orolig heller.

Citat:
va? Om man reggar ny användare med ny tidigare oanvänd epost som slängs efter registreringen-hur ska RG då kunna koppla den nya användaren på Flashback med en gammal identifierad användare på flashback?

Vissa forum sparar vilka IP-adresser man loggat in (iaf sista), om inte annat så kan det finnas spår i webbserverns loggar. Lite beroende på hur den är konfigurerad, dock behöver man shell access till burken för det (såvida inte någon klantat sig rejält).

Hur som helst, om användare A loggat in från ett IP och sen slutar den helt plötsligt och B börjar logga in från samma IP så är det ju inte svårt att koppla ihop de. Om inte samma så iaf att de bor på samma ställe. Finns alltid sätt, men det kräver nog att de kommer åt IP-adresserna, vilket vi inte vet om de gör.

Sen finns ju alltid risken att du som användare klantar dig, tex använder gamla användaren på en annan sida och glömmer bort det och signerar som nya, eller försöker logga in som den där etc..
Citera
2015-02-13, 10:12
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vissa hävdar att deras personnummer blivit röjd.

Hur är det möjligt?

Om jag inte minns helt fel och är ute cyklar långt borta i fjärran. Så var man tvungen att fylla i sitt personnummer när man skulle registrera sig för att bekräfta att man var över 18. Dock tror jag inte man behövde fylla i sina sista fyra nummer.

Personnummerna kan ha kommit från CDON eller något liknade också som sedan ha matchat med mailadressen som sedan i sin tur har varit registrerat här på FB.
Citera
2015-02-13, 10:17
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Kan inte bara vara denna teori då RG inte har kapacitet att gå igenom så många anv. och lägga pussel...
Dom går inte igenom alla användare på det sättet.
Först samlar dom alla mail-adresser dom fått tag på här och sedan samkör dom dessa mailadresser med CDON:s kundregister (säkert andra kundbaser oxå).

Då har dom ett register på 40.000 användare med mailadresser/personnummer och eventuellt kopplat till ett FB-användarnamn (ej säkert).

Sedan väljer de ut de personer de tycker uttryckt sig felaktigt och plockar ut deras info ur sitt flashback-register och säljer uppgifterna till Aftonbladet som får agera spanska inkvisitionen.

Givetvis har de möten med Aftonbaldet innan där de får igenom vilken typ av personer de vill hänga ut. De dricker kaffe och mineralvatten i ett svalt konferensrum och målar upp kampanjen på en whiteboard. Man diskuterar de olika stegen, vilka personer som passar att hängas ut i varje steg. Sedan går Researchgruppen hem till Piscatus-kontoret.
Mer kaffe. Mer mineralvatten. Fötterna på skrivbordet. Brainstorming. Slagningar på flashback och i databasen. Man får ihop en lista.

Eftersom Uppdragsgivaren är Aftonbladet så är det givetvis fokus på kändisar, pervers sex och prominenta personer med ytterst tvivelaktigt språkbruk.

Nytt möte hos Aftonbladet. Mer kaffe, mineralvatten. Ingen skriver på whiteboarden längre. Alla har varsin mapp med personer och upplägg.
Man tar in en ung reporter, briefar om upplägget och ingjuter mod och moraliska försvarstal. Man ringer en vaktfirman som kan eskortera reportern och kameran. Man vet ju aldrig.

Jan Helin åker hem. Han har en fin känsla inom sig av att ta ansvar för översynen av yttrandefrihetens skyldigheter.
Reporten har fjärilar i magen. Researchgruppen dricker några öl. Spontanslår lite i databasen. Man vet ju aldrig, man kan ju hitta något.
Och på flashback flödar hatet, ovetandes om att riddare Helin flyttar fram trupperna och snart ska låta sanningens eld skina över dem alla.
Citera
2015-02-13, 10:32
Medlem
Segelmorots avatar
Amatörer spekulerar. De har byggt spindlar som går igenom varenda större sajt och lägger allt i en mysql databas, eller om dom är lite mer professionella i en ORACLE. De gör inte en körning då och då för att se vad dom fångar utan allt åker ner så att det även finns kvar om en tråd stängs. Det kan vara att man hittar någon i efterhand, som kanske går med i SD och då vill man ha historiken bakåt med.

Spindlarna tuffar på hela tiden, bara när ändringar sker i HTML koden måste spindlarna uppdateras. Det betyder att i stort sett varenda inlägg skrivet på flashback, dispatch, avpixlat och så vidare under senaste 10 åren finns lagrade.

Parallellt med detta arbetar man med att identifiera konton och hitta saker. Man släpper inte efterhand man hittar något utan har hela tiden på lager för att kunna safta på vid kritiska tidspunkter. Det är reasechgruppen som bestämmer när det är dags att släppa något och inte tidningarna. Nu har vi något säger RG, ok då lägger vi en beställning säger Expressen. Sedan är det också så att många journalister och AFA är samma personer. När Dispatch utsattes för attacker gick flera IP nummer att spåra till stora svenska tidningsredaktioner.

Det finns i praktiken persondatabaser med alla inlägg av en viss person som är klassad som "anti-kommunist", de inlägg som är mest besvärande samt analyser om hur man bör bemöta denna person i debatter. Man är en klassisk "hemlig polis" som också arbetar opinionsdrivande på internet, vilket naturligtvis sätter demokratin ur spel. Denna "hemliga stat i staten" borde vara SÄPOS högsta prioritet att slå ut, men i praktiken är detta klassat som en "del av demokratin" och skyddat. Detta nätverk är de som i praktiken styr Sverige och demokratin är kanske inte helt döende men inte levande heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in