Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Jag har nog inte din militära erfarenhet. Men för mig känns det svårt att tro att separatisterna, som inte kunde ta en flygplats på 242 dagar, bara så där kan klippa 5000 man. Inte minst när Ukraina rimligtvis har mycket manskap och tung utrustning att sätta in. Om det handlar om en så stor styrka måste ju Ukraina, speciellt då territoriet mestadels är tömt på civila, kunna bomba skiten ur den omslutande linjen mot den ukrainska sidan, eller?
Min militära erfarenhet, så som den ser ut, har jag förvärvat på låg nivå inom den svenska försvarsmakten, hemma och internationellt. Mina bedömningar av sådana här övergripande, strategiska frågor görs från Stockholm på basis av information jag läst mig till via nätet och är knappast mer tillförlitliga än någon annans - bortsett då från de rena dårarna och trollen som tyvärr svarar för en rätt stor del av vad som skrivs i den här tråden.
Hursomhelst:
1) Insatsen vid flygplatsen var inte på långa vägar lika omfattande som den som sker nu. Från separatisternas sida sätter man nu in mycket större resurser än man gjorde där.
2) Terrängen vid Debaltseve medger en inringning. Lyckas separatisterna hålla väg M03/E40 avskuren kommer ukrainska förband snart att börja lida brist på underhåll, och då sjunker stridsvärdet snabbt. Saknas livsmedel, ammunition, bränsle och reservdelar spelar det mindre roll hur många man är, det går illa i alla fall.
3) Den ukrainska armén har ett stort numerärt överläge, men man verkar inte klara av att utnyttja det. Det ser ut som om man låter separatisterna sitta och kraftsamla ostört för att sedan gå till anfall där det passar dem. Om man hela tiden gör det, kommer man absurt nog att slåss i underläge på de platser där saker händer, trots att man totalt sett är både numerärt och materiellt överlägsen.
4) Det som nu sker nere vid Mariupol (om det är en seriös insats och inte bara en kuppartad PR-ploj inför fredssamtalen) är det första tecknet på att den ukrainska sidan försöker rycka initiativet ur separatisternas händer. Om man gjorde mer sådant skulle man kunna utnyttja sitt numerära överläge bättre.
5) Angående att "bomba skiten" ur folk. Det är lätt sagt, men svårare gjort. Så fort trupp är nedgrävd eller har möjlighet att ta skydd i byggnader blir det oerhört mycket svårare att komma åt dem med indirekt eld.