2015-02-08, 20:25
Medlem
I natt ramlade jag på fyllan så vet inte exakt vad som hände men har sen dess ont i mitt ena knät. Framförallt gör det ont när jag böjer eller vrider knät, men det känns även när jag är helt stilla. Det är mjukdelar som gör ont känns det som och mest på yttersidan av knät, typ i knävecket.

Så nu undrar jag om nån har tips på vad jag ska göra? Ska man undvika promenader osv?
Är det bra att ha värmekudde på?
Ska man ta voltaren eller nåt sånt?
Går man till läkare eller sjukgymnast för att kolla upp det och hur länge borde man vänta innan man går dit eller är det bättre att gå så fort som möjligt?
Citera
2015-02-08, 20:27
Medlem
nabbolbs avatar
Lugna dig förfan. Om inte smärtan går över inom 2 veckor kanske det börjar bli dags att låta någon läkare kolla över det.
Citera
2015-02-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sannaaaa3
I natt ramlade jag på fyllan så vet inte exakt vad som hände men har sen dess ont i mitt ena knät. Framförallt gör det ont när jag böjer eller vrider knät, men det känns även när jag är helt stilla. Det är mjukdelar som gör ont känns det som och mest på yttersidan av knät, typ i knävecket.

Så nu undrar jag om nån har tips på vad jag ska göra? Ska man undvika promenader osv?
Är det bra att ha värmekudde på?
Ska man ta voltaren eller nåt sånt?
Går man till läkare eller sjukgymnast för att kolla upp det och hur länge borde man vänta innan man går dit eller är det bättre att gå så fort som möjligt?

Är det svullet?
Citera
2015-02-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManneG
Är det svullet?

Ja lite, ingen jättestor svullnad dock
Citera
2015-02-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ja lite, ingen jättestor svullnad dock

Då är det nog ingen större fara, dock så är kylbandage att rekommendera ej värme. Sen kan du sova med högläge... Blir det pulserande känsla i benet när du går eller står upp så lägg benet i högläge.

Känner du fortfarande smärta så kan du ju alltid ringa 1177, men mycket av smärtan kan bero på svullnaden som också gör att du inte kan sträcka ut, eller in benet helt och hållet.

OT: har precis vridit av mitt korsband, ont som fan gjorde det. Men man gör inget i början förutom smärtstillande och högläge, sedan får man träna upp musklerna i benet man förlorat. Har opererat mig i januari, så är tillbaka till ruta 1 igen känns det som.

Men sammanfattnings vis
Högläge
Smärtstillande (alvedon)
Kylbandage
Vila
Citera
2015-02-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManneG
Då är det nog ingen större fara, dock så är kylbandage att rekommendera ej värme. Sen kan du sova med högläge... Blir det pulserande känsla i benet när du går eller står upp så lägg benet i högläge.

Känner du fortfarande smärta så kan du ju alltid ringa 1177, men mycket av smärtan kan bero på svullnaden som också gör att du inte kan sträcka ut, eller in benet helt och hållet.

OT: har precis vridit av mitt korsband, ont som fan gjorde det. Men man gör inget i början förutom smärtstillande och högläge, sedan får man träna upp musklerna i benet man förlorat. Har opererat mig i januari, så är tillbaka till ruta 1 igen känns det som.

Men sammanfattnings vis
Högläge
Smärtstillande (alvedon)
Kylbandage
Vila

Tack snälla för råden!
Oj, stackare det lät inte kul. Hur lång är läkningstiden för det?
Citera
2015-02-09, 20:46
Medlem
Citat:
Tack snälla för råden!
Oj, stackare det lät inte kul. Hur lång är läkningstiden för det?

Inga problem! Men går inte svullnaden eller värken över efter ett par dagar så borde du kolla upp det. Knä skador är inget och leka med, speciellt om man är ung.

Jaa du, skadade mig i augusti, försökte träna upp benet igen, men tyvärr så vek dig sig efter att jag klev ner från en pall. Efter att det vek sig så har det varit instabilt hela tiden sedan dess även fast jag varit hos sjukgymnasten 3 gånger i veckan. Så gjorde en operation i januari och rehabiliteringstiden är väl ca 1 år. Sen kan känseln vara konstig eftersom de skär sönder nervtrådar, så det är lite jobbigt men det känns redan mer stabilt bara 1 månad efter operationen så tycker det har gått bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in