2015-02-09, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinforest
17 feb är ett datum du ska lägga på minnet... Bye bye earth. Welcome Hell.

Vad är det för nyhetsbrev du är med i?

Var privata mejl, egentligen mest från igår kväll men jag var ute på möte då, och det var från min bästa vän som jobbar åt inrikesministern, flickis med cyborg-anhörig, samt en orolig kund har verksamhet i södra/centrala Ukraina.

Men det surrar i alla fall mycket rykten om att Putin gör sig redo för ett större krig. Speciellt oroväckande är att de kommer simultant och samstämmigt.
2015-02-09, 07:39
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Flera morgonmejl om att Ryssland mobiliserar och kör trupper mot gränsen. Kanske ett chicken race med Väst, kanske bara rykten, men det känns som att Putler mer och mer lever upp till sitt namn... Talar om fred, ger order om krig.

Lika bra att ta en lång jävla löprunda medan det finns en stad kvar att springa i...

Förmodar att mobiliseringen/uppladdningen är direkt kopplad till eventuell militär hjälp till Ukraina - blir den av så blir det öppet krig. Putin får "äntligen" en ursäkt (som han sökt så länge och desperat antar jag) att komma ur sin ohållbara situation. Att sedan Ryssland rent faktamässigt förstås inte hotas av ett blygsamt bistånd på futtiga 3 miljarder USD militärmateriel över 3 år till Ukraina är, som alltid, en annan sak.
2015-02-09, 07:46
Medlem
Chrillothekids avatar
Jo som jag skrev igår kväll så går det Ryska mobiliseringsrykten nu. Inte roligt. Får hoppas det är i avskräckande exempel inför fredsförhandlingarna som bör äga rum nu i veckan.

Ang. bomben/smällen igår kväll så har jag 2 teorier. Att det var GRAD som användes tycker jag mig höra på ena videon alt. artilleri då många explosioner hörs. Det kan vara så enkelt att 1 eller flera tankbilar har flygit i luften.

Det kan även vara så att UA har lärt sig att maskera en Tochka-U i skyydet av GRAD. Detta för att vi har läst och sett hur Ryska avancerade luftförsvarspjäser slagit ut Toshka-U för ett kort tag sedan.

Att ammunitionsförråd ger sån smäll tror jag inte riktigt på. Isf undrar jag vad för ammo som kan ge sån smäll? En S-300? Lastbil full med C-4a? Nä....det håller inte.

Lägger mina pengar på en Tochka-U maskerad med Grad
2015-02-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinforest
17 feb är ett datum du ska lägga på minnet... Bye bye earth. Welcome Hell.

Vad är det för nyhetsbrev du är med i?

Vad kommer att hända 17 feb?
2015-02-09, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Jo som jag skrev igår kväll så går det Ryska mobiliseringsrykten nu. Inte roligt. Får hoppas det är i avskräckande exempel inför fredsförhandlingarna som bör äga rum nu i veckan.

Ang. bomben/smällen igår kväll så har jag 2 teorier. Att det var GRAD som användes tycker jag mig höra på ena videon alt. artilleri då många explosioner hörs. Det kan vara så enkelt att 1 eller flera tankbilar har flygit i luften.

Det kan även vara så att UA har lärt sig att maskera en Tochka-U i skyydet av GRAD. Detta för att vi har läst och sett hur Ryska avancerade luftförsvarspjäser slagit ut Toshka-U för ett kort tag sedan.

Att ammunitionsförråd ger sån smäll tror jag inte riktigt på. Isf undrar jag vad för ammo som kan ge sån smäll? En S-300? Lastbil full med C-4a? Nä....det håller inte.

Lägger mina pengar på en Tochka-U maskerad med Grad

Från en vän med vanligtvis bra kontakter så pågår en taktisk kamp mellan Ukraina och Ryssland nu. Medan ryssarna försöker stärka separatisternas position, så ska ukrainska specialenheter börja aktivera taktiska attacker mot logistik och känsliga mål för separatisterna. Tydligen så har den stora tillströmningen av "frivilliga" gjort operationer bakom fiendens linjer mycket enklare. Man har inte alls samma koll som man hade tidigare från separatisternas sida.

Sen var det nog som du skriver en större raket son slog ut målet. Men det intressanta är att det börjar ske nu. För rent logiskt borde Ukraina ha slagit ut målet tidigare om man kunde. Fast det är bara mina spekulationer som lekman.
2015-02-09, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Förmodar att mobiliseringen/uppladdningen är direkt kopplad till eventuell militär hjälp till Ukraina - blir den av så blir det öppet krig. Putin får "äntligen" en ursäkt (som han sökt så länge och desperat antar jag) att komma ur sin ohållbara situation. Att sedan Ryssland rent faktamässigt förstås inte hotas av ett blygsamt bistånd på futtiga 3 miljarder USD militärmateriel över 3 år till Ukraina är, som alltid, en annan sak.

Spelar ingen roll. Jag hade så klart föredragit fred eller ett krig när Ukraina var mer upprustade och moderniserade. Men det funkar inte att vika sig mot Putin. Väljer han krig så gör han det och, som du skriver, förmodligen är det hans våta dröm. Han kommer att hitta sin ursäkt till aggression no matter what.
2015-02-09, 08:21
Medlem
Xeliouss avatar
Full fart på de ryska trollen. "Nuke" och trams. Vilken "kemisk fabrik" skulle ha exploderat? RYSKA källor visar satellitbilder från NASA!? (som visade sig vara en soluppgång inte en nuke...) Andra garderar sig med att säga det var en kemisk fabrik som producerade bomber...
Citat:
Confirmed! Not a NUKE... Chemical plant that creates bombs...

Väntar på helgarderingen, kemisk fabrik som attackerades med kärnladdning, ja så att det låg flera sjukhus och daghem bredvid.

Citat:
Spelar ingen roll. Jag hade så klart föredragit fred eller ett krig när Ukraina var mer upprustade och moderniserade. Men det funkar inte att vika sig mot Putin. Väljer han krig så gör han det och, som du skriver, förmodligen är det hans våta dröm. Han kommer att hitta sin ursäkt till aggression no matter what.
Jag trr också att han bara tramsar med Hollande och Merkel medan han flyttar fram sina trupper. Han vill ha Odessa, Mariupol, Kharkiv, Poltava, Slovjansk. Det ryssarna har nu räcker inte. Det är bara att skicka en massa vapen och stödja Ukraina men att göra det på ett smart sätt, på samma sätt som Putin gör... Och få det att kosta enormt för de ryska fascisterna.
Senast redigerad av Xelious 2015-02-09 kl. 08:25.
2015-02-09, 08:34
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Från en vän med vanligtvis bra kontakter så pågår en taktisk kamp mellan Ukraina och Ryssland nu. Medan ryssarna försöker stärka separatisternas position, så ska ukrainska specialenheter börja aktivera taktiska attacker mot logistik och känsliga mål för separatisterna. Tydligen så har den stora tillströmningen av "frivilliga" gjort operationer bakom fiendens linjer mycket enklare. Man har inte alls samma koll som man hade tidigare från separatisternas sida.

Sen var det nog som du skriver en större raket son slog ut målet. Men det intressanta är att det börjar ske nu. För rent logiskt borde Ukraina ha slagit ut målet tidigare om man kunde. Fast det är bara mina spekulationer som lekman.

Som jag skrivit innan så har man problem i UA iom att man möter mycket avancerat motstånd. En av anledningarna till varför man ber väst om hjälp.
http://youtu.be/5ohUhbtlNvQ
Vi har sett Tor, S-300, Strela-10 och pantsir-s1 i Donbass. Inte så lätt å attackera med missiler då. Kanske i skydd av GRAD om nu en sån operation är möjlig?

Men jag spekulerar ju friskt.
2015-02-09, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Full fart på de ryska trollen. "Nuke" och trams. Vilken "kemisk fabrik" skulle ha exploderat? RYSKA källor visar satellitbilder från NASA!? (som visade sig vara en soluppgång inte en nuke...) Andra garderar sig med att säga det var en kemisk fabrik som producerade bomber...

Väntar på helgarderingen, kemisk fabrik som attackerades med kärnladdning, ja så att det låg flera sjukhus och daghem bredvid.

Jag trr också att han bara tramsar med Hollande och Merkel medan han flyttar fram sina trupper. Han vill ha Odessa, Mariupol, Kharkiv, Poltava, Slovjansk. Det ryssarna har nu räcker inte. Det är bara att skicka en massa vapen och stödja Ukraina men att göra det på ett smart sätt, på samma sätt som Putin gör... Och få det att kosta enormt för de ryska fascisterna.

Jag tror Kharkiv kan ligga i riskzonen för ett flerfrontskrig missgynnar Ukraina (men Ukraina kommer aldrig att ge upp stan lätt). Så klart mariupol också och en del städer inom Donbass. Tror inte han mäktar med odessa eller Kherson. Ukraina är starka kring zaporizhzhia och Dnipropetrovsk och kommer knappast att hålla tillbaka sina attacker.

Dock krävs det ryskt flygunderstöd, vilket inte är så lätt att få i sig självt... Och då är frågan hur väst reagerar? Även om grekerna sitter med sina kommunistveton så lär inte Polen bara se på hur Ryssland väller närmare, Obama har knappast råd politiskt att vara passiv heller.
2015-02-09, 08:48
Medlem
Here we go... Nu har Putin uttalat sig i Egypten och kräver, kortfattat om man läser mellan raderna, att Ukraina get upp territorium men också betalar för deras kostnader... Annars är vi inne i en återvändsgränd ("dead end track").

Han försöker skrämma och utpressa Ukraina. Putins väg eller krig.
2015-02-09, 09:05
Medlem
Chrillothekids avatar
http://euromaidanpress.com/2015/02/09/merkel-putin-and-peace-why-the-sudden-change-of-plans/

Läsvärd text! Framför allt det sista vilket tål att diskuteras, även om ingen av oss vet svaret:
Citat:
Less than one month ago, Chancellor Merkel cancelled her trip to Kazakhstan for a meeting with Putin, saying that she saw no point in the summit because no deal was possible with the Russian leader. This week her strategy suddenly changed – why?
2015-02-09, 09:18
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Nu har Putin uttalat sig i Egypten och kräver, kortfattat om man läser mellan raderna, att Ukraina get upp territorium men också betalar för deras kostnader... Annars är vi inne i en återvändsgränd ("dead end track").

Hela uttalandet:

Inget nytt direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in