2015-02-12, 00:40
Medlem
Jaxxxs avatar
Vet någon om det finns något sida där man kan se hur många nerladdningar/lyssningar olika podcasts har?
Det ända jag hittar är podcast.nu topplista som är ganska missvisande då den bara visar lyssningar på deras sida.
Citera
2015-02-12, 00:43
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Vet någon om det finns något sida där man kan se hur många nerladdningar/lyssningar olika podcasts har?
Det ända jag hittar är podcast.nu topplista som är ganska missvisande då den bara visar lyssningar på deras sida.

Lär knappast finnas, det är siffror bara för podinnehavaren att se.
Citera
2015-02-12, 10:43
Medlem
Themoonbarkings avatar
Och till och med dem vet inte så noga. Det finns en betaltjänst som kan kartlägga det där åt podcastare. Ett sätt att ta reda på det för egen del är att använda feedburner (skiten ballade ju ur nu i helgen så det var ju trist) eller betaltjänsten feedblitz (sägs va bättre än feedburner som är gratis men hey Big surprise). Men blandar du det med att lägga podcasten på webben så får du mätproblem direkt. Dessutom är feedburner otydligt i vad de egentligen mäter. Du får ett hum men inte mer. Webbstatistik utan möjlighet att mäta media (wordpress, mäter bara video) är ännu mer luddig i kanten. Så nej. Har hört att Alex o Sigge har 250k, FF har samma eller så var det 500k och en mediatjej i Skövde jag inte har nån aning om vem hon var har 250k!!!! Men kontentan är: är du känd = många lyssnare. Är du okänd... Lycka till!
Citera
2015-02-12, 11:05
Medlem
Salgouds avatar
Som de andra redan sagt så finns den informationen inte tillgänglig, och Themoonbarking har helt rätt i att det är svårt även för poddare själv att veta. Man kan ganska enkelt se hur många spelningar/nedladdningar man har, men varje sådan behöver inte vara en unik lyssnare..

Citat:
Ursprungligen postat av Themoonbarking
Och till och med dem vet inte så noga. Det finns en betaltjänst som kan kartlägga det där åt podcastare. Ett sätt att ta reda på det för egen del är att använda feedburner (skiten ballade ju ur nu i helgen så det var ju trist) eller betaltjänsten feedblitz (sägs va bättre än feedburner som är gratis men hey Big surprise). Men blandar du det med att lägga podcasten på webben så får du mätproblem direkt. Dessutom är feedburner otydligt i vad de egentligen mäter. Du får ett hum men inte mer. Webbstatistik utan möjlighet att mäta media (wordpress, mäter bara video) är ännu mer luddig i kanten. Så nej. Har hört att Alex o Sigge har 250k, FF har samma eller så var det 500k och en mediatjej i Skövde jag inte har nån aning om vem hon var har 250k!!!! Men kontentan är: är du känd = många lyssnare. Är du okänd... Lycka till!

Ville bara tipsa om att Podtrac ska vara ganska bra också. Alternativt får man helt OK statistik från libsyn om man köper deras tjänst, och blubrry har jag hört gott om också men aldrig testat.
Citera
2015-02-12, 11:13
Medlem
Themoonbarkings avatar
Får jag ställa en dum fråga men om jag adderar podtrac kan jag använda feedburner pch podtrac parallellt så om en går ner finns en backup?
Citera
2015-02-12, 11:31
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Themoonbarking
Får jag ställa en dum fråga men om jag adderar podtrac kan jag använda feedburner pch podtrac parallellt så om en går ner finns en backup?

Bra fråga, har ingen aning men skulle tippa på nej. Kanske är en fråga för IT-forumet? Annars kan du ju använda en tjänst som libsyn (som har egen statistik) + t.ex. podtrac (eller blubrrys statistiktjänst) så får du dubbla stats.

Har själv valt att köra libsyn för itunes-ändamål och jag kör den utan extern RSS då deras statistik funkar för mig, och soundcloud för webbspelare/direktnerladdning. Även SC har en del statistik. Fördelen är att de är två grymt stora tjänster med stabila nätverk, nackdelen är att det kostar lite varje månad (tror det blir typ 250kr/mån max för båda).

Även en liten liten pod som min slukar flera gb bandbredd, så känns rätt prisvärt.
Citera
2015-02-12, 12:37
Medlem
Themoonbarkings avatar
OK Då har jag lite mer koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in