Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Om det inte är något krut borde det inte heller ha publicerats. Jag har inte talat om annat än berättelserna ur vården, jag menar att det var fel att publicera dem, de är harmlösa och inget att racka ner på.
Jag håller med dig om att hen har uttryckt sig på ett burdust sätt, dock tycker jag att det borde vara tillåtet och inget att hänga läpp för. Våra folkkära ståuppkomiker använder ett burdust språk regelmässigt utan att någon höjer på ögonbrynen. Att göra omskrivningar och använda liknelser i syfte att ironisera och lyfta fram något man vill sätta fokus på är inget fel tycker jag. Ordvalet kan diskuteras, vi alla använder oss av olika språk, vem är du och jag att bestämma hur någon ska få uttrycka sina åsikter och känslor? Alla är inte lika begåvade och kan använda språket med finess, alla vill inte vara krönikörer på Aftonbladet.
Ur yttrandefrihetsförordningen citat;
5 § Den som skall döma över missbruk av yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett fritt samhällsskick. Han bör alltid uppmärksamma syftet mera än framställningssättet. Om han är tveksam, bör han hellre fria än fälla.
I den rådande debatten är fokus på uttryckssättet och inte på syftet, jag tycker att det är beklagligt då grunden till att folk skriver som de gör kommer i skymundan vilket verkar vara det verkliga syftet med medias uthängningar, det är min uppfattning.
Där är vi överens.
Men.
Ponera att läkaren har 10 patienter. Tre av dom är negrer sju är vita.
De tre negrerna dör under hens operation, vilket kan hända vilken läkare som helst. Alla går inte att rädda. Sedan kommer det fram att läkaren hatar negrer.. Kan man då undra om läkaren kanske inte gjorde sitt bästa för att rädda dessa patienter pga sin hudfärg ?
Du ser dilemmat.
Det bästa vore ju att alla fick ha sin åsikt sedan fick människor bestämma om de ville använda sig av den tjänsten eller inte.
Läkare X: Skiter i hudfärger alla är lika dåliga
Läkare Y: Jag hatar negrer och vill helst inte operera dessa apmänniskor.
Sedan får man själv välja om man vill använda X eller Y, antagligen kommer ingen svart använda Y.