Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Jag tror, för en gångs skull, att det viktiga vad gäller den ryska sidans hållande av avtalet, är att USA morrar i bakgrunden och klargör att om det blir övertramp så blir det vapenleveranser omedelbart. Då kan Kreml och proryssarna officiellt hålla sig till avtalet som det är tänkt och inofficiellt böja sig för USAs hot.
Eller så är jag bara optimist som vanligt.
Jag tror att USA och då även Obama personligen till Putin fört fram just detta budskap (de hade väl ett telefonmöte på Obamas initiativ i anslutning till konferensen i Minsk?) Rullar en enda från Putin levererad stridsvagn en meter framåt från och med nu så är sannolikt tålamodet slut.
Dessutom är det väl så att Obama för en gångs skull har en (republikansk) Kongress och Senat bakom sig vid ett sådant beslut.
Sedan bör man kanske ställa sig frågan exakt hur mycket inflytande Putin faktiskt har över de olika terrorist/separatistfraktioner som utkristalliserat sig ur händelseutvecklingen de senaste tolv månaderna, och då i relation till deras faktiska ambitioner.
Upplever dessutom dessa grupperingar att Putin säljer ut dem om och när Ryssland drar tillbaka sitt materiella stöd så lär de inte sitta still i båten.
Kanske de till och med byter sida, förmodligen så har de väldigt mycket intressant att berätta om den Ryska inblandningen i Ukraina att erbjuda mot exempelvis amnesti.