Jag skrev det här inlägget i en annan tråd och det kanske du borde lyssna på. Frågan gällde hur man bäst skulle spekulera på något ytterst märkligt vis. Just nu har du valt att kliva på Titanic. Ju fortare du kan bege dig mot livbåtarna, desto bättre.
Om jag visste svaret, skulle jag bli rik som ett troll, flytta till medelhavet och bo på en yacht, dricka paraplydrinkar till solnedgången, låta barbröstade damer svalka min sargade kropp med palmblad till soluppgången och inte bry mig om någonting däremellan.
Det finns ingen gratis lunch. Ibland vinner vi och ibland lär vi oss. Ibland skiner solen och ibland står regnet som spön i backen. Det viktiga är att göra något positivt av erfarenheten och gå vidare klokare än du klev in i situationen. Du tar dina första trevande steg på din resa mot att kunna behärska investeringens konst, men tro mig det kommer inte att vara lätt.
Spekulation på kort sikt leder oftast till ruinerade förmögenheter på lång sikt. Tänk som en ägare, inte spekulant. Du äger en del i en business, inte ett papper som flyter runt i cyberrymden. Tänk på aktieköp som husköp. Vad du vill ha är något stabilt och hållbart som du kan tänka dig att äga lång tid.
Den strategi du ser ut att välja, dvs. spekulation kommer att visa sig ödesdiger. Ju fortare du lär dig desto bättre. Förmodligen kommer du inte lyssna och jag var själv likadan i början, men mitt råd är att du inte spekulerar med pengar du inte kan avvara. När förlusterna visar sina fula trynen, tänk på det här inlägget och kanske, bara kanske, kan du komma till insikt. Troligen har du just nu ingen aning om vad jag pratar om, men en dag kommer du att förstå. Låt oss bara hoppas att den dagen blir förr snarare än senare.
Jesus. Tbh trodde ditt inlägg var ett skämt först. Lyssna på Caparzo, du sitter på Titanic nu.
Har du ens nån strategi? Kommer du stänga och ta hem eventuell vinst? Kommer du gå ur i tid och förhindra ytterligare förluster? Har du några stop lossar? Vad har du för gav på innehaven? Detta är inga aktier man vill äga på lång sikt. Mvh, med all välmening.
Sitter själv med ett mindre innehav i Anoto (ca 7%) och det är ju en aktie som ger lite spänning i vardagen, men jag kommer garanterat sälja om det kommer någon trigger som gör att kursen tar ett tillfälligt skutt uppåt, för precis som ni andra säger, framtiden finns inte i pennor med specialpapper, vad än galningarna på placeras forum säger om bolaget.
Jag funderar lite på att köpa Atlas Copco som nyligen dubblade utdelningen. Men jag tror att denna extrautdelning är enbart i år, att utdelningen sänks till ungefär hälften nästa år? Deras vinst per aktie är ca 10 kr/aktie och utdelningen i år 12 kr/aktie vilket låter ohållbart i längden. Har jag rätt i att tro att denna höga utdelning endast är temporär? Då är jag inte särskilt intresserad faktiskt.
Då funderar jag på att istället köpa SEB som delar ut drygt 54% av vinsten i år vilket känns mer hållbart. Om jag lyckas köpa SEB vid kursen 95 kr så är direktavkastningen 5% vilket känns minst sagt intressant.
Veckans aktietips blir Smarteq B.
Smarteq tappade ett kontrakt med Volvo i december som står för en stor del av deras omsättning. PM om detta gick ut med en ganska kass formulering, som gjorde det svårt att förstå exakt hur mycket man tappat. Ett förtydligande gick förvisso ut om att leveranserna skulle fortgå hela 2015, vilket också fick kursen att hämta sig från total kollaps.
Men i rapporten nästa vecka kommer man förmodligen redovisa vinstresultat i sin bästa rapport någonsin, vilket jag tror kommer förvåna marknaden och skicka upp kursen till 20-25 öre.
Värt en chanspost tycker jag, men med brasklappen att detta förstås är ett riktigt högrisk-bolag.