2015-02-10, 16:18
Medlem
Oklart var någonstans:
https://twitter.com/RuPhotoMilitary/media/grid?idx=1&tid=565143723919802368
Kramatorsk:
https://twitter.com/AFPphoto/status/565149560092495872/photo/1
Senast redigerad av Irriga 2015-02-10 kl. 16:26.
2015-02-10, 16:24
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Jag har nog inte din militära erfarenhet. Men för mig känns det svårt att tro att separatisterna, som inte kunde ta en flygplats på 242 dagar, bara så där kan klippa 5000 man. Inte minst när Ukraina rimligtvis har mycket manskap och tung utrustning att sätta in. Om det handlar om en så stor styrka måste ju Ukraina, speciellt då territoriet mestadels är tömt på civila, kunna bomba skiten ur den omslutande linjen mot den ukrainska sidan, eller?

Min militära erfarenhet, så som den ser ut, har jag förvärvat på låg nivå inom den svenska försvarsmakten, hemma och internationellt. Mina bedömningar av sådana här övergripande, strategiska frågor görs från Stockholm på basis av information jag läst mig till via nätet och är knappast mer tillförlitliga än någon annans - bortsett då från de rena dårarna och trollen som tyvärr svarar för en rätt stor del av vad som skrivs i den här tråden.

Hursomhelst:

1) Insatsen vid flygplatsen var inte på långa vägar lika omfattande som den som sker nu. Från separatisternas sida sätter man nu in mycket större resurser än man gjorde där.

2) Terrängen vid Debaltseve medger en inringning. Lyckas separatisterna hålla väg M03/E40 avskuren kommer ukrainska förband snart att börja lida brist på underhåll, och då sjunker stridsvärdet snabbt. Saknas livsmedel, ammunition, bränsle och reservdelar spelar det mindre roll hur många man är, det går illa i alla fall.

3) Den ukrainska armén har ett stort numerärt överläge, men man verkar inte klara av att utnyttja det. Det ser ut som om man låter separatisterna sitta och kraftsamla ostört för att sedan gå till anfall där det passar dem. Om man hela tiden gör det, kommer man absurt nog att slåss i underläge på de platser där saker händer, trots att man totalt sett är både numerärt och materiellt överlägsen.

4) Det som nu sker nere vid Mariupol (om det är en seriös insats och inte bara en kuppartad PR-ploj inför fredssamtalen) är det första tecknet på att den ukrainska sidan försöker rycka initiativet ur separatisternas händer. Om man gjorde mer sådant skulle man kunna utnyttja sitt numerära överläge bättre.

5) Angående att "bomba skiten" ur folk. Det är lätt sagt, men svårare gjort. Så fort trupp är nedgrävd eller har möjlighet att ta skydd i byggnader blir det oerhört mycket svårare att komma åt dem med indirekt eld.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-10 kl. 16:52.
2015-02-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Mina bedömningar av sådana här övergripande, strategiska frågor görs från Stockholm på basis av information jag läst mig till via nätet och är knappast mer tillförlitliga än någon annans - bortsett då från de rena dårarna och trollen som tyvärr svarar för en rätt stor del av vad som skrivs i den här tråden.

Dina inlägg är de mest läsvärda i denna tråd som förstörts av troll som glorifierar dödande, använder benämningar på folkslag som t.ex. kreatur etc.
Fortsätt gärna med dina analyser, för de håller hög nivå tillskillnad från det mesta annat man läser.
För övrigt tror jag majoriteten av skribenterna i denna tråd har tillgång till samma källor som du, mycket få om ens någon är på plats i östra Ukraina.
2015-02-10, 16:49
Medlem
Citat:
Min militära erfarenhet, så som den ser ut, har jag förvärvat på låg nivå inom den svenska försvarsmakten, hemma och internationellt. Mina bedömningar av sådana här övergripande, strategiska frågor görs från Stockholm på basis av information jag läst mig till via nätet och är knappast mer tillförlitliga än någon annans - bortsett då från de rena dårarna och trollen som tyvärr svarar för en rätt stor del av vad som skrivs i den här tråden.

Hursomhelst:

1) Insatsen vid flygplatsen var inte på långa vägar lika omfattande som den som sker nu. Från separatisternas sida sätter man nu in mycket större resurser än man gjorde där.

2) Terrängen vid Debaltseve medger en inringning. Lyckas separatisterna hålla väg M03/E40 avskuren kommer ukrainska förband snart att börja lida brist på underhåll, och då sjunker stridsvärdet snabbt. Saknas livsmedel, ammunition, bränsle och reservdelar spelar det mindre roll hur många man är, det går illa i alla fall.

3) Den ukrainska armén har ett stort numerärt överläge, men man verkar inte klara av att utnyttja det. Det ser ut som om man låter separatisterna sitta och kraftsamla ostört för att sedan gå till anfall där det passar dem. Om man hela tiden gör det, kommer man absurt nog att slåss i underläge på de platser där saker händer, trots att man totalt är både numerärt och materiellt överlägsen.

4) Det som nu sker nere vid Mariupol (om det är en seriös insats och inte bara en kuppartad PR-ploj inför fredssamtalen) är det första tecknet på att den ukrainska sidan försöker rycka initiativet ur separatisternas händer. Om man gjorde mer sådant skulle man kunna utnyttja sitt numerära överläge bättre.

Det känns i alla fall som ett svar på det problem som en lekman som jag brottas med... Varför välj inte Ukraina fler fronter för att nyttja sitt stora övertag i manskap och materiel?

Dock tror jag de ukrainska kommunikationskanalerna, och delvis ledningen, läcker som såll. Dessutom, även om vi har skilda åsikter, är jag övertygad om att separatisterna har hjälp av ryska samordnare, operatörer och moderna vapensystem.

En anledning till framgången i mariupol kan vara att Azov agerar mycket mer autonomt. De kunde överraska på riktigt. Förhoppningsvis lär Ukraina av det och styr upp sin dysfunktionella strategi.
2015-02-10, 16:51
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:

Hursomhelst:

3) Den ukrainska armén har ett stort numerärt överläge, men man verkar inte klara av att utnyttja det. Det ser ut som om man låter separatisterna sitta och kraftsamla ostört för att sedan gå till anfall där det passar dem. Om man hela tiden gör det, kommer man absurt nog att slåss i underläge på de platser där saker händer, trots att man totalt är både numerärt och materiellt överlägsen.

Det borde vara klart för alla vid det här laget varför man INTE har anfallit från Ukrainsk sida. Man har hållit sig till Minsk-avtalet vilket inte terroristerna har gjort. Det går en allmän opinion till att anfalla och driva bort Ryssarna från Ukraina och den växer sig allt starkare. Om Azovs attack idag är som någon skrev är ett försök för en politiker att vinna röster eller om det nu är svårt att hålla tillbaka krigarna får vi kanske se men jag tror inte man från Poroshenkos håll beordrat Azov. Hans och Radans linje är fortfarande att få till fred utan anfall.

Ukrainska armén är numerärt större än terroristerna men det är dom som har dom coola vapnena. Hade det varit likvärdigt hade såklart inga terrorister funnits kvar i Ukraina idag och fred hade rådit.

Terrängen runt Debaltseve är gigantiska åkerfält utan några direkta berg eller skog varför det ett strategiskt helt ok område att försvara. Det krävs såklart att man har utrustning för att försvara det och eftersom det är en väldigt stor sträcka så kan inte UA hålla den fritt från Ryssarna. Man kommer nog snart att täta till området om inte förhandlingarna leder fram till annat nu i veckan.

Citat:
Från separatisternas sida sätter man nu in mycket större resurser än man gjorde där.

Hur går det till? Vart kommer allt folk och utrustning ifrån? Är det Ebay-shoppingen som nu levererats tro eller är det så att det nu kryllar av Ryska soldater som vi sett så mycket bevis på de senaste veckorna?

Debaltseve:
http://youtu.be/wZGHDlODo3Q
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-02-10 kl. 16:57.
2015-02-10, 17:19
Medlem
Det är ju inte för inte som Ukraina har omvärldens stöd medan Ryssland löper gatlopp i media världen över. Det räcker ju med sunt förnuft och någorlunda politisk medvetenhet för att snabb ta ställning mot Ryssland och för Ukraina.
Den röda tråden är ju Putins aggression mot omvärlden och mot sina grannstater. Kan man få svar på Putins bisarra uppträdande och varför han gör som han gör så kanske en lösning finns. I morgon får kanske Putin ett sista ultimatum
innan både EU och USA troligen agerar kraftfullare. Men har mannen i Kreml lite förnuft kvar så inser han att han är på väg att tappa greppet om utvecklingen i Ryssland genom sin hemmasnickrade ukrainadoktrin.
2015-02-10, 17:22
Bannlyst
Citat:
Participants of Ukraine settlement talks arriving in Minsk
MINSK, February 10. /TASS/. Members of the Contact Group on the Ukrainian settlement are arriving in Minsk, TASS correspondent reported from the Belarusian capital.
A motorcade of four cars is heading to the venue of the meeting.
Källa: http://tass.ru/en/world/776709
Citat:
France expects to reach peace agreement on Ukraine at Minsk talks — Hollande
PARIS, February 10. /TASS/. France expects that a peace agreement will be reached at the meeting of Ukrainian, Russian, German and French laders in Minsk, French President Francois Hollande said on Tuesday.
Hollande stressed that he is "resolutely determined" to find compromise on the Ukrainian crisis. "Discussions continue," he said, commenting on preparations for the Minsk talks.
Källa: http://tass.ru/en/world/776702

Francois Hollande verkar vara extra glad. Vad tycker ni? kommer vi få fram något ur dessa samtal, eller kommer det vara ett tråkigt möte som vanligt?
2015-02-10, 17:30
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Källa: http://tass.ru/en/world/776709

Källa: http://tass.ru/en/world/776702

Francois Hollande verkar vara extra glad. Vad tycker ni? kommer vi få fram något ur dessa samtal, eller kommer det vara ett tråkigt möte som vanligt?

Vi hoppas väl alla att fred kommer fortare än snabbast.

Under tiden kan ni titta på bra reportage från den Ukrainska frontlinjen. Får vi även lite svar på frågor som nyligen ställts:
https://news.vice.com/video/a-village-in-ruins-defending-daily-attacks-russian-roulette-dispatch-91?utm_source=vicenewsyoutube
2015-02-10, 17:37
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Det känns i alla fall som ett svar på det problem som en lekman som jag brottas med... Varför välj inte Ukraina fler fronter för att nyttja sitt stora övertag i manskap och materiel?

Just det har jag undrat under hela konflikten. Det är nästan som om en handlingsförlamande förbannelse vilar över hela den ukrainska armén. Är det något gammalt sovjetiskt arv som man inte kommit till rätta med? Eller är det helt enkelt frågan om inkompetens och korruption? Jag vet inte, men något djupt liggande problem - som inte enkelt kan botas genom vapenleveranser från Nato - verkar det finnas.
2015-02-10, 17:43
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Just det har jag undrat under hela konflikten. Det är nästan som om en handlingsförlamande förbannelse vilar över hela den ukrainska armén. Är det något gammalt sovjetiskt arv som man inte kommit till rätta med? Eller är det helt enkelt frågan om inkompetens och korruption? Jag vet inte, men något djupt liggande problem - som inte enkelt kan botas genom vapenleveranser från Nato - verkar det finnas.

Enligt länken jag nyss postade säger ju befälet i UA som dom intervjuar att de inte har vapen för att slå ut stridsvagnar. Då är det ju logiskt att man inte går till anfall också. Kanske kan vara en anledning men som jag sa så har det nog mest med Minsk-avtalet att göra.
2015-02-10, 18:05
Medlem
Citat:
Det är givetvis bara ett propagandapåhitt.

Den här offensiven i söder tror jag har två syften:

1. Propaganda. Skapa känslan av att "vi gör något" och flytta fokus från motgångarna i Debaltseve-fickan.

2. Kapa åt sig lite terräng som inte är så hårt försvarad inför de kommande förhandlingarna. Det har ju pratats om en lösning med en ny stilleståndslinje längs den nuvarande fronten.

Det som är intressant är emellertid vad som sker kring Debaltseve. Har det gjorts några fler försök att åter Logvinovo? Det är den ort man borde försöka ta, inte några byar nere vid Mariupol.

Det hela började med en intervju med Herbst, fd amerikansk ambassadör i Ukraina:

Citat:
"Certainly, everyone is concerned that the Kremlin is making this war in Ukraine increasingly open. They used to hide all their steps, all their aggression. Now it's increasingly clear what Moscow is doing. So, conceivably, Moscow can decide to use its Air Force," he stated, adding that if it does that even the most skeptical Europeans who doubted the hand of the Kremlin in the conflict will see that Russia is conducting war.

"Our report (on the situation in Ukraine to President Obama - ed.) did not specifically recommend anti-aircraft weapons … but we talked about it," Herbst said. He added that the reason for that is a possible major escalation of the conflict. The former ambassador stated that if Putin were to use his Air Force, the United States' reaction would be swift.
http://en.censor.net.ua/news/323766/if_putin_uses_aviation_in_donbas_us_response_will_ be_swift_former_ambassador_to_ukraine_herbst

Strax därefter "Lieutenant Lamaka" nappade: "Lieutenant Lamaka, who reported about air strike on the 40th Battalion, confirms his information and will write a statement"
http://en.censor.net.ua/news/323883/lieutenant_lamaka_who_reported_about_air_strike_on _the_40th_battalion_confirms_his_information_and_w ill

Det hjälpte inte att Lysenko förnekade:

Speaker ATO Andrei Lysenko said that the newspaper "Tsenzor.NET" that the two Russian Su-25 caused an airstrike on the positions of the 40th Battalion in Novogrigorevke is a fake.
http://en.censor.net.ua/news/323850/40th_battalion_reports_air_strikes_by_russian_air_ force_at_debaltseve_ato_headquarters_does_not_conf irm

The press center noted that some news outlets have spread information about the "air strike on our positions committed by the Russian Federation warplanes" today.
The press center reporte that these statements were false and encouraged Ukrainian journalists not to fall to information provocations.

http://en.censor.net.ua/news/323910/militants_use_almost_all_types_of_weapons_at_debal tseve_direction_all_attacks_repulsed_ato_press_cen ter

Detta kallas för "FALSE FLAG"
2015-02-10, 18:12
Medlem
https://mobile.twitter.com/wisemanswisdoms/status/565041679066222592 finns det fortfarande de som säger att det inte finns någon rysk trupp i Ukraina? Kanske någon köpt en Dozor-N på blocket?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in