2015-02-08, 10:01
Medlem
Den här frågan är ställd till personer kunniga inom fysiken; efter att jag sökt runt på internet dyker 20Hz upp överallt, men min fråga ser ut så här ; är 20Hz gränsen eller går det att höra ner till 16,5Hz?

Jag undrar detta då jag har en bas som går ner till C-1 (16,5Hz), men där ljudet efter E-1(20Hz) förändras i karaktär, även om D-1 och C-1 ger ifrån sig respektabla ljud. Det är väl inte övertoner jag hör?

Vad säger ni?
Citera
2015-02-08, 10:06
Medlem
kinesarsles avatar
Varför skulle det inte vara övertonerna?
Citera
2015-02-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Varför skulle det inte vara övertonerna?

Eftersom de låter som respektabla D´s och C´s (jag har ett tränat öra).

Det kanske är bättre att fråga: kan människoörat under särskilda omständigheter processa ljud ner till 16,5 hertz?
Citera
2015-02-08, 10:14
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulrobeson
Eftersom de låter som respektabla D´s och C´s (jag har ett tränat öra).

Det kanske är bättre att fråga: kan människoörat under särskilda omständigheter processa ljud ner till 16,5 hertz?
Jag har inget bra svar på den frågan, men jag vet att grundtonen inte behövs för att man ska "höra den". Det räcker med övertonerna. Hjärnan kan konstruera grundtonen från dem. Jag har testat detta själv med datorn.

Det fenomenet kan man även höra på en hårt distad gitarr när man tar ackord på de två tunnaste strängarna högt upp. Då kan man ofta höra en lägre ton samtidigt.
Citera
2015-02-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag har inget bra svar på den frågan, men jag vet att grundtonen inte behövs för att man ska "höra den". Det räcker med övertonerna. Hjärnan kan konstruera grundtonen från dem. Jag har testat detta själv med datorn.

Det fenomenet kan man även höra på en hårt distad gitarr när man tar ackord på de två tunnaste strängarna högt upp. Då kan man ofta höra en lägre ton samtidigt.

Då får vi anta att min hjärna "lurar" mig trots allt.
Citera
2015-02-08, 13:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Alltså, det är ju individuellt det där. Beror på din medfödda känslighet och din ålder m.m.

Testa http://onlinetonegenerator.com/ (funkar i chrome, firefox eller safari)
Citera
2015-02-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Alltså, det är ju individuellt det där. Beror på din medfödda känslighet och din ålder m.m.

Med Square, Triangle och Sawtooth hörde jag ner till 5Hz, men det kan inte stämma......
Citera
2015-02-08, 17:00
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Med Square, Triangle och Sawtooth hörde jag ner till 5Hz, men det kan inte stämma......

Nej, det är sinus du ska använda med högtalare.
Citera
2015-02-08, 17:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Hm, hoppas det är de små högtalarna i min laptop som ställer till det, annars är min hörsel paj för jag hörde inte något under 110 Hz med ljudreglaget på max. Det är lite lustigt för ned dit tyckte jag inte alls att tonen var särskilt låg utan förväntade mig hänga med en bra bit till. Måste vara datorns fel.

Man får förresten inte ändra frekvens på den sidan utan att ha tryckt på stoppknappen först, annars hängde sig Chrome.
Citera
2015-02-08, 17:35
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, hoppas det är de små högtalarna i min laptop som ställer till det, annars är min hörsel paj för jag hörde inte något under 110 Hz med ljudreglaget på max. Det är lite lustigt för ned dit tyckte jag inte alls att tonen var särskilt låg utan förväntade mig hänga med en bra bit till. Måste vara datorns fel.

Man får förresten inte ändra frekvens på den sidan utan att ha tryckt på stoppknappen först, annars hängde sig Chrome.
Det är med stor sannolikhet högtalarna i datorn som spökar.

Dessutom är det en god idé att inte spela på max volym. Distorsionen har en tendens att öka ganska kraftigt på hög nivåer om man inte har ett bra ljudkort. Det beror på utstyrningen av ljudet som spelas upp.

En hög distorsion genererar många övertoner (som fyrkant- triangel- och sågtandsvågformen innehåller) och då tror man att man hör lägre frekvenser än man egentligen gör. Precis som paulrobeson beskrev.
Citera
2015-02-08, 18:25
Medlem
Citat:
Nej, det är sinus du ska använda med högtalare.

Då är det oturligt att jag saknar högtalare.

Men jag får anta att min hörgräns går ner till 20Hz och att det därefter endast är övertonerna som spelar mig ett spratt.
Citera
2015-02-08, 19:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Den här frågan är ställd till personer kunniga inom fysiken; efter att jag sökt runt på internet dyker 20Hz upp överallt, men min fråga ser ut så här ; är 20Hz gränsen eller går det att höra ner till 16,5Hz?

Jag undrar detta då jag har en bas som går ner till C-1 (16,5Hz), men där ljudet efter E-1(20Hz) förändras i karaktär, även om D-1 och C-1 ger ifrån sig respektabla ljud. Det är väl inte övertoner jag hör?

Vad säger ni?

Det enkla svaret är att vi kan uppfatta 20 Hz till 20 KHz som ljud, men…
Det handlar också om nivå och individens hörsel.
Den här grafen illustrerar vilken nivå som behövs för att en person med fullgod
hörsel ska uppfatta ett ton (sinuskurva).
http://www.component.se/forum/uploads/monthly_02_2013/post-567-0-55914900-1361862938.jpg
Den streckade linjen anger hörseltröskeln, dvs. den lägsta nivå som man kan uppfatta.
Infraljud, med frekvens mindre än 20 Hz, kan vi uppfatta med andra sinnen, som vibrationer.
Då kan det vara svårt att dra gränsen mellan det vi hör och inte hör.
Du kan nog uppfatta 16,5 Hz om nivån är tillräckligt hög. Det gäller ju dock
att ha utrustning, förstärkare och högtalare, som kan återge 16,5 Hz.
De flesta utrustningar kan inte det.

Citat:

Som någon påpekade, du bör testa med sinus. Sinus är en ren grundton.
Alla andra kurvformen innehåller övertoner (inslag med frekvenser som
är multiplar av grundtonen) som du hör.
Här kan du se spektralinnehållet i en fyrkantsvåg, t.ex.:
http://i.stack.imgur.com/BWD2z.gif
Distorsion i förstärkare och högtalare ökar också inslaget av övertoner.
Om du närmar dig gränsen för utrustningens maxeffekt så ökar distorsionen.

Citat:
Då är det oturligt att jag saknar högtalare.

Men jag får anta att min hörgräns går ner till 20Hz och att det därefter endast är övertonerna som spelar mig ett spratt.

Troligen kan du höra lite lägre om du har utrustning som kan hantera frekvensen
och som har tillräcklig effekt. Var försiktig bara så att du inte skadar öron,
byggnader eller inventarier!

mvh/Bo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem