2015-02-11, 19:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Alltså lagen är skriven så att man kan inte hetsa/hata hursomhelst och misstaget här är ju att end el trott att på ett "anonymt" forum kan man skriva vadsomhelst och hävda yttrandefrihet. Men sedan granskar/avslöjar journalister forumet i detta fall flashback och vips så är det kört för en del. Mend et är samma sak inom andra granskningar..det har varit dolda kameror inom olika branscher m.m Journalister använder de metoderna för att avslöja missförhållanden. Jag har sagt och säger igen. Det finns inget "Safe haven" för lagbrott och speciellt inte på internet. Tänk på hålla er inom lagens ramar så är det inga problem, man kan uttrycka sin åsikt utan att t.ex hetsa mot folkgrupp och det har inget med moral att göra utan sunt förnuft.
Du har en klar poäng i det sista du säger. Jargongen kan ibland bli på en väldigt torftig och summarisk nivå, och det förlorar man på. Man utsätter sig för en risk att bli ihopklumpad och placerad i ett fack - precis på samma sätt som dem man hetsar mot, och därmed marginaliserad. Den som kan språket har ofta övertaget.
Citera
2015-02-11, 19:02
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Just, aftonbladet hänger heller inte ut alla på flashback, eller hur? de hänger ut dem som faktiskt bryter mot svenska lagar.
Det jobbas för fullt nu för att ändra lagar/ förenkla kring att komma åt näthat av varierande
slag. Så mycket möjligt aftonbladet är först med att "bita ifrån", sen kommer farbror polisen också och knackar på div. FB dörrar i riket.

Och ärligt, sitter man som frisk vuxen individ och spyr hat på div. forum mot ex. individuella personer så hoppas jag man får rejäla böter. Helt rätt om du frågar mig.

För som sagt kritik är en sak, hat en helt annan och klarar man inte att fatta skillnaden här så ska man nog inte sitta och skriva i offentligheten.
Ditt inlägg är inte riktat till mig, men... jag har frågat om du klarar av att förklara skillnaden, och om du skulle kunna bestämma vad som egentligen är "hat". Du måste givetvis inte svara mig, men funderar du inte själv över anledningen till att du bara upprepar liknande fraser?

Faktum är att kritik och hat i det här sammanhanget är synonymer.
Citera
2015-02-11, 19:03
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Du kan ju föregå med gott exempel och outa dej själv. Varför begär du av en enskild medlem att han outar sej när inte du gör? Jävla idiot.
Varför ska vi outa oss som är för anonymitet. Bra för Ola Öinert att han står för sin åsikt. Ola Öinert tycker inte man ska få vara anonym men de flesta av oss på Flashback gör det. Ola Öinert är för statlig övervakning och åsiktsförtryck.
Citera
2015-02-11, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Va menar du? Ska vi inte a dig på allvar, är din åsikt bortblåst? Aftonbladet tar dig iaf på allvar.

Aftonbladet är väl bara en kvällstidning som vill sälja lösnummer? De tar inget på allvar.

Och jag är inte anonym
Citera
2015-02-11, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Varför ska vi outa oss som är för anonymitet. Bra för Ola Öinert att han står för sin åsikt. Ola Öinert tycker inte man ska få vara anonym men de flesta av oss på Flashback gör det. Ola Öinert är för statlig övervakning.

Nej inte för statlig övervakning. Men man kan ju inte ta någons åsikt på allvar som inte ger ut sitt namn? Vad döljer dem/ni liksom?
Citera
2015-02-11, 19:06
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Rasism är ett hittepåord jag själv kan använda mig av när jag egentligen menar, kränkande åsikter och nedvärderande av någon olik en själv. Jag har inte sagt ett skit om hudfärg i sammanhanget och är emot hudfärgsdaltandet antirasismen ägnar sig åt, då den ämnar bevara ståndpunkter ur hudfärgsperspektiv. Att bevara vad den påstår sig bekämpa gömd bakom förlegade attityder och fördomar. Jag struntar fullt i förståelse av koncepten då jag använder rasism som ord i brist på ett bättre. Jag är däremot emot antirasismen som bär lika stor skuld som den menade rasismen i motsättningar. Svårt att förstå va? När ens åsikter bygger på andras och inte de egna föreställningar tappar man förmågan till perspektiv.

Nej, är inte ett "hittepåord" som du kan använda som du vill. Det betyder att du på något sätt nedvärderar en person med an annan hudfärg.

Du använder ordet i brist på förståelse, är vad du menar, då du inte har en aning om vad du pratar om.

Förklara då för mig varför det är rasistiskt att avbilda en profet med inte säg, en kommunistisk, eller nazistisk figur? Islam, kommunism, nazism, kristendom, dessa är samtliga IDEOLOGIER.

Förklara nu dig själv istället för att försöka slingra dig med massa svammel.
Varför är det rasistiskt att avbilda en profet?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonolimit
Nej inte för statlig övervakning. Men man kan ju inte ta någons åsikt på allvar som inte ger ut sitt namn? Vad döljer dem/ni liksom?

Varför kan man inte ta en anonym persons åsikt på allvar? Finns inte åsikten bara för att du inte vet vem som hyser den?
Citera
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Du är samhällsfaran. Du sitter på allvar och pratar om rasism i teckningar som avbildar en profet i en ideologi, när människor MÖRDAS FÖR ATT RITA TECKNINGAR.

Den dag dessa teckningar slutas rita, vek sig samhället på grund av rädsla för att DÖ.
Förstår du vad det innebär?
Om du vill leva under blasfemi-lagar så kan du gott flytta till Saudiarabien.
Jag tror problemen är mer komplexa än så. Varför utgår du ifrån att jag bryr mig? Jag bor i Sverige, inte Frankrike. Flytta dit om du anser att deras problem behöver tas hand om här.
Citera
2015-02-11, 19:07
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:

Det är lättare att vara elak mot någon om man inte behöver se dem i ögonen efteråt. Givet att många på Flashback har enorma problem med att se folk i ögonen och att stå för sina åsikter så är nog anonymiteten ett krav för att den elaka och hätska stämningen på forumet(s mörkare delar) ska finnas kvar.

Jag är övertygad om att de som skriver och är elaka mot människor inte är genuint dåliga individer. Det är bara omöjligt att vara god i ett ont system. Flashback och anonymitet är ett ont system som spelar på mänskliga svagheter.
Citera
2015-02-11, 19:07
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Om man inte är anonym och yttrar sig fritt i Sverige kan man:

- Förlora sitt jobb.
- Förlora vänner och familj.
- Hamna i fängelset.

Det kanske är därför folk vill vara anonyma, eftersom det går fan inte att yttra sig i det här jävla landet vi lever i!
Citera
2015-02-11, 19:08
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Jag sällar mig till dem som inte skriver något på Flashback som jag inte skulle stå för i verkligheten och "behöver" därför egentligen inte gömma mig bakom anonymiteten, men du har inte tänkt att det kanske bara är ganska trevligt att slippa väckas av hotfulla samtal mitt i natten eller få bajs i brevlådan bara för att någon inte gillade din åsikt om något?

Det kan vara praktiskt med anonymitet även om man inte är en "näthatare" som skriver att negerbarn med fördel lastas av lastbilsflak med högaffel.
Citera
2015-02-11, 19:08
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:

Jo, det kan "man". De flesta kan det. Du kanske inte kan det, men det är ju din förlust om du inte kan ta emot information och processa den och bedöma den för vad den är, bara för att den kommer från en anonym person.

Med andra ord vill du ha ett namn så att du utifrån det kan lägga ett värde vid åsikten/informationen.
Detta är inte positivt, det är negativt. Det är då du utvecklar ett så kallat "cult of personality"-tänk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in