2015-02-12, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag har alltså rättighet att kritisera lagen som förbjuder mig att kritisera invandringspolitiken på det sätt jag vill? Tack och bock min gode herre för den rättigheten.

Gäller samma tvång att acceptera lagar som inskränker mina grundläggande rättigheter i alla länder? Nordkorea? Sovjetunionen? DDR? Där var det olagligt att kritisera yttrandefriheten, och allt annat staten ägnade sig åt. Men så såg ju lagen ut - det är bara att svälja och se glad ut!

Vad är det för lag som förbjuder dig att kritisera invandringspolitik?
Citera
2015-02-12, 02:41
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27

Lagen om hets mot folkgrupp.
Citera
2015-02-12, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallOfAdamant

"Gör jag inte heller. Har hejdat mig o tagit bort många inlägg som jag varit på väg att posta, har heller aldrig uttryckt hat riktat mot en specifik person eller försökt sprida lögner om nån." - några rader senare skriver du, "Om 8 asylnegrer gruppvåldtar...". Du förstår inte alltså vad jag menar

Vad är problemet? Det var just negrer som sökt asyl som våldtog. Därav "asylnegrer" Samma sak hade det varit om jag beskrivit 8 vita från syd afrika som dödat en anc-medlem som "rasistvitingar". Vita som är rasister.

Jag menar det är skillnad att uttrycka svepande saker mot vissa folkslag som kan uppfattas som "hat" utav känsliga prinsessor, mot att uttrycka riktat hat mot särskilda privatpersoner. Jag har aldrig "näthatat" mona sahlin eller kakan Hermansson och sagt att jag vill mörda dem. Men jag har uttryckt avsky över afrikaners höga fallenhet för brott i Sverige. Det är skillnad.
Citat:
Att du väljer att undvika en diskussion med mig för att jag väljer att skriva, "en" istället för "man" är bara fjantigt.
ja, varför även inte använda SAOL-ordet "kärrtorpa" när vi ändå är igång lixom? sluta hjärntvättad dig själv med twittertermer.

Citat:
Du har all rätt att kritisera samhället om du vill det, men att kritisera någonting kan en göra utan att spy en massa galla.

Om samhället spyr galla spyr man tillbaka. Det verkar vara nått hjärnfel hos många idag. Oavsett hur åt helvete landet går ska man hålla god ton och inte brusa upp för det är ju inte anständigt. Men att gruppvåldta nån i en tvåmanshytt har tydligen inga krav på anständighet på sig.

Citat:
Hur i allsin dar kan du dra en parallell om att Sverige skulle vara Nordkorea? Lite perspektiv måste du väl för tusan ha.

I NK har man lagar mot vissa saker där med. Eftersom du är så kåt på att följa lagar här oavsett hur samhället ser ut omkring dig undrar jag om du skulle vara lika laglydig i nordkorea?
Citera
2015-02-12, 02:42
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
På vilket sätt är filmen relevant i det här fallet ?
Ingen vet ju vad killen som han slår på har sagt eller gjort.

Vad ligger nyhetsvärdet i det hela ? en privatperson som hatar på Mona Sahlin på ett anonymt forum och ger nån en käftsmäll som kommer på film.
Kan nån hjälpa mig förstå.

Vad frågar du mig om det för? Jag jobbar väl inte på AB. Dom har ju en serie om folk som blir uthängda, så det är väl relevant.
Citera
2015-02-12, 02:44
Medlem
Citat:
Vilka är dessa många länder där du har rätt att hota, förtala och vara rasistisk mot folk?

Sverige tex.

https://www.youtube.com/watch?v=72d4E3Qencs
Citera
2015-02-12, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Du får hota, förtala och uttrycka sig rasistiskt även i Sverige om det inte är grovt.

Många i denna tråd har skev syn på svensk lagstiftning. De som hängts ut av AB har inte gjort sig skyldig till något brott och det är just därför AB hänger ut dem.

Ta exempelvis att det inte ens blev en polisutredning då en mörkhyad kallats för neger upprepade gånger av en arbetskamrat.
i
Citera
2015-02-12, 02:45
Medlem
Citat:
Jag har alltså rättighet att kritisera lagen som förbjuder mig att kritisera invandringspolitiken på det sätt jag vill? Tack och bock min gode herre för den rättigheten.

Gäller samma tvång att acceptera lagar som inskränker mina grundläggande rättigheter i alla länder? Nordkorea? Sovjetunionen? DDR? Där var det olagligt att kritisera yttrandefriheten, och allt annat staten ägnade sig åt. Men så såg ju lagen ut - det är bara att svälja och se glad ut!

Det finns väl ingen lag som förbjuder dig att kritisera den rådande invandringspolitiken? Kom inte med argumentet med att du är rädd att du förlorar ditt arbete och dina vänner. I sådana fall uppträder du som en fegis som inte har tillräckligt med stöd för dina åsikter.

Som jag tidigare skrivit förstår jag inte hur en kan dra en parallell mellan Sverige och Nordkorea. Lite perspektiv måste väl du ändå ha?
Citera
Medlem
stonetemplepetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Inte i delarna av forumet där hatet och spyan är total (I&I+ Politik-inrikes). Vissa saker som skrivs där ger verkligen gåshud.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men läs inte där då. Då tycker jag att Mondo, gore och bizarre är värre eller kanske t.o.m. Kändsisskvaller. Åtminstone när man ger sig på makthavarna är det för det allra mesta helt berättigat.

Jag håller med Redox, varför ens läsa där om det är så hemskt? Trodde du verkligen att människor är känslomässigt störda som bara älskar alla och inte ifrågasätter något? Tror du verkligen att det går att älska och tycka om allt, utan att tycka illa om eller hata något?
Jag undviker själv Mondo, men kan fnissa lite i Kändisskvaller...

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Haha aftonbladet som påstod sig stå bakom yttrandefriheten efter Charlie hebdo. Nu kan man inte ens låta en anonym människa skriva anonyma saker på internet. Såna jävla hycklare.
Men de är inte hycklare, åtminstone inte i deras egna ögon. De har ju en Ansvarig Utgivare, det skyddar dem mot alla besvärjelser och hat på nätet. En AU låter alla vara anonyma på nätet, det gäller bara att vara en anonym källa, då är du skyddad....om du, Gud förbjude, har en felaktig åsikt och ingen beskyddare i form av AU så riskerar du offentlig uthängning, men om du gör en s.k. pudling, så kan du som bonus få slippa en förnedring i nästa upplaga....

Efter att ha läst den här tråden så förstår jag nu att det är en mycket stor andel här inne som har en helt annan syn på yttrandefrihet än vad jag har, och jag är väldigt förvånad varför en del ens vill vara här inne.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:

Det finns ingen sådan lagstiftning. Det är fritt fram att kritisera invandringspolitiken. Det man inte får ägna sig åt är att hota eller kränka människor. Självklara saker kan man tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Du får hota, förtala och uttrycka sig rasistiskt även i Sverige om det inte är grovt.

Många i denna tråd har skev syn på svensk lagstiftning. De som hängts ut av AB har inte gjort sig skyldig till något brott och det är just därför AB hänger ut dem.

Så lite lagom rasism, hot och förtal är helt lagligt? Där ser man.
Måste kännas skönt att veta för alla fega troll som gömmer sig bakom tangentborden.
De är inte olagliga, bara tragiska.
Om nu bara Aftonbladet kunde lämna dom ifred också....
Citera
2015-02-12, 02:46
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
På vilket sätt är filmen relevant i det här fallet ?
Ingen vet ju vad killen som han slår på har sagt eller gjort.

Vad ligger nyhetsvärdet i det hela ? en privatperson som hatar på Mona Sahlin på ett anonymt forum och ger nån en käftsmäll som kommer på film.
Kan nån hjälpa mig förstå.

Filmen får honom att se maximalt ond ut. Hela klippet var ju upplagt för att få PDS att verka så hemsk som möjligt, och inte ens Mona som förlåter IS-anhängare visade någon sympati. Men det är kanske för han är en vit man, han kan aldrig vara ett offer oavsett vad som händer.

Nej vi vet ingenting om misshandeln, filmen visar att han vevar lite och vi vet inte helt säkert att det är oprovocerat då AB är en opålitlig källa.

Noll nyhetsvärde. Om jag hade talat om för dig att PDS skulle hamna på AB:s framsida i framtiden hade du skrattat åt mig. Putin första nyheten sedan PDS.
Citera
2015-02-12, 02:47
Medlem
Citat:
Lagen om hets mot folkgrupp.

På vilket sätt kan du gå lagen om hets mot folkgrupp till att innefatta kritik mot en viss politik? Du får gärna ta fram ett levande exempel på en person som blivit dömd för hets mot folkgrupp där personen kritiserat invandringspolitiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in