2015-02-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braavos
Jag har inga som helt erfarenheter från högskoleprovet (...)

Citat:
Jag har endast gjort provet en gång tidigare och det gick åt helvete (...)

Hmm...

Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Vilka delar är bra att plugga på Khan Academy?

https://www.khanacademy.org/math

8th grade kanske? Eller så går du efter 'subject' och väljer det du har svårt för.
Citera
2015-02-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Hmm...

https://www.khanacademy.org/math

8th grade kanske? Eller så går du efter 'subject' och väljer det du har svårt för.

Menade självklart inga bra erfarenheter

EDIT: Med tanke på normeringen vid förra provet, kommer provet bli enklare och enklare för varje år eller var det en engångsgrej ?
Senast redigerad av Braavos 2015-02-09 kl. 19:40.
Citera
2015-02-09, 20:16
Medlem
hpguidens avatar
För det första - ett jävligt dåligt förslag.
För det andra - världens sämsta motivering.
För det tredje - använd inte ordet "hen".
Citera
2015-02-09, 20:17
Medlem
hpguidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
... fast högskoleprovet har aldrig någonsin varit ett mått om en elev är behörig eller inte till ett program Man kan inte bli behörig till utbildningar genom att bara skriva högskoleprovet, utan man måste läsa in ämnena precis som alla andra.

Högskoleprovet är bara till för att urskilja folk i antagningen. Det är bl.a. därför provet använder sig av normering för resultaten. Det är alltså omöjligt att alla deltagande får t.ex. 2,0 eller 1,9 i resultat.

amen
Citera
2015-02-09, 20:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
Jag håller med att skriva en ansöka till kommunen med syfte att avskaffa högskoleprovet med följande motiveringar.
Vad ska kommunen göra åt den saken hade du tänkt? Det är ungefär som att skriva till kommunen för att klaga på KFM, SKV, FI eller någon annan myndighet. HP är inte en kommunal angelägenhet. Lärde du dig ingenting i skolan?
Citera
2015-02-09, 21:43
Medlem
Citat:
Menade självklart inga bra erfarenheter

EDIT: Med tanke på normeringen vid förra provet, kommer provet bli enklare och enklare för varje år eller var det en engångsgrej ?

Provet och normeringen håller sig gissningsvis på samma nivå som senast.
Citera
2015-02-10, 09:00
Medlem
Citat:
Jag har endast gjort provet en gång tidigare och det gick åt helvete, nu inför den kommande provet har jag valt att gå igenom alla delmoment i gymnasiets kurs 1b. Nu efter 1.5 vecka är det endast två kapitel kvar och känner faktiskt att jag kan allting mycket mer och svaret räknas ut betydligt snabbare än tidigare. Gjorde några gamla uppgifter igår och kunde dem utan några som helst problem.

Viktigaste är väl potenser och ekvationer?

Jag tror att du räknar för lite om det går så fort. Även om det är något du kan så räkna ganska många uppgifter så att formler sitter ordentligt. Alltså, räkna några uppgifter från varje kapitel varje dag.

Sen skulle jag säga att det viktigaste är ekvationer (hur man ställer upp en ekvation och hur man löser dem) och räta linjen (y = kx +m). Det kommer mycket på räta linjen. Men det kommer en hel del annat också, detta är bara om jag skulle välja ut de två saker jag tycker är viktigast.
Citera
2015-02-10, 12:52
Medlem
stephen.hawkings avatar
Instämmer med de tidigare inläggen.

Du råkar inte vara en aning intelligensbefriad, TS?
Citera
2015-02-10, 13:41
Medlem
m0ffins avatar
Tjena! Sitter och pluggar för fullt och försöker reparera det skadade egot efter förra provets käftsmäll Antar att det här redan har avhandlats men är det någon som kan ge ett litet svar på vad ni tror kommer ske med de kommande KVA-proven? Kommer vi se att de fortsätter dra ner nivån något eller tror ni att de är nöjda med utfallet?

Kram! Stå i med plugget nu era flitiga bin!
Citera
2015-02-10, 15:34
Medlem
Håller faktiskt med TS till viss del. HP som det fungerar idag är inte optimalt, men jag tror främst det beror på den extrema betygsinflation som funnits under några år. Idag finns det ju utbildningar där HP är ett obligatoriskt kompliment för att ens komma in på en önskad utbildning.

Hela tanken med HP systemet är ju att det inte enbart är betygen från gymnasiet som ska räknas som meriterande. Det finns ju tex folk som sent i livet kommer fram till att de vill söka en högre utbildning, men under gymnasietiden kanske hade helt andra planer.

Jag tycker ett bättre system tex skulle vara att 1/3 av platserna skulle ges till personer som inte kom in på betyg, men som istället skriver ett prov mer aktuellt för den utbildning man söker. Dessutom skulle andra meriter så som arbetslivserfarenhet också kunna väga in i resultatet.
Citera
2015-02-10, 15:50
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Tjena! Sitter och pluggar för fullt och försöker reparera det skadade egot efter förra provets käftsmäll Antar att det här redan har avhandlats men är det någon som kan ge ett litet svar på vad ni tror kommer ske med de kommande KVA-proven? Kommer vi se att de fortsätter dra ner nivån något eller tror ni att de är nöjda med utfallet?

Kram! Stå i med plugget nu era flitiga bin!
Tanken förra provet var väl att få KVA-poängen lika värda som Verb-poängen.

Och det lyckades dom ganska bra med vilket torde rendera i att dom är nöjda med utfallet.

Kram
Citera
2015-02-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Jag tror att du räknar för lite om det går så fort. Även om det är något du kan så räkna ganska många uppgifter så att formler sitter ordentligt. Alltså, räkna några uppgifter från varje kapitel varje dag.

Sen skulle jag säga att det viktigaste är ekvationer (hur man ställer upp en ekvation och hur man löser dem) och räta linjen (y = kx +m). Det kommer mycket på räta linjen. Men det kommer en hel del annat också, detta är bara om jag skulle välja ut de två saker jag tycker är viktigast.

Jag har hittills gjort i princip alla uppgifter, började med kapitel 4 idag som behandlar geometri och märkte att det är lite svårt att komma ihåg formlerna för att beräkna volymen och liknande av olika figurer. Har du något tips för att ställa upp ekvationer relativt snabbt? Försöker hinna med ett halvt kapitel per dag, vill ha ca en månad på mig för att gå igenom gamla högskoleprov.

Mitt problem kommer nog vara Kvant där man får ställa upp diverse ekvationer. Tror nog att det går att finslipa denna lilla moment när man verkligen går igenom de gamla proven.
Senast redigerad av Braavos 2015-02-10 kl. 17:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in