2015-02-09, 04:23
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
John-Erik Hahne var Olof Palmes livvakt. Kaj Hahne är en annan intressant polis, siktar mot stjärnorna.
Lite mer om vapenaffären på Kungsholmen. http://www.varldenidag.se/nyhet/2008/01/24/Detta-ar-inget-annat-an-grovt-vapenbrott/

Citat:
Det ser ut som rena soprummet. Gevär, handeldvapen och bland många andra vapen en handgranat ligger huller om buller med gamla kaffemuggar, tidningar, glasflaskor fulla med krut och en massa annat skräp.
– Vi var några stycken som gick ned till vapenverkstaden och fick en chock. Till exempel såg vi ett femtiotal vapen som stod för sig själva i ett rum. Ingen av de anställda som var i lokalen ville kännas vid dem. De sade att vapnen tillhörde Willy Palm.
Citat:
Willy Palm var vapenansvarigfunktion för skytteföreningen och samtidigt anställd av polisen för att ansvara för myndighetens vapenverkstad. Den ena är en ideell förening och den andra är en del av polismyndigheten. Hahne och Frankesson upprörs också över att vapen och ammunition för dessa blandas.
Ett tjugotal vapen som det finns licens för är borta. Däremot finner de över tusen vapen som ingen är licensierad för. Handeldsvapen, kulsprutor, en granat, flera svarta sopsäckar med polisens tårgas, knivar och annat. Det är inte heller på något sätt bokfört eller registrerat hur allt har kommit dit eller vem/vilka som lämnat in dem.
De finner också drygt ett ton ammunition, som ingen vill kännas vid. En stor del av denna ammunition är till för vapen ingen i Skytteföreningen har licens för.
Fascinerande läsning! Lätt för någon att få tag på ett mordvapen med andra ord. Och sedan lägga tillbaks det efteråt!
Citera
2015-02-09, 07:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Enligt sitt förhör har han gått till en pub för att lyssna på live blues. Han går dit själv och träffar på två bekanta vilka han namnger. Han lämnar stället själv och går Luntmakargatan söderut mot Kungsgatan för att gå på bio!?

http://www.itdemokrati.nu/page36.html

Sitter återigen och läser vittnesmålen. Där Jeppssons ingår.

Där det spretar. Precis som vi människor. Där ingen var förberedd på att något skulle hända. Utom Morelius enligt honom själv. Där en händelse upplevs olika eftersom vi är olika. Dessutom har dessa vittnen iakttagit förloppet olika länge. Där de flesta blir vittnen först efter skotten. Man vrider på huvudet mot ljudets källa.
Morelius har iakttagit förloppet under längst tid. Där jag fäster mig vid meningarna

Jag trodde inte att någon kunde vara så iskall.

Han visste exakt hur han skulle bete sig för att inte en jäkel skulle lägga märka till honom.

Det är ett faktum som verkligen stämmer. Där Inge själv säger spontant. Han såg efteråt ut som ett vittne. Efter att stoppat handen i höger ficka. Jag ville inte släppa honom ur sikte.

Björkman säger att han upplevde de som ett sällskap som gemensamt gick tillsammans. Andra säger att de upplevde det som 3 personer som står och pratar med varandra. När de första gången iakttog vill säga. Jämför med Morelius utsaga. De stannade till i steget där Palme börjat vända sig åt vänster. Vissa påstår att han var vänsterhänt, andra högerhänt. Jeppsson tyckte sig höra, hjälp vad gör du, eller liknande. Vissa personer tyckte sig höra smällare, andra mycket kraftiga smällar. Jeppsons täckjacka förvandlades till en fladdrande rock hos Nieminen.

Vilken vittnesutsaga stämmer bäst. Har själv sett ett program på TV där en grupp människor lockats till en plats för att utröna detta. Under dagtid. Där de blev vittnen till ett fiktivt rån. Där de sedan blev förhörda innan de insåg att allt var fejk. Då såg man hur svårt det är. Där vittnen som intervjuades efteråt konfronterades med den fejkade rånaren. I vissa fall var det nästan inget som stämde i signalementet............. Men där andra låg mycket nära facit. Sjövall Wahlöö har i sina böcker berört detta på ett bra sätt.

Hur kan barhuvad, keps eller mössa vara en beskrivning av samma person. Täckjacka, rock eller parkas samtidigt vara ett signalement på klädsel. Se ovan....... Vem eller vilka har rätt.

Jeppson deltog i rekonstruktionen. Lisbet gjorde det inte. Samma Lisbet som konsekvent förnekade att hon iakttagit något före mordet. Såg ingen gärningsman före mordet. Det längsta hon sträcker sig till är att hon har sett några personer under promenaden. Oklart vilka.

Var finns Engström då. En person som enligt honom själv var central på mordplatsen. Så viktig att han kontaktade tidningarna för att han inte skulle missas. Vars signalement i viss mån sammanfaller med Jeppssons utsaga. Men hade verkligen han en så bred ryggtavla....... Morelius säger uttryckligen att ingen sprang efter mördaren i ett tidigt stadium.

Vissa personer anger att polisen snabbt var på plats. Andra säger att det tog lång tid. Bröderna Poutiainen har försökt reda ut. Tror personligen inte att det går att komma längre avseende tidtabell.

Sammantaget tycker jag att hela förloppet tyder på en ytterst kompetent mördare. Inte just i mördandet kanske men mer i bemärkelsen att gå under radarn. Där han idag är lika anonym som då.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-09 kl. 07:57.
Citera
2015-02-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Lite mer om vapenaffären på Kungsholmen. http://www.varldenidag.se/nyhet/2008/01/24/Detta-ar-inget-annat-an-grovt-vapenbrott/

Fascinerande läsning! Lätt för någon att få tag på ett mordvapen med andra ord. Och sedan lägga tillbaks det efteråt!

Var det inte just det scenariot GW skissade. Man gömmer vapnet i Lejonets kula.

Det man kan fråga sig är varifrån hans inspiration kommer ifrån. Från fakta eller fantasi.
Citera
2015-02-09, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Var det inte just det scenariot GW skisserade. Man gömmer vapnet i Lejonens kula.

Det man kan fråga sig är varifrån hans inspiration kommer ifrån. Från fakta, fantasi eller insikt.

Eller en insikt om hur man kan skriva romaner utifrån korridorskvaller. Där romanen Grisfesten var en hämnd eller ett alternativ till självmord. Där hans intäkter placerades i en skokartong. Man kan riktigt se hans insikt. Var det så lätt att tjäna pengar.

Gustavs grabb vet i alla fall hur man ska tjäna pengar utifrån sin egen position.

Där jag upplever Jallai som en som insett detsamma.

Där insikter kan ge tråkiga utsikter om det inte publiceras i romanform.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-09 kl. 08:27.
Citera
2015-02-09, 08:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast det är inte vad han säger här. Han säger att han just skilts från sina bekanta och står där i korsningen och funderar vilken väg han skall välja när skotten brinner av.

Men i förhör den 1/3, 4/3 och 4/4 säger han att han går ensam från puben. Det mest utmärkande är han han säger att han har haft med sig en "pryl" men vill inte tala om vad det är.
Citera
2015-02-09, 08:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
http://www.itdemokrati.nu/page36.html

Sitter återigen och läser vittnesmålen. Där Jeppssons ingår.

Där det spretar. Precis som vi människor. Där ingen var förberedd på att något skulle hända. Utom Morelius enligt honom själv. Där en händelse upplevs olika eftersom vi är olika. Dessutom har dessa vittnen iakttagit förloppet olika länge. Där de flesta blir vittnen först efter skotten. Man vrider på huvudet mot ljudets källa.
Morelius har iakttagit förloppet under längst tid. Där jag fäster mig vid meningarna

Jag trodde inte att någon kunde vara så iskall.

Han visste exakt hur han skulle bete sig för att inte en jäkel skulle lägga märka till honom.

Det är ett faktum som verkligen stämmer. Där Inge själv säger spontant. Han såg efteråt ut som ett vittne. Efter att stoppat handen i höger ficka. Jag ville inte släppa honom ur sikte.

Björkman säger att han upplevde de som ett sällskap som gemensamt gick tillsammans. Andra säger att de upplevde det som 3 personer som står och pratar med varandra. När de första gången iakttog vill säga. Jämför med Morelius utsaga. De stannade till i steget där Palme börjat vända sig åt vänster. Vissa påstår att han var vänsterhänt, andra högerhänt. Jeppsson tyckte sig höra, hjälp vad gör du, eller liknande. Vissa personer tyckte sig höra smällare, andra mycket kraftiga smällar. Jeppsons täckjacka förvandlades till en fladdrande rock hos Nieminen.

Vilken vittnesutsaga stämmer bäst. Har själv sett ett program på TV där en grupp människor lockats till en plats för att utröna detta. Under dagtid. Där de blev vittnen till ett fiktivt rån. Där de sedan blev förhörda innan de insåg att allt var fejk. Då såg man hur svårt det är. Där vittnen som intervjuades efteråt konfronterades med den fejkade rånaren. I vissa fall var det nästan inget som stämde i signalementet............. Men där andra låg mycket nära facit. Sjövall Wahlöö har i sina böcker berört detta på ett bra sätt.

Hur kan barhuvad, keps eller mössa vara en beskrivning av samma person. Täckjacka, rock eller parkas samtidigt vara ett signalement på klädsel. Se ovan....... Vem eller vilka har rätt.

Jeppson deltog i rekonstruktionen. Lisbet gjorde det inte. Samma Lisbet som konsekvent förnekade att hon iakttagit något före mordet. Såg ingen gärningsman före mordet. Det längsta hon sträcker sig till är att hon har sett några personer under promenaden. Oklart vilka.

Var finns Engström då. En person som enligt honom själv var central på mordplatsen. Så viktig att han kontaktade tidningarna för att han inte skulle missas. Vars signalement i viss mån sammanfaller med Jeppssons utsaga. Men hade verkligen han en så bred ryggtavla....... Morelius säger uttryckligen att ingen sprang efter mördaren i ett tidigt stadium.

Vissa personer anger att polisen snabbt var på plats. Andra säger att det tog lång tid. Bröderna Poutiainen har försökt reda ut. Tror personligen inte att det går att komma längre avseende tidtabell.

Sammantaget tycker jag att hela förloppet tyder på en ytterst kompetent mördare. Inte just i mördandet kanske men mer i bemärkelsen att gå under radarn. Där han idag är lika anonym som då.

Om man försöker pussla ihop händelseförloppet tror jag att man kan säga följande:

Det är inte 100% säkert att den man LJ ser är samma person som vittnen ser på Sveavägen.

Den man LJ ser är högst troligt inblandad i mordet.

Förmodligen ser INTE LJ och YN samma person.

Troligt är att polis är senare på MP än vad som angetts.

LJ har tagit lite längre tid på sig än vad han själv uppskattar.
Citera
2015-02-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I min värld reagerar man om en svensk officer varnar för att en underordnad har kontakter med kriminella palestinier, potentiella terrorister.

Fast uppenbarligen har underrättelsetjänsterna en helt annan åsikt om detta än du och det är inte heller första gången man hanterar rykten och tips på det sättet. Ditt sätt att hantera det hela skulle leda till någon slags Stasisituation där alla som rapporteras av sina vänner och fiender automatiskt betraktas som skyldiga och du aldrig skulle kunna avgöra vad som var sant och vad som inte var sant pga din egen reaktion på detta som därmed skapar dig fiender bland vänner.

Ganska säkert föranledde sådana indikationer diskreta utredningsaktiviteter från i vart fall Säpos sida men Säpo är inte Stasi som kan vara polis åklagare och bödel i samma person. Sverige är en rättsstat och det gäller även misstänkta spioner. Ryktesspridning är inte grund för svensk rättskipning det var det som skiljde oss från totalitära stater.

För övrigt reagerade inte heller militären utan detta skedde.
Citat:
Hösten 1975 placerades han vid det topphemliga kustartilleribatteriet "OD" (Femörefortet) i Oxelösund

Att IB aktivt rekryterade illustra typer och skrävlare under Elmer kan man knappast missta sig på och inte heller att denne rekryterade bland dels de partianknutna organisationerna dels bland de då 1957 nya elitförbanden som urkustjägarna. Snabbt byggde Elmer upp först inrikes och tog sedan över även utrikesverksamheten. I och med att holmer En verksamhet som lyckades överleva nyfikna blickar ca 10 år innan några vänsterjournalister avslöjade i stort sett allt. En verksamhet som många på Säpo såg som synnerligen tvivelaktig och kontraproduktiv och mer i Partiets intresse än i sanningens där man genom att placera Holmer som Säpochef försökte få kontroll också över dem men känt resultat när det gällde spionjägeri.

Min tes är att skall vi tro på någon beskyddare eller promotor till Bergling så måste vi ta in Elmers organisation i kalkylen. Blott de hade makt att styra både hans militära uppdrag och hans karriär inom Polisen. Hans ideom passar Elmers rekryteringsprofil som hand i handske. Opålitlig, promiskuös och inte rädd att bruka våld. Skulle kunna passa också Holmers kriterier för sitt personliga entourage.

Ponera att det är sant att Bergling rekryterats av Elmer. Då var kontakter med kriminella, palestinier etc kanske överhoppningsbara för att det ingick i hans Ib uppdrag. Hans placering hos Säpo trots att det fanns dubier hos Bland annat Tore F och tips som du nämner får sin förklaring! Elmer ville ha en inside som sedan gick i retur för att sedan återkomma.

Historik kring Berglings underrättelsekarriär.'

* 1957 urkustjägare samtidigt som grupp B formeras.
* 1958 poliskarriär inleds som leder mot bland annat utlänningspolisen
* 1968 Cyperntjänstgöring och efter återvändandet...
* 1969 Tjänst inom Säpo (ryssroteln) <2år
* 1971 Sambandsman hos IB med främst uppdrag inom spaningssamordning Ryssrotel och IB när det gällde aktiv diplomatspaning.
* 1972- 1975 FN tjänst Libanon
* 1975 åter på ryssroteln men ...... med militära uppdrag
* Hösten 1975 placerades han vid det topphemliga kustartilleribatteriet "OD"
* Mars 1976 placerades Bergling vid spaningsexpeditionen vid Säpo då under utredning eftersom det fanns mycket konkreta misstankar kring hans kontakter och dessutom en mullvad inom GRU som lämnat informationer.
*1977 Ny utlandsplacering FN tjänst som innebar att Bergling reste kors och tvärs i mellanöstern på ett synnerligen märkligt sätt.

Berglings karriär..

Elitsoldat och reservofficer
10 år som polis varav en del placeringar kan ha varit täckanställning IB inrikes.

Säpo placering:
Efter FN tjänst.... 69-71 2 år
Efter FN tjänst 75-76 1 år ryssroteln (formellt åter från tjänstledighet) 1 år spaningsexpeditionen vid Säpo (då under misstanke)

Sammanlagt under en dryg 10 årsperiod var alltså Bergling mindre än hälften av tiden vid Säpo och resten av tiden placerad hos den militära sidan med olika tunga och extremt hemliga uppdrag. Minst halva den tid Bergling tjänstgjorde hos Säpo stod han under misstanke.

Läs gärna t ex Tore F:s bok!
Citera
2015-02-09, 09:46
Medlem
Citat:
Men i förhör den 1/3, 4/3 och 4/4 säger han att han går ensam från puben. Det mest utmärkande är han han säger att han har haft med sig en "pryl" men vill inte tala om vad det är.

Comradio? Vapen?
Citera
2015-02-09, 10:03
Medlem
Citat:
Om man försöker pussla ihop händelseförloppet tror jag att man kan säga följande:

Det är inte 100% säkert att den man LJ ser är samma person som vittnen ser på Sveavägen.

Den man LJ ser är högst troligt inblandad i mordet.

Förmodligen ser INTE LJ och YN samma person.

Troligt är att polis är senare på MP än vad som angetts
LJ har tagit lite längre tid på sig än vad han själv uppskattar.

Det är vad jag tror. Han skarvar på tiden. Medvetet eller omedvetet. LJ alltså. Vem vill inte framstå som mer modig än vad man är. Sanningen tror jag är att han väntade minst en minut innan han sprang efter. En person som stannar till eftersom han inte vet vad han ska göra. Som han gjorde tidigare. Skulle han gå på bio med sin grej i väskan eller inte. Om man läser mellan raderna....

Det som påstås hända på åsen låter i mina öron mycket tveksamt. En person som letar efter en mördare och samtidigt passerar en polisbil utan att tveka. Samma polisbil som senare påstår sig leta efter en mördare efter att Jeppsson tog kontakt. Hos mig ringer det klockor. Det är något som inte stämmer här. Men vad är det som inte stämmer. Jeppsons utsaga eller polisernas. Eller deras gemensamma vittnesmål.

En polisbil kollar efter personer som avviker eller känner igen. Det kallas spaning när man inte har ett uppdrag. För mig är uttalandet om att man söker en mördare talande. Innan meddelandet sändes enligt Poutiainen. Vem ljuger. Polisen eller LJ. Eller är man sammansvurna....

LJ möter Yvonne längst upp i trappan. Samma YN möter poliser längre ned i samma trappa. Det kan bara stämma om LJ var sen. Alldeles för sent utifrån hans vittnesmål. Kolla Inuti Labyrintens tidslinje.

Det finns inte en chans att det stämmer.

Men det stämmer om LJ var sen. Vilket leder till att YN inte såg mördaren.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-09 kl. 10:09.
Citera
2015-02-09, 10:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Comradio? Vapen?

Hela förhöret den 4/4 är märkligt. Undsvävande svar på det mesta och särskilt "prylen".

Även förhör/vallning på Tunnelgatan 27/8-86 är märkligt. Han svarar knepigt och kan knappt ge "raka besked" på något?
Citera
2015-02-09, 10:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är vad jag tror. Han skarvar på tiden. Medvetet eller omedvetet. LJ alltså. Vem vill inte framstå som mer modig än vad man är. Sanningen tror jag är att han väntade minst en minut innan han sprang efter. En person som stannar till eftersom han inte vet vad han ska göra. Som han gjorde tidigare. Skulle han gå på bio med sin grej i väskan eller inte. Om man läser mellan raderna....

Det som påstås hända på åsen låter i mina öron mycket tveksamt. En person som letar efter en mördare och samtidigt passerar en polisbil utan att tveka. Samma polisbil som senare påstår sig leta efter en mördare efter att Jeppsson tog kontakt. Hos mig ringer det klockor. Det är något som inte stämmer här. Men vad är det som inte stämmer. Jeppsons utsaga eller polisernas. Eller deras gemensamma vittnesmål.

En polisbil kollar efter personer som avviker eller känner igen. Det kallas spaning när man inte har ett uppdrag. För mig är uttalandet om att man söker en mördare talande. Innan meddelandet sändes enligt Poutiainen. Vem ljuger. Polisen eller LJ. Eller är man sammansvurna....

LJ möter Yvonne längst upp i trappan. Samma YN möter poliser längre ned i samma trappa. Det kan bara stämma om LJ var sen. Alldeles för sent utifrån hans vittnesmål. Kolla Inuti Labyrintens tidslinje.

Det finns inte en chans att det stämmer.

Men det stämmer om LJ var sen. Vilket leder till att YN inte såg mördaren.

Om det tar YN 45 sekunder-1 minut från mötet på krönet med LJ tills hon är nere på Tunnelgatan och möter poliserna där direkt.

LJ rusar säkert inte heller upp utan kanske något försiktigt.

Då återstår ENDAST alternativet att LJ påbörjar sin klättring upp samtidigt som 3230 anländer.

Det är det enda som går ihop tidsmässigt.

Därmed också utesluts att YNs springande man är GM
Citera
2015-02-09, 10:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Comradio? Vapen?

För sakens skull hade det varit intressant att veta:

Var gjorde LJ militärtjänst?

Vilka sysslor där isf?

LJ passar åldersmässigt in på de bevittnade WT-männen?

Stämmer det, att som jag tror mig ha sett, att de som var med i "Barbro" rekryterades från samma tjänstgöringsplats?

Bara intressant att reda ut lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in