2015-02-09, 16:30
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Så åsiktsregistrering är lagligt?
Det är inget brott, om det är det du menar. Svenska myndigheter får enligt en bestämmelse i grundlagen inte registrera folk utifrån politisk åskådning, men Aftonbladet är som bekant inte en myndighet.
Citera
2015-02-09, 16:30
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard41
På vilket sätt rubbas demokratin om folk får säga va dom vill? Att inte ha de rätta åsikterna kan ju inte vara ett demokratiproblem?
Vi lever ju i en demokrati med en grundlag som ställer upp lagar och regler för hur vi förväntas bete oss om vi vill vara en del av detta samhälle. Den dagen man börjar bryta mot grundlagen under skydd av anonymitet, jag då skakas demokratin i sin grundval och vi tar ett steg mot avgrunden.
Citera
2015-02-09, 16:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Alltså, jag har ju under åratal tjatat om att Flashback MÅSTE medge att man ska kunna logga in på avstängda konton och redigera bort mailuppgifter.
Icke!
Att begära att få sitt konto permanent raderat när man slutar skriva.
Icke!
Flashback har, tyvärr, troggar folk att skriva grova saker som man senare i livet kanske inte längre står för i tron att man är anonym.

Jag är helt ärlig när jag säger att hela forumets trovärdighet står på spel. Om man inte kan skydda sina medlemmar så är forumet inte längre relevant.

Det här var helt oundvikligt och det är vidrigt att man inte vidtagit en enda åtgärd efter vägen trots att folk tjatat.
Det är fan under all kritik.
Om man blir "troggad" till att skriva saker så ska man nog helt enkelt undvika att använda internet.
Citera
2015-02-09, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
En bra tumregel är att aldrig skriva något du inte kan stå för.
Man är ju faktiskt tvungen att vara myndig för att få ha ett konto här på FB och som myndig förväntas man ta ansvar för vad man gör och säger.

Så dumt som det är sagt. Samma sak som att säga: Gör aldrig några dumheter. Tänk så världen skulle ha varit funtad om alla följde din "tumregel". Nu är allt inte riktigt så enkelt, och frågan är varför (moralisk fråga) någon ska hängas ut för något den kanske idag inte står för och som inte gjort en fluga förnär. Jo, därför att Expressen och Aftonbladet KAN det. Det är maktuppvisning, inget annat.
Jag stödjer Anonymous infokrig mot IS till 100 procent, men inte detta.
Citera
2015-02-09, 16:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Så dumt som det är sagt. Samma sak som att säga: Gör aldrig några dumheter. Tänk så världen skulle ha varit funtad om alla följde din "tumregel". Nu är allt inte riktigt så enkelt, och frågan är varför (moralisk fråga) någon ska hängas ut för något den kanske idag inte står för och som inte gjort en fluga förnär. Jo, därför att Expressen och Aftonbladet KAN det. Det är maktuppvisning, inget annat.
Jag stödjer Anonymous infokrig mot IS till 100 procent, men inte detta.
En del i att vara vuxen och ansvarstagande medlem i ett samhälle, är att man även står för sina misstag och för sina dumheter. Har du en gång i tiden haft åsikter du idag inte kan stå för, så äg då detta faktum. Det visar ju att du är en person som vuxit och utvecklats i takt med åren och att du lärt dig av livet. Att äga sina tidigare misstag, och visa att man dragit lärdom av dem, är ju sådant som brukar generera respekt och till och med beundran hos dina medmänniskor.
Citera
2015-02-09, 17:00
Medlem
Kebabsugers avatar
Tror inte på det, men modigt av dom att riskera sitt och sin familjs liv.

Om någon förstör ditt liv då kan lika väl döda alla som förstörde ens liv, svenskt fängelse är ju rätt bekvämt ändå.
Citera
2015-02-09, 17:04
Medlem
H8erfisternators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Så åsiktsregistrering är lagligt?

Nej, men media bryr sig inte, bara de kan tjäna äckliga pengar och driva sina egna politiska, samhällsekonomiska agendan. Även om det kräver människors liv, må så vara.
Citera
2015-02-09, 17:07
Medlem
Citat:
Vi lever ju i en demokrati med en grundlag som ställer upp lagar och regler för hur vi förväntas bete oss om vi vill vara en del av detta samhälle. Den dagen man börjar bryta mot grundlagen under skydd av anonymitet, jag då skakas demokratin i sin grundval och vi tar ett steg mot avgrunden.

Men under förutsättning att det är under lagens ramar då? Ska de som vurmar för SD på nätet hängas ut och på detta förvrida röstresultatet?

Börjar dom med detta i full skala kommer de tappa den sista lilla gnutta av folklighet som dom har kvar. Det är vad jag tror
Citera
2015-02-09, 17:11
Medlem
Citat:

Fast vilken grundlag, som är en förutsättning för vår demokrati, hotas av att folk skriver vad de tycker på nätet?
Citera
2015-02-09, 17:14
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard41
Men under förutsättning att det är under lagens ramar då? Ska de som vurmar för SD på nätet hängas ut och på detta förvrida röstresultatet?

Börjar dom med detta i full skala kommer de tappa den sista lilla gnutta av folklighet som dom har kvar. Det är vad jag tror
"De som vurmar för SD" hängs väl inte ut? Däremot de som ägnar sig åt HmF, rasism och annat skit förtjänar att hängas ut då detta är lagbrott.
Det är skillnad på att säga att "Jag tänker rösta på SD i nästa val", och att säga ”Muslimer är i allmänhet bara korkade får. Islam är däremot en ondskefull människofientlig våldsideologi som är utformad just för att utnyttja korkade får som kanonmat.” Det första hängs man inte ut för, det andra bör man åtalas för enligt min åsikt.
Citera
2015-02-09, 17:15
Bannlyst
Lite korkat att använda sin egna mailadress.. Hur stor chans har man att bli spårad om man har någon engångs mail?
Citera
2015-02-09, 17:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Fast vilken grundlag, som är en förutsättning för vår demokrati, hotas av att folk skriver vad de tycker på nätet?
I yttrandefrihetsgrundlagen, om den är bekant.
Senast redigerad av Byline 2015-02-09 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in