Citat:
Ursprungligen postat av
Tulpanpernilla
Frågan är hur nyhetsvärdet ser ut i detta "scoop" som nu handlar om diskussioner på FB.
Ärligt talat, var finns intresset för allmänheten att läsa om vad vissa personer har för åsikt och vad de debatterar på nätet.
R.A med anonym reseachgrupp jagar folk som de vore grovt kriminella, och sen ringer de på dörrar och fotograferar för uthängning i AB som värsta gestapo.
Vad vill de egentligen uppnå med detta "scoop"? Vill de införa åsiktsregistrering?
Det vore bra om AB med anonym researchgrupp själva kunde gå ut med vad syftet egentligen är.
Tror inte att många medelålders/gamlingar AB läsare hänger med ens vad FB är för något.
Pressombudsmannen borde egentligen kolla upp om AB:s reportage om FB har någon nyhetsvärde förutom att AB vill hänga ut människor.
Att en SD-jurist är invandrarkritisk har inget nyhetsvärde. Att han/hon onyanserat uttrycker hatiska åsikter och utövar hets mot folkgrupp i skydd av anonymitet är allvarligt och har nyhetsvärde. Det har inget med åsiktsregistrering att göra överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
acetal
Ni som hyllar uthängningarna; borde inte AB isf löpa linan fullt ut och även hänga ut pedofiler, IS-sympatisörer, våldsbejakande vänsterextremister etc?
Jag hoppas att ni har samma förståelse om det en dag blir att det är ni, enligt det rådande samhället, som har de felaktiga åsikterna och hängs ut och får ta de eventuella konsekvenserna av det.
Sen till den ständiga frågan; när ska folk börja tänka på sin internetsäkerhet om de har något att förlora på det? Nu är jag inte så insatt i hur hacket eller kartläggningen har gått till men om man använder sin vanliga mail, eller rent av har uppgett sitt personnummer, så måste man vara lite bakom om man vill vara anonym.
Jag skulle ha förståelse om jag blir uthängd när jag brutit mot lagen om jag hade en offentlig/förtroendevald anställning. Särskilt om brottet i fråga har omedelbar koppling till det uppdrag jag har och jag i min uppdragsgivares ögon kanske till och med skulle anses direkt olämplig för jobbet om det var allmänt känt att jag begått dessa brott. Det är väl inte alls svårt att förstå?
Jag har till exempel inget emot att det uppdagas att en person som jobbar på dagis är pedofil elller om man trycker upp en kamera i nyllet på en socialdemokratisk kommunpolitiker som låtit sig mutas och frågar varför.
Har du???
Att man från aftonbladets sida inte konfronterar pedofiler har väl mer med ärendets känslighet och hänsyn till offer att göra osv snarare än hänsyn till gärningsmannens integritet?