2015-02-09, 18:23
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
...

Där har ni det demokratiska Ryssland som sprider fred och välstånd i Ukraina. Putin snackar, folket betalar. Han kommer bli hängd på Röda torget när allt är över.

Men han är bra på propaganda, så så länge han styr TV och radio får han ju med sig hemmafruarna och pensionärerna i alla fall.

Han spelar på alla strängar han kommer åt.
2015-02-09, 18:27
Medlem
Stabskaptens avatar
Enligt vad Donbassbataljonens chef Semen Semenchenko skriver på Facebook pågår, såvitt jag kan utläsa via Google Translate, strider fortfarande i Logvinova på väg M03:

Citat:
Fighting continued in the area on the track Logvinova Debaltsevo- Artemovsk. The enemy was able to bring up reserves. On their sides there is a loss in the armor. Powered our artillery. On good, staff assholes slept through the entrance of the enemy in Loginov 6-00 calve and start just after lunch should be shot. Separate conversation about the sudden breaking our tanks ..
Shorter. Separable in Logvinova clamped track.

APU and anti Donbass group retreated to their original. The rest is not for fb.
Strategists, your mother!

https://www.facebook.com/dostali.hvatit/posts/899243233443785

Om separatisterna lyckas ta och hålla Logvinova får de ukrainska förbanden i Debaltseve med omnejd det mycket svårt framöver. Det här är utan tvekan det mest dramatiska som hänt sedan separatisterna inledde sin offensiv. Märkligt nog har det fortfarande inte skrivits ett knyst om detta i västmedia, såvitt jag kan se.
2015-02-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Enligt vad Donbassbataljonens chef Semen Semenchenko skriver på Facebook pågår, såvitt jag kan utläsa via Google Translate, strider fortfarande i Logvinova på väg M03:

Om separatisterna lyckas ta och hålla Logvinova får de ukrainska förbanden i Debaltseve med omnejd det mycket svårt framöver. Det här är utan tvekan det mest dramatiska som hänt sedan separatisterna inledde sin offensiv. Märkligt nog har det fortfarande inte skrivits ett knyst om detta i västmedia, såvitt jag kan se.

Rätta mig om jag hat fel, men han sitter i parlamentet nu. Han var också en av de som begärde manpads imorse för att försvara sig mot ryskt flyg. Ukrainare är ofta dramatiska i sina hyperboler, ofta svårt att veta vad som är sanning och självändamål.
2015-02-09, 19:08
Medlem
Stabskaptens avatar
Den här nyheten har några dagar på nacken, men i alla fall jag hade missat den:

Citat:
Ukraine’s armed forces could call up female citizens of Ukraine aged between 20 and 50 to join the fight against pro-Russian separatists in the country’s eastern regions of Donetsk and Luhansk, Vladislav Seleznev, spokesperson for the armed forces’ high command told Ukrainian news agency Unian today.

http://www.newsweek.com/ukraine-armed-forces-set-call-female-citizens-aged-20-50-new-recruitment-cycle-304276

Hur kan det vara nödvändigt i kalla in kvinnor i ett land med över 40 miljoner invånare, där det pågår en konflikt på en faktiskt väldigt begränsad del av territoriet?
2015-02-09, 19:12
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Rätta mig om jag hat fel, men han sitter i parlamentet nu. Han var också en av de som begärde manpads imorse för att försvara sig mot ryskt flyg. Ukrainare är ofta dramatiska i sina hyperboler, ofta svårt att veta vad som är sanning och självändamål.

Han är parlamentsledamot, men fortfarande chef för Donbassbataljonen. Så sent som förra veckan skadades han i samband med att enheter ur bataljonen gjorde ett misslyckat försök att återta Vuhlehirsk. Just nu vårdas han på sjukhus.

Situationen påminner på ett smått kusligt sätt om Ilovaisk. Där blev Donbassbataljonen omringad, samtidigt som Semenchenko låg sårad på ett sjukhus och bad om hjälp för sina mannars räkning.

Överdrifter i all ära, men det är svårt att tro att Semenchenko skulle ha hittat på att det pågår strider vid Logvinova, särskilt som rysk media rapporterat samma sak. Orten ligger alltså i omedelbar anslutning till väg M03/E40.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-09 kl. 19:18.
2015-02-09, 19:24
Medlem
Jävlar vilket helvete Ukrainska armen får stå ut med va fan flyr de inte medan de kan. Skit i allt som har med heder att att göra ingen smart människa krigar utan bra vapen .

http://www.liveleak.com/view?i=f16_1423500300
2015-02-09, 19:26
Medlem
Stabskaptens avatar
Här är en översättning av Semenchenkos meddelande på Facebook från den pro-separatistiska nyhetsbloggen Fort Russ, vilket torde vara bättre än den Google-översättning jag postade tidigare:

Citat:
Fighting continues around Logvinovo on the Debaltsevo-Artemovsk road. The enemy managed to bring up reserves. Both sides have lost armored vehicles. Our artillery is working well. The staff scum, who slept through the enemy incursion into Logvinovo [original says Loskutovka, but Semenchenko later clarifies he meant Logvinovo] and who started to react only after lunch, ought to be shot. Our suddenly breaking-down tanks are a separate question…

So, in brief. The separatists have cut the road in Logvinovo.

UAF and the Donbass battalion have retreated to their initial positions. The rest—not suitable for Facebook.

Goddamn strategists!

http://fortruss.blogspot.se/2015/02/semenchenko-confirms-last-road-to.html
2015-02-09, 19:27
Medlem
LFEs avatar
Varför skulle rebellerna någonsin gå med på en vapenvila när de har 12000 av Ukrainska arméens soldater omringade?

Skitsnack. Till Kiev tyker jag. Folket är redan i en upprorisk stämning. Och det här med att Ryssland eventuellt hjälper dem? Synd att man inte skickat T-90 tanks och S300...

Ukraina var en gangsterstat när ryska oligarker styrde den. Nu är den en gangsterstad som inte ens kan värma stugorna. Om Putin har gjort något bra så är det att sätta ett rejält kort koppel på oligarkerna i Ryssland. Kanske kan han göra det i Ukraina också.
2015-02-09, 19:27
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Den här nyheten har några dagar på nacken, men i alla fall jag hade missat den:

Hur kan det vara nödvändigt i kalla in kvinnor i ett land med över 40 miljoner invånare, där det pågår en konflikt på en faktiskt väldigt begränsad del av territoriet?

I ett fritt demokratiskt land särskiljer man inte på könen i lagstiftning. Ukraina håller på att kliva ur 1900-talets kommunism-skit.

Citat:
Han är parlamentsledamot, men fortfarande chef för Donbassbataljonen. Så sent som förra veckan skadades han i samband med att enheter ur bataljonen gjorde ett misslyckat försök att återta Vuhlehirsk. Just nu vårdas han på sjukhus.

Situationen påminner på ett smått kusligt sätt om Ilovaisk. Där blev Donbassbataljonen omringad, samtidigt som Semenchenko låg sårad på ett sjukhus och bad om hjälp för sina mannars räkning.

Överdrifter i all ära, men det är svårt att tro att Semenchenko skulle ha hittat på att det pågår strider vid Logvinova, särskilt som rysk media rapporterat samma sak. Orten ligger alltså i omedelbar anslutning till väg M03/E40.

Terroristerna har anfallit Ukrainskt territorie i många veckor nu. Att du snappat upp den nyheten först nu imponerar inte. Vid varje anfall terroristerna gör så måste Putin fylla på med mer folk och mer fordon och vapen!
2015-02-09, 19:33
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Varför skulle rebellerna någonsin gå med på en vapenvila när de har 12000 av Ukrainska arméens soldater omringade?

Enligt de uppgifter som citeras oftast finns det omkring 8 000 ukrainska soldater i hela Debaltseve-fickan. Hur många av dem som ligger i den del av fickan som nu kan vara på väg att skäras av är oklart. Det torde hursomhelst handla om flera tusen.

Separatisterna vill nog inte ha någon vapenvila nu, men det är möjligt att Putin försöker köra ner en i halsen på dem i alla fall, kanske i hopp om att plocka poäng hos sina fiender i väst. Om han gör det tror jag att både han och separatisterna blir grundlurade.
2015-02-09, 19:33
Bannlyst
Förresten, rysk flyganfall rapporterades av Azov. Ska man överhuvudtaget lita på någon i det här kriget, så ska man lite på Mikael Skillt och hans Azovbataljon
Azovbataljonens facebook
5.ua ukrainsk tv-kanal har Azovs facebook som källa

Azovbataljönen dementerar också falska uppgifter spridda av terrrorister om omringningen av Debaltseve
https://www.facebook.com/azov.batalion/posts/995174930512629:0
Citat:
DEBAL′CEVS′KIJ kittel i senaste timmar Internet spridit information om stängningen av Debal′cevs′kogo panna terroristerna. Vill meddela att det inte är sant. Från 16.00 ukrainska hämmas armé av angrepp av fienden. När det gäller att vara aktiv kämpar.
# ПОЛК_АЗОВ
2015-02-09, 19:34
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
I ett fritt demokratiskt land särskiljer man inte på könen i lagstiftning.

Jo, lilla gubben, i den överväldigande merparten av alla fria, demokratiska länder har man alltid gjort skillnad på könen när det gäller militärtjänstgöring.

Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Terroristerna har anfallit Ukrainskt territorie i många veckor nu. Att du snappat upp den nyheten först nu imponerar inte.

Det är omöjligt att begripa vad du menar. Nyheten att separatisterna är i Logvinova kom idag.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-09 kl. 19:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in