2015-02-09, 09:58
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Spelar ingen roll. Jag hade så klart föredragit fred eller ett krig när Ukraina var mer upprustade och moderniserade. Men det funkar inte att vika sig mot Putin. Väljer han krig så gör han det och, som du skriver, förmodligen är det hans våta dröm. Han kommer att hitta sin ursäkt till aggression no matter what.

Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Here we go... Nu har Putin uttalat sig i Egypten och kräver, kortfattat om man läser mellan raderna, att Ukraina get upp territorium men också betalar för deras kostnader... Annars är vi inne i en återvändsgränd ("dead end track").

Han försöker skrämma och utpressa Ukraina. Putins väg eller krig.

Det sista Ryssland vill ha är krig och pratet om ett nära förestående angrepp är naturligtvis nonsens. Uttalandet i Egypten, som MrSkargard nyss postade, innehåller inga som helst krav på att Ukraina ska ge upp territorium eller betala något till Ryssland, än mindre några förtäckta hot om krig.

Rykten av det här slaget cirkulerar hela tiden i länder där det pågår konflikter och är inte så mycket att fästa sig vid.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-09 kl. 10:02.
2015-02-09, 10:14
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Kiev's attempts to exert economic pressure on Donbas and disrupt its daily life only aggravate the situation.

Den här delen av Putins uttalande syftar utan tvekan på att Kiev i höstas satte stopp för alla utbetalningar (pensioner, offentliga understöd, och så vidare) till människor bosatta i områdena som hålls av separatisterna, och dessutom förbjöd banker att tillhandahålla tjänster i de områdena:

http://www.theguardian.com/world/2014/nov/26/ukraine-banks-suspend-services-pro-russia-donetsk

Regeringen i Kiev satte också stopp för tillförsel av livsmedel, el och mediciner. Inte heller humanitär hjälp från organisationer i väst, som Läkare utan gränser, släpper man fram:

http://www.theguardian.com/world/2015/jan/26/ukraine-donetsk-travel-permit-medicines

Det här är åtgärder som slår direkt mot civilbefolkningen, och det är inte svårt att hålla med Putin om att Kiev borde upphöra med sådant otyg.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-09 kl. 10:18.
2015-02-09, 11:15
Medlem
Det har utspelat sig en smärre skandal på den pro-ryska TV-kanalen NTV. På bästa sändningstid sitter den ryska "journalisten" Schobchak och säger att den ryska armén är i Donbass.

Hon stannar inte där trots programledarnas febrila försök att övertala henne att hon är galen.

TV-kanalen som (blivit rejält nervösa över hur de skall bortförklara hennes uttalande) spelar upp ett ljudklipp med ett anonymt vittne från Donetsk som säger att NATO strider mot separatisterna och att hon sett amerikanska soldater i staden.

http://nv.ua/world/geopolitics/sobchak-v-efire-prokremlevskogo-ntv-rasskazala-o-rossiyskoy-armii-v-ukraine-33472.html
2015-02-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TikkunOlam
Carl-Johan Bonniers förlängda armar Peter Wolodarski och Michael Winiarski fortsätter att hetsa om världskrig i en av de hundratusentals krönikor som publicerats mot det eviga hatobjektet Vladimir Putin. Dessa artiklar är rent groteska och helt sinnessjuka. Inte ens John McCain är så stridslysten som denna demon.

Han fortsätter:

http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-forlangningen-av-putins-hardfora-retorik/

Och vari ligger krigshetsen i deras inlägg? En analys på pränt i en fri media har inget med krigshets att göra. Ganska bra inlägg förresten som belyser sanningen om lille Putin och hans gäng. Att kunna demokratins hörnstenar och tanke är inte fel och där ligger ryssarna långt efter.
2015-02-09, 11:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Den här delen av Putins uttalande syftar utan tvekan på att Kiev i höstas satte stopp för alla utbetalningar (pensioner, offentliga understöd, och så vidare) till människor bosatta i områdena som hålls av separatisterna, och dessutom förbjöd banker att tillhandahålla tjänster i de områdena:

http://www.theguardian.com/world/2014/nov/26/ukraine-banks-suspend-services-pro-russia-donetsk

Regeringen i Kiev satte också stopp för tillförsel av livsmedel, el och mediciner. Inte heller humanitär hjälp från organisationer i väst, som Läkare utan gränser, släpper man fram:

http://www.theguardian.com/world/2015/jan/26/ukraine-donetsk-travel-permit-medicines

Det här är åtgärder som slår direkt mot civilbefolkningen, och det är inte svårt att hålla med Putin om att Kiev borde upphöra med sådant otyg.
Det som den sjuke Putin försöker få till är att Ukraina ska betala pensioner etc till den befolkning som de ryska terroristerna ska ha ansvar för, de så kallade folkrepublikerna kan inte både ha kakan och äta den. Om de påstår sig vara en "folkrepublik" som existerar så ska de såklart sköta sina åtaganden. Ukraina kan inte leverera kontanter till bankomater till exempel då de ryska terroristerna rånar värdetransporterna.

Din värdelösa politiska bedömning av vad Putin säger ger vi inte mycket för. Putin själv drömmer som vanligt om att hamna i historieböckerna, nu liknar han "fredssamtalen" vid de vid Normandie. En verkligt sjuk person denne Putler:
http://www.kyivpost.com/content/russia-and-former-soviet-union/putin-normandy-format-to-meet-in-minsk-on-feb-11-after-agreeing-on-several-positions-379986.html
Citat:
Russian President Vladimir Putin has said that the leaders of Germany, France, Russia and Ukraine (the so-called "Normandy quartet") have agreed to meet in Minsk Feb. 11, provided several positions are agreed upon.
2015-02-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Min familj i Volgaområdet fick precis sina statliga löner minskade med 30%, detta var oplanerat och motiverades med att den ryska staten behöver pengarna i dessa orostider.

Du pratar om att Ukraina vidtagit åtgärder som slår mot befolkningen, vad gör då en minskning av alla statliga löner med 30%? Vem ska betala brödet på bordet? Du?

Kanske dags att sluta upp med att sprida psyops dynga i tråden och vara en nyttig idiot?
2015-02-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Min familj i Volgaområdet fick precis sina statliga löner minskade med 30%, detta var oplanerat och motiverades med att den ryska staten behöver pengarna i dessa orostider.

Du pratar om att Ukraina vidtagit åtgärder som slår mot befolkningen, vad gör då en minskning av alla statliga löner med 30%? Vem ska betala brödet på bordet? Du?

Kanske dags att sluta upp med att sprida psyops dynga i tråden och vara en nyttig idiot?
30%? Det tyder ju på full panik i Kreml. Ett lands ekonomi kan inte ju hanteras så vårdslöst och med så liten framförhållning utan att det blir konsekvenser. Försöker kanske Putin ta sig ur tvångströjan genom att skifta fokus från Ryssland till Ukraina? Ingen diktator har väl lyckats med det trixet än och inte lär Putin det heller. Tror hans dagar är räknade om han fortsätter att nedmontera Ryssland med troligt kaos som följd. Ryssen i gemen har ju inte lust att dricka billig vodka och inlagda rödbetor som någon rysk oligark föreslog. Allt medan makten vältrar sig i en smaklös lyx utan hämningar.
2015-02-09, 11:42
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det som den sjuke Putin försöker få till är att Ukraina ska betala pensioner etc till den befolkning som de ryska terroristerna ska ha ansvar för, de så kallade folkrepublikerna kan inte både ha kakan och äta den. Om de påstår sig vara en "folkrepublik" som existerar så ska de såklart sköta sina åtaganden. Ukraina kan inte leverera kontanter till bankomater till exempel då de ryska terroristerna rånar värdetransporterna.

Dessa så kallade folkrepubliker erkänns dock inte av Ukrainas regering, det bör betonas i sammanhanget.

Citat:
Putin själv drömmer som vanligt om att hamna i historieböckerna, nu liknar han "fredssamtalen" vid de vid Normandie. En verkligt sjuk person denne Putler:
http://www.kyivpost.com/content/russia-and-former-soviet-union/putin-normandy-format-to-meet-in-minsk-on-feb-11-after-agreeing-on-several-positions-379986.html

Här förklaras Normandie-referensen. Den har inget med vad Putin vill att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov

Du får gärna källbelägga lönereduktionen, din anonym familj duger inte som källa för mig.
2015-02-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Hela uttalandet:

Inget nytt direkt.

Eh, ganska mycket nytt i såväl tonläge, krigsretorik och dåligt förtäckta hot. Speciellt jämfört med de senaste månaderna.

En liten del av mitt jobb är riskbedömning och omvärldsanalys. Kanske suger jag på det, men jag har följt såväl konflikten som Putin från dag ett... och dessutom törs jag säga att jag förstår både rysk och ukrainsk mentalitet någorlunda ok... och den senaste tidens utveckling kan jag bara läsa som ett ultimatum och en förberedande ursäkt för ett större ryskt ingripande.

Jag hoppas verkligen att jag har fel. Men inte sedan förra vårens prat om att skydda ryska intressen utomlands, och dess truppsamnandragningar, har ett krig känts närmare. Skillnaden är att Ryssland då skulle kunna kört till dniper utan reellt motstånd. Skulle krig ske nu blir det betydligt blodigare.

Så klart kan det vara ett politisk spel. Båda sidorna skärper tonen och vill visa kraft. Jag hoppas som sagt att jag har fel och att en fred kan uppnås. Men det känns fan inte helt bra nu.
2015-02-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Nya positioner för explosionen:
http://liveuamap.com/en/2015/8-february-video-of-heavy-explosion-in-donetsk?ll=47.97866;37.71675&zoom=15

Den östra positionen verkar peka på någon slags industri som man kanske kan lagra vapen i. Men varför har de kemifabriker så nära tätbebyggt område? Varför lagrar de vapen så nära civila?

Enligt liveuamap så ligger den positionen jag tidigare angav utanför området kontrollerat av terrorister och ryska kombattanter.

Ser ut att ligga ett stenkast från civil bebyggelse.
2015-02-09, 11:53
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Det som den sjuke Putin försöker få till är att Ukraina ska betala pensioner etc till den befolkning som de ryska terroristerna ska ha ansvar för, de så kallade folkrepublikerna kan inte både ha kakan och äta den. Om de påstår sig vara en "folkrepublik" som existerar så ska de såklart sköta sina åtaganden.

Det är Poroshenko som både vill ha kakan och äta den. Han har inte erkänt utbrytarrepublikerna. Då finns det inga som helst giltiga skäl att sluta betala ut pensioner som ukrainska medborgare bosatta i Ukraina har tjänat in.

Citat:
Ukraina kan inte leverera kontanter till bankomater till exempel då de ryska terroristerna rånar värdetransporterna.

Det här handlar inte om någon rånrisk, utan om att Kiev har förbjudit privatägda banker att tillhandahålla elektroniska överföringar och betalningssystem - något som alltså inte involverar kontanthantering:

Citat:
There has been a problem with ready cash in the region for months, but Kiev’s decision to sever banking services to the region mean even credit cards will no longer work.

Och att förbjuda respekterade människorättsorganisationer som Läkare utan gränser att tillhandahålla humanitär hjälp finns det naturligtvis ingen som helst ursäkt för. Vad det här handlar om är att Kiev försöker underminera stödet för separatisterna genom att göra tillvaron outhärdlig för civilbefolkningen i de separatistkontrollerade områdena. Som Poroshenko själv sade i ett tal i höstas, ungefär samtidigt som de här åtgärderna vidtogs:

Citat:
Vi ska få våra pensioner, det ska inte de. Vi ska ha barn- och äldreomsorg, det ska inte de. Våra barn ska gå i lekskolor och skolor, deras barn ska söka skydd i källarna. ... Det är så vi ska vinna det här kriget.

https://www.youtube.com/watch?v=aHWHqj8g7Bk

Notera särskilt det där med att "deras barn ska söka skydd i källarna". Det är svårt att se det som något annat än en anspelning på att barnen i de separatistkontrollerade områdena får sitta och kura i källare för att inte riskera att dödas av den ukrainska artilleribeskjutningen. Det är alltså något Poroshenko tycker är bra.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-09 kl. 12:00.
2015-02-09, 11:58
Medlem
MrSkargards avatar
Brasklapp: Jag är varken pro-rysk eller knuten till den ryska underrättelsetjänsten, det framgår av min inläggshistorik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in