2015-02-10, 15:59
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Haha va? Kommunism bygger på att upphäva våldet mot arbetarklassen, det handlar om att ett fåtal med våld och tvång tagit beslag på alla produktionsmedel och tvingar resten att arbeta för dem som har kontrollen över produktionsmedlen.

Kommunism upphäver detta våldsförhållande och ordnar istället kontrollen över produktionsmedlen demokratiskt och fritt.

Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov. Det är detta som är lustigt vem ska definera ens behov förutom en själv. Ska någon idiot sitta och bestämma om jag ska äta ostron eller älgbiff. Iofs får jag väl äta barkbröd i en kommuniststat.
Citera
2015-02-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov. Det är detta som är lustigt vem ska definera ens behov förutom en själv. Ska någon idiot sitta och bestämma om jag ska äta ostron eller älgbiff. Iofs får jag väl äta barkbröd i en kommuniststat.

Istället ska detta bestämmas genom att en liten minoritet förtrycker majoriteten med våld och hot?
Citera
2015-02-10, 19:47
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Du behöver inte hålla andan, Arbetarmakten har inte kunnat svara på hur resurser ska fördelas hittills i tråden trots att jag ställt frågan ett antal gånger.
Citera
2015-02-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Du behöver inte hålla andan, Arbetarmakten har inte kunnat svara på hur resurser ska fördelas hittills i tråden trots att jag ställt frågan ett antal gånger.
Va? Hur resurser ska fördelas? Det var den lättaste frågan jag någonsin fått, genom demokratin.
Citera
2015-02-11, 07:57
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Va? Hur resurser ska fördelas? Det var den lättaste frågan jag någonsin fått, genom demokratin.

Själva konceptet med att ingen koppling alls ska finnas mellan vad man stoppar in respektive får ut i ett system får mig att dra på smilbanden. Som nu...fast mer. Varför gör ni kommunister inte ett socialt experiment i liten skala? Starta en restaurant där ni erbjuder buffe som folk får betala vad de vill för. Så får ni lära er något om människans natur.
Citera
2015-02-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Själva konceptet med att ingen koppling alls ska finnas mellan vad man stoppar in respektive får ut i ett system får mig att dra på smilbanden. Som nu...fast mer. Varför gör ni kommunister inte ett socialt experiment i liten skala? Starta en restaurant där ni erbjuder buffe som folk får betala vad de vill för. Så får ni lära er något om människans natur.

http://alltatalla.com/umea/fikaallmanningar-pa-alidhem-vintervar-2015

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6007124
Citera
2015-02-11, 13:26
Bannlyst
Citat:
Kolonialism - 300 miljoner
Imperialism - 100 miljoner
WW1 WW2 - 100 miljoner
Döda arbetare - 100 miljoner
Svält - 500 miljoner

Blev visst 1100 miljoner döda av kapitalism.

Så krigen på medeltiden tycker du är relevant? (Var i ifrån har du fått denna fakta ifrån förresten).
Vi andra brukar prata om hyffsat modern tid, dvs det senaste 100 åren.
Har svårt att se LKAB eller Volvo under senaste 50 åren har tagit död på så många....
Citera
2015-02-11, 13:29
Bannlyst
Citat:
Varför svarar du inte då???
Citera
2015-02-11, 14:22
Bannlyst
Jag e moderat och har inget emot kommunister så de går i döden för öppna gränser och inte ger sig på kapitalister.
Citera
2015-02-11, 14:32
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
http://alltatalla.com/umea/fikaallmanningar-pa-alidhem-vintervar-2015

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6007124

Startar i år. Låt oss se hur länge det håller. Mig veterligt finns det inga sådana här experiment som fungerat särskilt länge. Några drar inte sitt strå till stacken och då tröttnar de andra.
Citera
2015-02-11, 14:34
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relesvansen
Jag e moderat och har inget emot kommunister så de går i döden för öppna gränser och inte ger sig på kapitalister.

Och vad tror du att de hade tänkt att använda det importerade trasproletariatet till så småningom, din moderatåsna?
Citera
2015-02-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Startar i år. Låt oss se hur länge det håller. Mig veterligt finns det inga sådana här experiment som fungerat särskilt länge. Några drar inte sitt strå till stacken och då tröttnar de andra.

Sedan september 2013 har de regelbundet anordnat detta, så hittills har det ju fungerat då de väljer att fortsätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in