2015-02-12, 10:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, jag köper argumentet att annonsförsäljaren kanske undandrar sig att kunna ställas till svars för andras åsikter och känslor, en klok man, för det är absurt att någon skall kunna ställas till svars för vad andra tycker, nog bara i Sverige det fungerar så, eller?
Nej, det är absolut inte bara i Sverige som en sajt-ägare får ta ansvar för vad som publiceras på sajten.

Dock - det Aftonbladet gör är ju nu att gå direkt på dem som skrivit och ställer skribenterna till svars - vilket i så fall är i linje med att inte låta sajtägaren bära skott för andra åsikter.
Citera
2015-02-12, 10:12
Medlem
Det Aftonbladet gör nu påminner mig lite om det Cecilia Beckroth gjorde när hon började outa folk... Fast jag antar att det inte är någon som är intresserad av att reta upp den kvinnan efter vad hon lyckades ställa till med, haha.
Citera
2015-02-12, 10:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Om du läser hens text så försvarar han inte på det minsta sätt pedofili. Däremot menar han på att dylika inlägg kan vara av karaktären trollande. Och det tycker jag - precis som hen - att man hade kunnat ta upp i artikeln.
Vad hen också anför är att en sån person ska lämnas till polisen för utredning, och inte hängas ut som pedofil.
Fast när det gäller trollande så måste ju ändå tanken och fantasin finnas där. Normala människor skyr själva tanken på barnsex och ser inget underhållande i det på något sätt.

Nej, att ifrågasätta vad någon skrivit och varför finns det ju skäl att göra om någon nu berättar om barnsex eller djursex ... däremot är det inte detsamma som att det finns någon som helst grund för anmälan -- just för att fantasier kan vara sjuka men är faktiskt inte förbjudna i lagen och utgör inget brott.
Citera
2015-02-12, 10:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är absolut inte bara i Sverige som en sajt-ägare får ta ansvar för vad som publiceras på sajten.

Dock - det Aftonbladet gör är ju nu att gå direkt på dem som skrivit och ställer skribenterna till svars - vilket i så fall är i linje med att inte låta sajtägaren bära skott för andra åsikter.

Ja så är det, dock dubbla budskap när Helin säger att problemet är att ingen ansvarar för forumet, han efterlyser en ansvarig utgivare, vad vill karln egentligen?
Citera
2015-02-12, 10:16
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkvisitionen
Amrikanerna skulle nog bli förvånade om dom fick en fråga om att stänga ner ett debattforum.Men dom kan ju hänvisa till att breivik skrivit här t.e.x det kan nog hjälpa på vägen i så fall. Om det blir en lagskärpning som aftonbladet haft artiklar om nu hur skulle det funka? jag antar att den enda man kan ställa till svars är ansvarig utgivare men om publikationen inte är här va ska dom göra då?

Det spelar ingen roll vad man säger, USA har sitt first amendment, och det kan man ta hela vägen upp till högsta domstolen om man så önskar.

Samma högsta domstol som sagt att rätten till anonym diskussion är helt central för yttrandefriheten för att skydda kontroversiella minoritetsåsikter mot majoritetens tyranni.
Citera
2015-02-12, 10:17
Medlem
Platmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Kvällspressens "avslöjande om hatare på nätet" har bara ett primärt syfte - att nya lagar ska införas så sidor som Flashback kan censureras, strypas eller stängas helt.
MSM vill ha åsiktsmonopol. De vill inte bli ifrågasatta eller avslöjade som lögnare och mörkare.
Det vi ser nu är ett noga iscensatt spel av makten och media tillsammans.
Aftonbladet drar givetvis fram pedofiler eftersom de vet att detta väcker starka känslor hos läsarna.
Läsarna "mjukas upp" inför ny lagstiftning som kraftigt kommer att begränsa yttrandefriheten.
Nästa steg är att den ene politiker efter den andra "intervjuas" i media som "förfärade" över vad som skrivs på Flashback och kommer att tala i termer som "vi måste se över lagstiftningen på området".
Till slut kommer detta spel av de tre statsmakterna att ha resulterat i censur- och åsitksfrihetslagar i rena DDR-stilen.

Du har helt rätt:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article20301675.ab

Så jävla skrämmande!! [/quote]
Citera
2015-02-12, 10:17
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Intressant att läsa hur aftonhoran i varje ny artikel försöker ställa sig på den goda sidan och fördömer hatet som dom kallar det. Men då verkar dom inte ha nån som helst koll på vilka jävla skittidningar (förutom huvudtidningen) dom ger ut själva t.ex Klick där det skrivs rena lögner varje gång som om man är lättkränkt kan kalla hat.
Citera
2015-02-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Stänga Flashback blir nog svårt. Servrarna står under jurisdiktion i USA och i så fall måste Sverige be en domstol i USA stänga ner. Även om servrarna står i Uppsala rent fysiskt. Rätta mig gärna om jag har fel...

Man kan kanske få till ngt vis att kriminalisera användandet av Flashback.

Jag är en helt vanlig person utan extrema intressen åt något håll, men jag går sedan några år tillbaka allt oftare till Flashback för att ta reda på vad de nyheter som presenteras i våra vanliga dags- och kvällstidningar egentligen handlar om. För mig känns det väldigt viktigt. Det har ingenting med hat att göra. Sånt läser jag inte, det är ju helt ointressant för mig om nån tycker att en programledare är tjock och ful.
Citera
2015-02-12, 10:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Du har helt rätt:

Så jävla skrämmande!!

Felpost.
Synd att du tog bort slutklämmen.

För visst måste man fundera när det är tillåtet för en grupp bestående av kriminella och extremister att samla uppgifter om andra medborgare och använda det emot dem.

Det är ju ett problem när en organisation kan skaffa sig den makten över medborgare vars åsikter de inte gillar - utan att det någonstans är reglerat i lagar som skyddar de enskilda medborgarna.

Där finns ju minst sagt kryphål i lagen som borde ses över och täppas till ...
Citera
2015-02-12, 10:20
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Mobbaren har misshandlat totalt oskyldiga svenskar för att dom var fula...
Hur kan du ta en sån idiot´s parti ?

Har inget emot hans åsikter, men hans narcissistiska drag som går ut på att mobba, skrämma och misshandla personer är sjukt.
Så du tycker att det är aftonbladets roll att agera domstol? Den här som slagit folk på käften är uppenbarligen redan dömd för brottet. Det var INTE det aftonbladets uthängning handlade om, så att dom ens tar upp det är för att förstärka bilden av ett "monster" Dessutom, dom hänger ut användare här som har fantasier om att spränga Kakan i luften med ett granatgevär. Användaren skriver själv i en väldigt oseriös och småkomisk ton om att det handlar om fantasier. Likväl är han en potentiell kak-marodör som förtjänas att hängas ut genom facebookbilder.

Samma sjuka aftonbladet försvarar dom där terrorsomalierna som ville mörda Lars Vilks men näbbar och klor, ty "dom bara fantiserade ju" ... Jag spyr på aftonbladet och jag önskar verkligen livet ur hela deras jävla redaktion"!

Aftonbladet kommer dag efter dag med rena lögner och skandalöst friserade artiklar, främst då inom invandringsområdet. Här på flashback så finns det folk som plockar isär deras lögner på nolltid. Här konfronteras deras äckliga ljug. Detta är en väldigt besvärande omständighet för psykopaterna på Aftonbladet. Därför kör dom nu "all in" för att sänka flashback. Jan Helin är en mycket mycket farlig och sjuk människa.
Citera
2015-02-12, 10:21
Medlem
bobrovs avatar
Kan man värna yttrandefriheten och samtidigt hävda att aftonbladet gör fel som publicerar nyheter man inte uppskattar? De har väl i så fall samma yttrandefrihet?
Citera
2015-02-12, 10:21
Medlem
Platmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Kvällspressens "avslöjande om hatare på nätet" har bara ett primärt syfte - att nya lagar ska införas så sidor som Flashback kan censureras, strypas eller stängas helt.
MSM vill ha åsiktsmonopol. De vill inte bli ifrågasatta eller avslöjade som lögnare och mörkare.
Det vi ser nu är ett noga iscensatt spel av makten och media tillsammans.
Aftonbladet drar givetvis fram pedofiler eftersom de vet att detta väcker starka känslor hos läsarna.
Läsarna "mjukas upp" inför ny lagstiftning som kraftigt kommer att begränsa yttrandefriheten.
Nästa steg är att den ene politiker efter den andra "intervjuas" i media som "förfärade" över vad som skrivs på Flashback och kommer att tala i termer som "vi måste se över lagstiftningen på området".
Till slut kommer detta spel av de tre statsmakterna att ha resulterat i censur- och åsitksfrihetslagar i rena DDR-stilen.

Du har helt rätt:

Så jävla skrämmande!! [/quote]

Beror ju på hur de väljer att lägga upp det. Om de menar att det ska finnas en särskild rubricering för nätmobbning av enskilda, som sker offentligt av anonyma mobbare är det väl inte helt fel?

Fast tyvärr är det nog inte det de är ute efter....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in