2015-02-09, 19:38
Medlem
Jaha!

Dr:?, är tydligen "svensk", eftersom AB inte hänger ut denna DR:?

Tror inte AB, har många till att hänga ut "anonymt" LOL
Citera
Medlem
Om avsikten är att belysa det faktum att en miljon människor hänger på en sajt och en stor andel går bananas, skriver i affekt och uttrycker sig ovårdat och bitvis vidrigt just eftersom man tror att man är helt anonym så är det enligt mig försvarbart.
Detta givet att man inte håller på och hänger ut folk på för lösa grunder.

Jag tycker nog man får lov att vara i princip folkvald eller en riktig kändis för att förtjäna en uthängning.
Resten bör behandlas som läkaren.

Då kan man få en seriös diskussion om Flashback och om det "driver fram extremer" - vilket jag nog menar att man kan hävda att det gör.
Jag tror många har gått längre i sitt sätt att uttrycka sig på Flashback än på sin egen Facebook och det beror kanske på att man är just "anonym".

Kanske är det en vettig diskussion, men då ska den skötas snyggt också.
Det är jag väl något tveksam till kommer ske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Om nu denna användare skrivit över 1000 inlägg så finns säkert risken att denne lämnat ut alldeles för mycket personlig information om sig själv, som efter en lusläsning av Researchgruppen röjde användarens identitet.

Förmodligen.

Värt att notera är att inga persondata har enligt Aftonbladet lämnats ut "med hänsyn till familj". Visst, fint (och helt korrekt). Men detta glömde de i sitt förra drev så frågan är om de bara vill skrämma folk till tystnad eller om de verkligen har en databas.

Sen kan jag tycka att det är korkat att förtala 1 miljon unika läsare i veckan! (ligger väl däromkring) när det bara är en liten högljudd minoritet som faktiskt bryter mot någon lag överhuvudtaget. Det är inte direkt positiv reklam för Aftonbladet, men de kanske vill att föräldrar ska flippa om de ser att deras barn har varit inne på Flashback.

Även om jag själv såklart är negativ till förtal och direkta hot så är yttrandefriheten hotad. För artikelens fokus ligger snarare på "fel åsikter" än vad som de facto är olagligt.

Till sist kan man även ifrågasätta dagens tidningars syfte och mål. Är det att upplysa allmänheten och beskriva verkligeheten som den ser ut eller är den till för att likrikta åsikter?
Senast redigerad av Gronol 2015-02-09 kl. 19:40.
Citera
2015-02-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20270343.ab

Jag kan verkligen inte tro att detta är på allvar. Vad fan är det för fel på denna 'tidning'?
Någon som vet varför detta görs? Jag sitter verkligen och kisar med ögonen, det är så pinsamt att läsa.

Allvarligt talat! Researchgruppen är Sveriges nya STASI vare sig ni gillar det eller inte. Ta reda på vilka de är och häng ut dem med namn och adresser, det är den enda chansen att få ett på riktigt fritt ord. Jag anser att om man går till personangrepp är helt fel! Då ska man också våga stå ansikte mot ansikte och säga vad man tycker annars ska man låta bli. Däremot ska man få klaga över flyktingpolitiken som enligt medarbetarna på Migrationsverket är fullkomligt vettlös enligt de medarbetare som dagligen skrivit på Merit Wagers blogg under sju åtta år. Den fullkomligt skandalösa uppslutningen kring Je suis Charlie är det största hyckleriet från svensk media sedan Jesus gick i kortbyxor och att hatet fullkomligt flödar på Facebook sidor som heter "Jag är inte rasist men... " är horribelt. Men så ser ett samhälle och ett land ut där en åsikt ska råda och där yttrandefriheten stoppats i en säck och kastats i närmaste vattendrag. Så kom igen nu alla här på Flashback visa vad ni tycker och gör det genom att våga stå för vilka ni är. På det sättet har researchgruppen noll att hämta. Själv vill jag att de ska slippa leta för jag är jag och står för vad jag tycker!
Citera
Medlem
Flashback hatar på AB, AB hatar på Flashback, skriv inte skit du inte står för, vi är ju för fan alla vuxna människor.
Tyärr känns det som många på Flashback är wt bönder med total social fobi.
Sen blev ju läkaren aldrig uthängd, han sitter i en jacka och ser ut som Micheline Gubben, finns inte en käft som kan känna igen honom.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Är det olagligt att "tycka" om Carolas adoptivbarn? Eller konstatera att inavel skapar medicinska kostnader?

Inget konstigt alls, En ensamstående kärring på nära 50-år adopterar en negerunge. Är inte det sjukt, tåls det inte spekulera i om det är en accessoar?
Den där inavelshistorien känns mycket relevant att ta upp. I ett friskt land med en frisk och fungerande press så hade dom t om skrivit om fallet.

jag tror inte att RG har databasen. däremot går det at lägga bra pussel med användare som har tusentals inlägg, och att de uthängda kanske kommenterade på Disqus med samma namn, och liknade klatigheter.
Citera
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Är det bara jag som hoppas på att det här bara eskalerar? Att det bara blir ännu råare och blodigare?

Herregud, det här är ju chansen att föra liv i Flashback igen. Som hjärt- och lungräddning.
Citera
2015-02-09, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blazrrboz
Sluta tjata om yttrandefrihet, det är en relativ frihet som kan inskränkas genom lag. Den är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att vara absolut. Sluta tjata om det nu.

Det finns inga relativa friheter. En frihet definieras just av att den är obegränsad.

Tvärtom är det en moralisk plikt just att bryta mot omoraliska lagar.
Citera
2015-02-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Patetisk inlägg. Yttrandefrihet innebär inte kränkningar, hot och förtal. I så fall kan du stoppa upp yttrandefriheten i röven.

Nu är det väl iofs jävligt gulligt att tro att aftonhoran gör detta för att bekämpa personangrepp och hot. NATURLIGTVIS handlar det om att slå hål på yttrandefriheten och förmågan att tänka själv, båda något som främjas starkt av flashbacks existens.

Självklart skulle sionist-maffian inget hellre vilja att sajter som flashback och reddit försvann från jordens yta, så att de i lugn och ro kunde valla fårskocken in i sina respektive hagar.

Vi kan tacka Aaron Swartz för reddit (m.fl) ...frispråkiga och intelligenta människor som honom tar dom helt enkelt kål på, oss övriga drar dom vid näsan genom att publicera sån här skit i våra medier, jag kan lova att antalet inloggade på flashback idag sjunkt med mååånga procent. Av Rädsla!

Det är rädda "dom" vill ha oss. Rädda och lättfogliga.
Men frihet och sanning dör aldrig, att dom inte lär sig?
Citera
2015-02-09, 19:42
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
8 av 10 håller bara med när de sitter på nätet och kan hetsa varandra. I verklighet är det få här som har de åsikterna.

Det handlar också om att känna sig som en del i gruppen. Att vara accepterad.
Att gå emot systemet, att vara en av dom som ifrågasätter. Även om man ibland tycker att rasism och anti-pk är lika PK på flashback som PK ute i verkliga livet.
Citera
Bannlyst
Synd att sånt här skit finns på Flahback. Jag använder Flahback för att hitta hjälp och diskutera fotboll. Men nu kommer sannerligen sånna här trådar bli allt vanligare när Aftonbladet uppmärksammar det.
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Löjligt när många av er tror att folk hängs ut för sina politiska åsikter. Att bryta mot läkaretiken och att vara rasist (mot sina egna patienter t o m) är inga politiska åsikter utan idioti. Dessutom blev han inte ens uthängd, han är fortfarande anonym..
Vilka har hängts ut för sina politiska åsikter? Jag kommer inte på en enda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in