2015-02-10, 01:53
Medlem
Reellfantasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej, jag noterade också det. Känns som att listan är bluff rakt igenom, förutom mailadresserna. Där kände jag igen en som jag vet är riktig, men jag minns inte vem den tillhör.

Ser flera personer med riktiga adresser men som har sitt personnummer på ett annat ställe. Listan är riktig och rasister kommer att hängas ut.
Citera
2015-02-10, 01:54
Medlem
Citat:
Du menar ett fejkat personnr? Sådana går ju att göra, eftersom det finns vissa regler för hur man skapar de sista siffrorna.

jo självklart, men personnumret som jag angivit var inte slumpmässigt... det är siffror som betyder något för mig men som ändå inte är mitt personnummer... så någon sida läcker användarinformation.
Citera
2015-02-10, 01:57
Bannlyst
Men det finns ju andra egendomligheter. En person som i år fyller 114 år står med på listan. Hur sannolikt är det, om personen så reggade sig när Flashback var helt nytt? Det verkar ju helt orimligt.
Citera
2015-02-10, 02:02
Medlem
Jag tänker väl att den mest intressanta kopplingen inte är personnummer<->mejl, sånt gör jag av egen fri vilja varenda gång jag söker jobb eller indirekt när jag skriver under med mitt namn i mejl. Vad som är intressant är om de har kopplingen mejl<->FB-konto, eller om de bara har fått ut en massa epostadresser? Inget av piscatus hacket tyder ju på det senare egentligen. Om det är så att de har epost kopplat till konton så kommer det bli livat ett tag framöver och många kommer att få sina privatliv förstörda. Men varför bara 40000 användare? Har man lyckats få tillgång till databasen så snor man väl med sig hela skiten? Eller?
Citera
2015-02-10, 02:05
Medlem
Citat:
Men det finns ju andra egendomligheter. En person som i år fyller 114 år står med på listan. Hur sannolikt är det, om personen så reggade sig när Flashback var helt nytt? Det verkar ju helt orimligt.

Nej, tänk efter vilka sidor som frågar efter ditt personnummer utan att verifiera detta, vidare ska sidan ha ca 40k medlemmar gemensamt med fb. Frågan är om den första sidan lämnat ut uppgifterna frivilligt?

RG, vilka mediabolag är de kopplade till och vilka hemsidor äger de bolagen? Får för mig att det är några stycken... säkert någon som passar in på kraven!
Citera
2015-02-10, 02:09
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Nej, tänk efter vilka sidor som frågar efter ditt personnummer utan att verifiera detta, vidare ska sidan ha ca 40k medlemmar gemensamt med fb. Frågan är om den första sidan lämnat ut uppgifterna frivilligt?

RG, vilka mediabolag är de kopplade till och vilka hemsidor äger de bolagen? Får för mig att det är några stycken... säkert någon som passar in på kraven!

Schibstedt och/eller bonniers känns väl nära tillhands
Citera
2015-02-10, 02:12
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittklas
hur illa är det om man fyllde i sin epost adress på den där pawn sidan cloe länkade till?

Här kan ni fylla i erat kreditkortnummer för att kolla om det blivit stulet.
https://verkoren.files.wordpress.com/2013/08/hmmm-has-my-credit-card-number-been-stolen-id-better-check.jpg

Fyller ni i all privat info på alla siter ni kan hitta?

"Honeypot" - fiske är inte direkt nytt men det verkar funka jävligt bra.
Citera
2015-02-10, 03:03
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligt.konto
Jag tänker väl att den mest intressanta kopplingen inte är personnummer<->mejl, sånt gör jag av egen fri vilja varenda gång jag söker jobb eller indirekt när jag skriver under med mitt namn i mejl. Vad som är intressant är om de har kopplingen mejl<->FB-konto, eller om de bara har fått ut en massa epostadresser? Inget av piscatus hacket tyder ju på det senare egentligen. Om det är så att de har epost kopplat till konton så kommer det bli livat ett tag framöver och många kommer att få sina privatliv förstörda. Men varför bara 40000 användare? Har man lyckats få tillgång till databasen så snor man väl med sig hela skiten? Eller?

Detta.

Även om personnummer och mail finns med, så finns det ingenting som tyder på att det är kopplat till något Flashback-konto.
Citera
2015-02-10, 03:05
Medlem
th3vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Grejen är att de samkört två databaser. Min e-postadress fanns med med ett personnummer som visserligen inte var mitt men som jag, och endast jag har skapat.
Strålande. Kan du ta reda på vilken sida det är som har läckt också så vore det ju fantastiskt.
Citera
2015-02-10, 03:09
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Här finns Piscatus databas som zipfil.
https://minfil.org/MaDch1b5bd/piscatus.zip

Gå inte in på en massa skumma sidor och fyll i era epostadresser...

Jag behövde inte fylla i mitt personnummer när jag registrerade.

Men kanske är jag den enda? Bättre lycka nästa gång!
Citera
2015-02-10, 03:13
Medlem
Det gick att kolla om en e-post var registrerad på Flashback förut (återställ lösenord, fanns inte e-posten med fick man ett meddelande om detta). Så hade man en stor lista med adresser så var det inte svårt att kolla vilka som var registrerade. Att sen samköra dessa mot Piscatus är inget svårt. Då har man adresser med tillhörande personnummer dock inte kontonamn. Hursomhelst tror jag RG har en dump från 2008/2009/tidigt 2010 där någonstans.
Citera
2015-02-10, 03:17
Bannlyst
Vad innebär det om ens personnr är med på listan då? Hur har de fått reda på epost och personnr egentligen? Måste ju vara från flashback? Personnr kanske de har fått reda på via epostkontot, man skriver ju in sitt födelsedatum hos outlook.com t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in