Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Exakt
Detta är Ramis berättelse där han framställer sig som en vänlig man som i sitt hemland arbetade som advokat.
Och tyvärr enligt honom så har han en fru som inte är snäll, det är hon som styr och ställer och går lös med kavel och elsladd på familjen.
Men eftersom han ljuger så är han inte trovärdig
Att han vill framställa sig som en pappa som umgås med sina barn
faller också när han berättar att han sällan är hemma
Ekakt
Den där har vi hört förut, det är en röd tråd i alla vårdnadsfall när man har med en narcissist/psykopat/egoist/ snål djävul som vet att manipulera sin omgivning. I Sverige är det särskilt lätt, socialkärringarna har en kort utbildning som saknar substans. Alla ärenden jag känner till är godtyckliga, men det slutar ofta bra ändå för att barnen blir äldre, och folk lugnar ner sig när de hittar en ny partner. Särskilt männen gör en omsvängning om vårdnaden när de förlorar intresset att trakassera sin tidigare kvinna.
Detta är något alla känner till, men det blir fel då det finns ett politiskt önsketänk om hur man vill att folk flest ska vara, oavsett hur folk egentligen är. Jag tror faktiskt inte man ska underskatta alla svenska myndighetspersoners glädje över en genderkorrekt man från Gaza, som dessutom såg bra ut!
Jag tror att det var mycket enkelt i Yarafallet, man hade en sorts handläggning, den man erbjuder Karlskrona; som inte är handläggning, för att det brukar sluta bra eller ordna sig. Just för att tidigare befolkning i området är en helt annan typs befolkning man har att göra med än klaner från Mellanöstern.
Det är i fall som detta man blottlägger att de inte kan, och deras bästa räcker inte. I myndighetsutövning är det godtycke som gäller, och inom domstolarna är det fri bevisvärdering, men det är enligt min syn på saken samma sak. En kärring får makt och bestämmer och behöver inte följa lagar och regler. Från soc är det allmänna utläggningar om socialtjänstlagen som kan tolkas hur fritt som helst. Från Blekinge tingsrätt är det en person, domar-Laila som tycker att en person Rami är trovärdigare än en annan person Amani, trots avsaknaden av något konkret som binder den ena mer än den andra till brottet.
Och det märkliga är att lagen fanns där för att tillämpas, oavsett vad som tycks!