2015-02-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braavos
Någon som vet om det förekommer uppgifter som behandlar amortering, banklån etc på högskoleprovet?

Nej, det kommer inte på provet.
Citera
2015-02-08, 16:59
Medlem
mSrks avatar
Citat:
Föreslagen provanordnare är den som ligger närmast den adress som du angivit på ditt konto. Om ingen provanordnare är föreslagen beror det på att din adress inte kan kopplas till någon provanordnare. Du väljer provanordnare själv genom att klicka på listan ALLA PROVANORDNARE.

Du kan genomföra provet på vilket som helst av de provanordnare och provorter som erbjuds. Du behöver alltså inte vara folkbokförd på provorten för provanordnaren.

Du kan ändra provanordnare och provort så länge som du inte genomfört din betalning.

Vad innebär "provanordnare" i praktiken? Inte kan väl alla olika universitet och högskolor anordna sitt eget lilla högskoleprov, vilket namnet "provanordnare" ger sken av?

Jag vill bara promenera iväg till närmsta möjliga ställe och skriva högskoleprovet..
Citera
2015-02-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mSrk
Vad innebär "provanordnare" i praktiken? Inte kan väl alla olika universitet och högskolor anordna sitt eget lilla högskoleprov, vilket namnet "provanordnare" ger sken av?

Jag vill bara promenera iväg till närmsta möjliga ställe och skriva högskoleprovet..

Alla ger ju samma prov. Det innebär helt enkelt att man kan skriva HP hos dem. Det finns också andra som upplåter sina lokaler till detta, t.ex. gymnasieskolor.

När man anmäler sig föreslår de den som ligger närmst din adress, du kan välja en annan om du vill.
Citera
2015-02-08, 20:09
Medlem
Jag undrar kort och gott ifall utbildningar man söker tar hänsyn till både gymnasiebetyget och högskoleprovet? Alltså: om jag skriver 2.0 på HP och söker, för argumentationens skull, läkarlinjen. I gymnasiet hade jag usla betyg, men har läst de kurser som läkarlinjen kräver och blivit godkänd i dessa. Har jag lägre chans att komma in på programmet jämfört med någon annan som har skrivit ett bra HP och bra gymnasiebetyg?
Citera
2015-02-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Jag undrar kort och gott ifall utbildningar man söker tar hänsyn till både gymnasiebetyget och högskoleprovet? Alltså: om jag skriver 2.0 på HP och söker, för argumentationens skull, läkarlinjen. I gymnasiet hade jag usla betyg, men har läst de kurser som läkarlinjen kräver och blivit godkänd i dessa. Har jag lägre chans att komma in på programmet jämfört med någon annan som har skrivit ett bra HP och bra gymnasiebetyg?

Har du 2.0 på HP kommer du in oavsett gymnasiebetyg, så länge du har behörigheten.
Citera
2015-02-08, 22:06
Medlem
kantoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin

Om det står mellan dig och flera andra så går de inte på gymnasiebetygen utan de lottar vem som kommer in.
Citera
2015-02-09, 11:58
Medlem
Internetkrigares avatar
Någon som pluggar hardcore och har en pluggschema de vill dela med sig? PM går också bra
Citera
2015-02-09, 12:10
Medlem
Solidaritet92s avatar
Någon här som är sugen på att plugga tillsammans inför provdagen?
Skriv gärna i PM.
Citera
2015-02-09, 16:14
Medlem
Internetkrigares avatar
Vilka delar är bra att plugga på Khan Academy?
Citera
2015-02-09, 17:50
Medlem
Besviken.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mSrk

Det är olika beroende på vilket universitet du skriver hos. Västergötland brukar ha svårast prov, annars är det ganska jämnt.
Citera
2015-02-09, 17:52
Medlem
mr.oranjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Vilka delar är bra att plugga på Khan Academy?

Skulle också vilja veta!
Citera
2015-02-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje
Skulle också vilja veta!

Jag har endast gjort provet en gång tidigare och det gick åt helvete, nu inför den kommande provet har jag valt att gå igenom alla delmoment i gymnasiets kurs 1b. Nu efter 1.5 vecka är det endast två kapitel kvar och känner faktiskt att jag kan allting mycket mer och svaret räknas ut betydligt snabbare än tidigare. Gjorde några gamla uppgifter igår och kunde dem utan några som helst problem.

Viktigaste är väl potenser och ekvationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in