2015-02-10, 13:34
Medlem
jazznegers avatar
Islam är som vi alla vet inte särskilt kompatibelt med vår liberala syn på sexualitet. I varje fall så har inte den muslimska världen kommits så långt som västvärlden vad gäller sexualmoralen, det kanske kommer ske en förändring men det tar nog några generationer innan det sker.

Frågan är då varför HBTQ-personer i Sverige är så förstående och liberala vad gäller invandrare med konservativ (och extremt heteronormativ) syn på sexualiteten. Det verkar ju snarare rätt farlig att få en större grupp människor som faktiskt hatar en in i samhället. Min teori om varför svenska bögar, lebbar och annat sexuellt avvikande folk är liberala mot de homofobiska invandrarna är:

1. Homofobin bland invandrargrupper kommer inte drabba svenska HBTQ-personer utan kommer främst drabba HBTQ-personer inom diverse invandrargrupper. Således känner sig inte svenska bögar och lebbar hotade av invandrarna utan kan fortfarande ha en liberal attityd, en sorts etnocentrism.

2. HBTQ-personer vet i större utsträckning än andra hur det är att vara annorlunda och utanför och känner därför sympatier med invandrare.

3. HBTQ-personer är i allmänhet lite mer vänster än resten av befolkningen och följer således den dominerande attityden bland vänstern.

Kombinationen av alla dessa tre tror jag bidrar till svenska HBTQ-personers extremt liberala attityd i invandringsfrågan. Men borde inte det egentligen finnas fler som kritiserar invandringen? Att majoriteten inte gör det är en sak, men det borde i alla fall finnas några som gör sina röster hörda, eller? De flesta som gnäller om muslimsk homofobi eller homofobin bland invandrare är ju (med undantag för SDare som försöker "pink-washa" sin själva) är ju homosexuella invandrare själva. Men rent rationellt så borde ju många HBTQ-personer inse vilka konsekvenser det kan innebära att få in homofoba element i samhället, eller är islamofobi och xenofobi värre enligt dem?

Var finns alla invandringskritiska HBTQ-personer i Sverige?
Citera
2015-02-10, 13:46
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzneger
Islam är som vi alla vet inte särskilt kompatibelt med vår liberala syn på sexualitet. I varje fall så har inte den muslimska världen kommits så långt som västvärlden vad gäller sexualmoralen, det kanske kommer ske en förändring men det tar nog några generationer innan det sker.

Frågan är då varför HBTQ-personer i Sverige är så förstående och liberala vad gäller invandrare med konservativ (och extremt heteronormativ) syn på sexualiteten. Det verkar ju snarare rätt farlig att få en större grupp människor som faktiskt hatar en in i samhället. Min teori om varför svenska bögar, lebbar och annat sexuellt avvikande folk är liberala mot de homofobiska invandrarna är:

1. Homofobin bland invandrargrupper kommer inte drabba svenska HBTQ-personer utan kommer främst drabba HBTQ-personer inom diverse invandrargrupper. Således känner sig inte svenska bögar och lebbar hotade av invandrarna utan kan fortfarande ha en liberal attityd, en sorts etnocentrism.

2. HBTQ-personer vet i större utsträckning än andra hur det är att vara annorlunda och utanför och känner därför sympatier med invandrare.

3. HBTQ-personer är i allmänhet lite mer vänster än resten av befolkningen och följer således den dominerande attityden bland vänstern.

Kombinationen av alla dessa tre tror jag bidrar till svenska HBTQ-personers extremt liberala attityd i invandringsfrågan. Men borde inte det egentligen finnas fler som kritiserar invandringen? Att majoriteten inte gör det är en sak, men det borde i alla fall finnas några som gör sina röster hörda, eller? De flesta som gnäller om muslimsk homofobi eller homofobin bland invandrare är ju (med undantag för SDare som försöker "pink-washa" sin själva) är ju homosexuella invandrare själva. Men rent rationellt så borde ju många HBTQ-personer inse vilka konsekvenser det kan innebära att få in homofoba element i samhället, eller är islamofobi och xenofobi värre enligt dem?

Dina antaganden känns vettiga. Jag har själkv ställt samma fråga när det kommer till moderata muslimer vs. islamister, där frånvaron av moderata muslimer som höjer rösten är mer eller mindre frånvarande. Ingen kärleksbombning när det är attentat mot svenska kyrkor, Jehovas-vandaler eller när nån "arg ung vit man" vill bevara en svensk tradition.

Att HBTQXYZ-rörelsen inte påverkas är ju helt klart. Många på vänsterkanten lever ständigt med förklaringen att "en individs agerande inte är synonym med gruppen" vilket i sin tur gör att en islamist som spränger sig själv inte är farlig, för "alla andra" är ju så goda.

I kombination med att hetsen på "oliktänkande" som har "fel åsikter" blir detta än mer påtagligt. Det är ständigt uthängningar av ena sortens människor, nu senast här på Flashback. Folk inser inte att islamistiska forum omfattas av minst lika mycket hat mot oss "kuffars" och det vi inte vet om är ju inte farligt.

Det är ju därför så många av oss reagerar på det som händer i samhället när det kommer till "kritisk gransning". Hyckleriet är ju så stort att det ständigt är ena sidan (miljpartister och vänsterpartister) som styr upp vad som är "rätt och fel". Inte att en och annan Sverigedemokrat skattefuskat eller tycker illa om negrer och att detta upptäcks.

Din frågeställning är mycket intressant. Jag har själv ifrågasatt dessa sk. "antirasister", yrkesfeminister och HBTQXYZ-folk som ständigt missar en del poänger i debatten.
Citera
2015-02-10, 13:48
Medlem
BonerBatmans avatar
Känner du själv några HBTQ-personer?
De flesta jag känner är mer emot invandring och islam än vad vanliga svenskar är. Så känner inte rikitgt igen mig i den beskrivning som du ger.
Citera
2015-02-10, 14:02
Medlem
jazznegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Känner du själv några HBTQ-personer?
De flesta jag känner är mer emot invandring och islam än vad vanliga svenskar är. Så känner inte rikitgt igen mig i den beskrivning som du ger.

Enligt min uppfattning så är många HBTQ-personer -- i synnerhet bögar -- mer apolitiska också (medan de som är politiska ofta är progressiva). Jag har träffat bögar i modevärlden och jag kan lugnt säga att om i deras medvetande så existerar inte ens begreppet "politik", de verkar helt ointresserad av allt som har med politik att göra.

De andra homosexuella jag träffat (umgås inte så himla mycket med T och Q-människor) har i princip alltid varit åt vänsterhållet, i varje fall i invandringsfrågan. Så därför blir jag lite nyfiken när du säger att de flesta HBTQ-människor du träffat är emot invandring och islam: vad för sorts människor är det? Är det sådana du träffat genom politiska intressen eller bara träffat i allmänhet? Bögar och flator från muslimska familjer brukar enligt min erfarenhet vara rätt islamofoba, är det sådana du träffat?

Men, okej, säg att jag inte träffat ett särskilt representativt urval: varför finns det inte en tongivande HBTQ-debattör som lyfter de här frågorna? Om åsikterna är vanliga så borde de lyftas fram mer av HBTQ-personer, de brukar dessutom inte bli lika stigmatiserade som heterosexuella blir så de har inte lika stora skäl till att vara tysta.
Citera
2015-02-10, 14:37
Medlem
Ok som homosexuell (Före detta RFSL medlem) så måste jag säga att debatten på sitt sätt är väldigt kluven. Många homosexuella mig involverat är oroliga för att utomeuropeisk invandring, speciellt muslimer men även många kristna invandrare kan resultera i att vi stöter på en högre grad av diskriminering. Vilket i mitt fall faktisk skett på flera punkter, både privat och genom arbetslivet.

Många HBTQ aktivister står ändå på multikulturella sidan av den anledningen till att det ofta kommer HBTQ flyktingar. Allt handlar nog om att HBTQ rörelsen har blivit så infekterad av godhetstanken, därför blir man blind emot problem bilden. Samtidigt som de här människorna vill skydda HBTQ flyktingar så tänker inte de på att vi importerar problemet som de flytt ifrån. Debatten i Sverige är allt för "Svart eller vitt", "för eller emot" osv. Så det är svårt att stå i mitten.

Risken för att bli HBTQ paria är mycket hög om man kritiserar utvecklingen. Om man som svenskmedborgare gör det så finns det i alla fall 10 milj. andra som bygger uppfattning. I HBTQ världen handlar det om en mycket mindre grupp. Om vi säger så här; det är inte osannolikt att om man samtalar med en annan homosexuell om en tredje homosexuell, så vet alla vem man pratar om. Ungefär som när jag träffade en snubbe för ett tag sedan, nu vet hela min vänkrets om det även människor jag egentligen aldrig samtalar med vet att vi "had a thing". Gissa då hur kontroversiella uttalanden påverkar människor?
Citera
2015-02-10, 14:43
Medlem
jazznegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Om vi säger så här; det är inte osannolikt att om man samtalar med en annan homosexuell om en tredje homosexuell, så vet alla vem man pratar om. Ungefär som när jag träffade en snubbe för ett tag sedan, nu vet hela min vänkrets om det även människor jag egentligen aldrig samtalar med vet att vi "had a thing". Gissa då hur kontroversiella uttalanden påverkar människor?

Du menar alltså att det finns en sorts bymentalitet i HBTQ-världen? "Alla känner alla", vilket skapar social kontroll?
Citera
2015-02-10, 14:48
Medlem
jazznegers avatar
Alexander Bard brukar ju yttra sig islamkritisk ibland. men samtidigt så är han, vad jag vet i alla fall, extremt pro-multikulti.

Bard brukar ju också försöka bojkotta homofobiska reggae-artister när de tar sig till Sverige.
Citera
2015-02-10, 14:53
Bannlyst
Att vänstermänniskor försvarar invandrarna kan man väl förklara med naivitet. Att dom försvarar islam är ett mysterium.
Citera
2015-02-10, 15:11
Medlem
Citat:
Du menar alltså att det finns en sorts bymentalitet i HBTQ-världen? "Alla känner alla", vilket skapar social kontroll?

Jo ungefär, mer så om man delar in Sverige i regioner. Stockholmsregionen är förhållandevis väldigt aktiv i sitt skvaller, men delar sällan det med Skåneregionen osv. Sen kan man gå ned ytterligare en nivå och det är grupp tillhörigheterna exempelvis Björnarna, SLM osv. Men generellt så känner alla varandra, om jag inte personligen känner en kille så gör en annan person i min vänkrets det osv. Världen blir otroligt liten om man rör sig enbart i HBTQ svängen. Ibland kommer det upp några nya / tillfälliga människor man inte känner men om de stannar i svängen så tar det inte lång tid innan någon vet allt om personen.

Alexander Bard är HBTQ paria. Han är enbart respekterad pga inflytande. Om man hänger med Bard kan man få kontakter, därför är han resistent till utfrysningen. Speciellt då HBT svängen inte har samma nivå mellan "finrummet" och "normalt folk", att hamna på en kändisfest på Östermalm är inte svårt om man är HBTQ i Stockholms regionen.
Citera
2015-02-10, 22:17
Medlem
Lelianas avatar
En snabb sökning visar på att det finns kritik, exempelvis så existerar SD-HBT. Dock så sätter HBT människor sitt egna bästa först och tänker kortsiktigt, såsom många andra gör. Att de ska få rätt till giftermål och familj är starkare än att se helhetsbilden av invandring och dess konsekvenser. Med alla de fördomar som finns kommer de naturligtvis att undvika de miljöer där de tror/känner sig inte vara välkomna eller rentav avskydda. Men det finns onekligen HBT människor som är SD sympatisörer men också nationellt sinnade. Att de väljer att inte visa sig är taktiskt och/eller fegt, beroende på vem man frågar.
Citera
2015-02-10, 22:37
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:

Det finns gott om dem. Prova att fråga vad de tycker om islam så får du se.

Men många tvekar inför invandringskritiska partier eftersom invandringskritik ofta har gått hand i hand med obefogat hat mot homosexuella. Bara för att man hatar rasfrämlingar behöver man inte hata homosexuella, men alla förstår inte det. HBTQXYZ-lobbyn må vara motbjudande utav bara h-lvete och RFSL är satans verktyg för att demoralisera folket, men det är en annan sak. Många lever faktiskt ungefär som vem som helst förutom att det är med en person av samma kön. Dessutom finns numera en del belägg för att gener som leder till homosexualitet kan leda till ökad fitness för nära släktingar på annat sätt. Bara det gör att homosexuella självklart bör omfattas av samma rasgemenskap som alla andra.
Citera
2015-02-11, 00:03
Medlem
timsebs avatar
Känns som tesen du bygger dina antaganden på inte är särskilt stadig. Jag har inte alls uppfattniningen att HBT-personer skulle vara mer eller mindre invandringskritiska än övriga delar av samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in