Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Vi talar förbi varandra! Jag vet inte hur det ser ut i din värld men att någon som inte gillar dig i detta fall en generalmajor har diffusa misstankar. Så var det också med Wennerström där en hög officer hade sina dubier tidigt. Valet man har då är inte enkelt. Gör man några snabba förändringar i agerandet mot den personen blir denne ju varnad om denne inte har rent mjöl i påsen vilket gör att man inte kan avgöra om denne är skyldig eller oskyldig. Alltså gör alla spionjägare så att de försöker köra "buisness as usual" för att kunna få korn på en ev säkerhetsrisk.
Bergling hade aldrig fått rekommendationer vidare om det inte varit från hans kustjägarbefäl rekommendationerna kom som med så många andra som värvades till poliser mm.
Som med Donald Forsberg tror jag att han som personlighetstyp redan från början var ett intressant bud för försvarsstabens grupp B (57) och sedan mer permanenta B kontoret (61) som 65 blev IB när Elmer också fick med utrikesverksamheten. Att han placerades som sambandsman hos dem från Säpos sida säger kanske lika mycket om hur den militära underrättelsetjänsten såg på Bergling som något annat. Tydligen fäste de inget avseende vid Bengt Liljestrand heller!
Stig Bergling var på fst 71-72, Bengt Liljestrand kommer med sin varning tidigt 1974, Inte lätt för IB att varna med tanke på det om de inte är synska.
De hemliga uppdrag med täckplacering som FN tjänsteman som Bergling hade hoss druserna som råkade vara samma ställe GRU senare placerade honom på kan ha endast ha fått av chefen för utrikesspionaget. I det lägen höll Säpo på med en utredning mot Bergling och det kan inte ha gått dem förbi INOM DEN MILITÄRA SIDAN. Vem var chefen där när Bergling fick uppdraget? DÄR HAR DU BESKYDDAREN AV BERGLING! Frågan är vilken agendan var om man kände till situationen då?
I min värld reagerar man om en svensk officer varnar för att en underordnad har kontakter med kriminella palestinier, potentiella terrorister. Man omplacerar honom på en mindre känslig post än ryssroteln 750113. Med tanke på
Stig Berglings omvittnande supande och kvinnojagande var det inte omöjligt att få fram en trovärdig förklaring till en rokad.
När sedan hans kvinna förhörs 760212 och berättar om att SB har tillgång till en villa i Öst-berlin, skriver brev till täckadresser i Väst-berlin, uttalar sig gillande om det Sovjetiska samhällssystemet så sätter jag SB under bevakning och TK.
Vad jag definivt inte gör med tanke på misstankarna är att placera honom 760419 på ryssrotelns spaningssektion. Beslutet kommer från SÄPO-ledningen självt och kan bara betecknas som en enorm blunder som inte kan bortförklaras, ej heller knappt förklaras. Även om det är omvittnat hur striderna inom SÄPO under
Hans Holmers tid till slut förlamade organisationen.
Finns det några som helst belägg för att Stig Bergling hade hemliga IB-uppdrag i mellan östern? hos druserna och
Walid Jumblatt? , eller gissar du här?
Trots energiskt letande har jag aldrig sett någon bekräftelse eller ens starka indicier på att SB arbetade för IB.