2015-02-11, 15:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker mest synd om tjejen som tycks ha den vridna uppfattningen att blotta brösten är synonymt med feminism...

Läs det fetade och prova igen ...
Det är väl en gängse uppfattning bland "feminister"? Ta tex dårsällskapet Femen.
Sverige är det mest jämställda landet i världen, men en 14årig fjant skriker om feminism och visar pattarna i badhuset. Man slutat aldrig att förvånas över detta landet eller den så kallade feminismen.
Citera
2015-02-11, 15:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Kvinnorbröst är sexuellt laddade. Är det mannens fel? Försvinner det genom att feminister visar brösten?

Varför kvinnorbröst är sexuellt laddade.
Ärligt talat så handlar det väl inte enbart om vad som är sexuellt laddat heller - utan också om vad som kan uppfattas som stötande av andra ..

För i ärlighetens namn - en slak snopp i ett kallt badhus är inte så där överdrivet sexuellt laddad, men likafullt råder det förbud på de flesta badhus att bada utan badbyxor ...
Citera
2015-02-11, 15:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är väl en gängse uppfattning bland "feminister"? Ta tex dårsällskapet Femen.
Sverige är det mest jämställda landet i världen, men en 14årig fjant skriker om feminism och visar pattarna i badhuset. Man slutat aldrig att förvånas över detta landet eller den så kallade feminismen.
Nej, det är nog inte gängse uppfattningen bland "feminister" - däremot finns det varje år en liten klick som vill göra det till en stor sak att gapa om ...

Femen är en organisation som jag tror få feminister känner sig företrädda av faktiskt.

Edit:
En fjortonåring ser jag dock vare sig som fjant eller stolle - utan snarare någon som börjat formulera tankar och åsikter och ännu inte är insatt - utan mer prövar sina vingar.
Citera
2015-02-11, 16:00
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Jag tycker mest synd om tjejen som tycks ha den vridna uppfattningen att blotta brösten är synonymt med feminism...

Läs det fetade och prova igen ...

Feminism är bland annat lika rättigheter, politiska som sociala, och här är en aktion som sätter fokus på en av dessa lagar, helt skapad ur moralen. Hon säger inte att det är synonymt med feminism, utan menar att aktionen i sig är ett feministiskt ställningstagande. Det är inte samma sak.

Du resonerar likt de tjommar som menar att man inte kan prata om ojämställda löner i Sverige eftersom det är värre i Tchad.
Citera
2015-02-11, 16:03
Medlem
Oj, blev de som såg hennes blottade bröst helt plötsligt surprise-pedofiler? Då hennes små nätta bröst borde kunna räknas som mjuk-barnporr?
Citera
2015-02-11, 16:03
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ärligt talat så handlar det väl inte enbart om vad som är sexuellt laddat heller - utan också om vad som kan uppfattas som stötande av andra.

Och dessa gränsdragningar måste kunna diskuteras och ibland provocera fram reaktioner eftersom de är av en särskild genre. För ärligt talat - vad är den stora skillnaden (rent teoretiskt) mellan det du skriver och Saudiarabiens syn på hur en kvinna bör klä sig? "Det kan uppfattas som stötande av andra".

Visst skulle det vara lite äckligt med 60 år gamla kvinnobröst hängandes öppet på stränder och på gator och torg, men ärligt talat, är barbröstade, blekfeta män så mycket mysigare?
Citera
2015-02-11, 16:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Feminism är bland annat lika rättigheter, politiska som sociala, och här är en aktion som sätter fokus på en av dessa lagar, helt skapad ur moralen. Hon säger inte att det är synonymt med feminism, utan menar att aktionen i sig är ett feministiskt ställningstagande. Det är inte samma sak.

Du resonerar likt de tjommar som menar att man inte kan prata om ojämställda löner i Sverige eftersom det är värre i Tchad.

– Så många bara säger att de är feminister, men jag ville visa att jag faktiskt är det. Actions speak louder than words. Om jag ska göra en förändring i samhället kan jag inte bara gå runt och snacka om det.

Innebär alltså att varenda porraktris, varenda en som visar bobsen på malplacerade ställen osv berättar att de är feminister?

Att visa bobsen är inte synonymt med feminism.. och feminism är inte synonymt med att visa bobsen

Och det framstår enbart som förvirrat när man vill göra gällande att kvinnors och mäns anatomi skall betraktas som likadan - istället för att äga lika rätt.. (en skillnad som många uppenbarligen inte förstått)
Citera
2015-02-11, 16:08
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Att visa bobsen är inte synonymt med feminism.. och feminism är inte synonymt med att visa bobsen

Du anklagar mig för att inte vara läskunnig men övertolkar själv allt i texten, jag vet inte om det är ett retoriskt grepp eller om du gör det omedvetet. Hon skriver inte att feminism = bara bröst, och säger att det är ett feministiskt ställningstagande, d.v.s. att det är en del av feminismen (enligt henne, och hon har onekligen fog för det, det innebär dock inte att det är den enda möjliga tolkningen).

Det är knappast en illegitim tolkning att dessa lagar inte blott handlar om anatomi.
Citera
2015-02-11, 16:10
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Och det framstår enbart som förvirrat när man vill göra gällande att kvinnors och mäns anatomi skall betraktas som likadan - istället för att äga lika rätt.. (en skillnad som många uppenbarligen inte förstått)

Du skrev ju att det handlade om att det kunde vara stötande. Precis som arabiska män anser halslinjen vara stötande att visa?

Är det inte stötande med jättetjocka 75-åriga blekfismän som går runt med bar tröja på stan? Bör detta också vara förbjudet?
Citera
2015-02-11, 16:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du anklagar mig för att inte vara läskunnig men övertolkar själv allt i texten, jag vet inte om det är ett retoriskt grepp eller om du gör det omedvetet. Hon skriver inte att feminism = bara bröst, och säger att det är ett feministiskt ställningstagande, d.v.s. att det är en del av feminismen (enligt henne, och hon har onekligen fog för det, det innebär dock inte att det är den enda möjliga tolkningen).

Det är knappast en illegitim tolkning att dessa lagar inte blott handlar om anatomi.
Men det är inte "en del av feminismen" - utan en del feminister skulle vilja avsexualisera brösten och få dem jämställda med mäns ... dvs tills någon objudet rör vid dem givetvis ..

Nej, hon har inte fog för det.
Citera
2015-02-11, 16:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Ja, vad man kan blotta eller inte är skapat ur moralen - och lika lite som vi vill att män skall kunna blotta sina penisar var och hur som helst - lika lite är det önskvärt att kvinnor blottar sina sexuella attribut var och hur som helst..

Att det ser olika ut hur man täcker sig beror på att vi är anatomiskt olika -- och det kommer nog den här tjejen också upptäcka så småningom.
Citera
2015-02-11, 16:16
Medlem
hashish-boys avatar
Bra att de skyddar 14åringen från sig själv, ett foto och några klick är allt som krävs för att det ska förevigas på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in