Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-02-07, 22:49
Medlem
Hej flashback.

Någon mer som reflekterat över att smaken av vitlök varierar? Ena stunden kan stora mängder vitlök smaka väldigt gott för att andra stunden smaka väldigt skarpt och äckligt. Vad beror detta på?
Citera
2015-02-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Hej flashback.

Någon mer som reflekterat över att smaken av vitlök varierar? Ena stunden kan stora mängder vitlök smaka väldigt gott för att andra stunden smaka väldigt skarpt och äckligt. Vad beror detta på?
Beror både på ifall den är hackad/pressad/skivad/mosad samt hur länge den fått vara med i anrättningen.
Samt vad det är för vitlök du har att göra med.
Citera
2015-02-08, 07:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Beror både på ifall den är hackad/pressad/skivad/mosad samt hur länge den fått vara med i anrättningen.
Samt vad det är för vitlök du har att göra med.
Tror det är denna h*n tänker på främst, men hur man behandlar vitlöken påverkar ju också.
Även samma sort kan få olika smak ibland.
Funderar på om det är nått i lagringen av vitlöken, som inte varit bra.
Är väldigt vanligt att vitlöken luktar mögel, kan tom stinka rejält ibland.
Vet inte ens om det går köpa mögelfri vitlök, förutom färsk vitlök då.
Färsk vitlök är nått som är riktigt god.

Färsk vitlök börjar nu ha ett vettigt pris också(när det är säsong, som nu är över sedan länge).
Köpt för runt 40:-/kg vid nått tillfälle.
För om åren så kostade dom 99-129:-/kg
Citera
2015-02-08, 07:54
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tror det är denna h*n tänker på främst, men hur man behandlar vitlöken påverkar ju också.
Även samma sort kan få olika smak ibland.
Funderar på om det är nått i lagringen av vitlöken, som inte varit bra.
Är väldigt vanligt att vitlöken luktar mögel, kan tom stinka rejält ibland.
Vet inte ens om det går köpa mögelfri vitlök, förutom färsk vitlök då.
Färsk vitlök är nått som är riktigt god.

Färsk vitlök börjar nu ha ett vettigt pris också(när det är säsong, som nu är över sedan länge).
Köpt för runt 40:-/kg vid nått tillfälle.
För om åren så kostade dom 99-129:-/kg

Å andra sidan. Färsk vitlök om något brukar mögla. Papperspåsar borde vara obligatoriskt, likt när man köper svamp. Färsk vitlök är hyperkänsligt.

Jag röstar på att TS, när han känner en äcklig vitlökssmak, har fått en vidbränd variant.
Citera
2015-02-08, 08:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Å andra sidan. Färsk vitlök om något brukar mögla. Papperspåsar borde vara obligatoriskt, likt när man köper svamp. Färsk vitlök är hyperkänsligt.

Jag röstar på att TS, när han känner en äcklig vitlökssmak, har fått en vidbränd variant.
Jojo, visst kan dom det, men inte när de är färska, så kan det på sin höjd vara nån svart prick på utsidan.
Jag är alltid den fulingen som tar i vitlöken, från den änden de fyller på.
På den färska vitlöken, så når det inte in som på den torkade.
Jag bryter alltid loss lite i toppen på den torkade och luktar, väldigt sällan man inte känner mögellukt.
Så man siktar på den som luktar minst.

Bränd vitlök, ja det kan vara en lite otrevlig smak på också.
Så en variant som är fullt möjlig också.
Citera
2015-02-08, 10:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jojo, visst kan dom det, men inte när de är färska, så kan det på sin höjd vara nån svart prick på utsidan.
Jag är alltid den fulingen som tar i vitlöken, från den änden de fyller på.
På den färska vitlöken, så når det inte in som på den torkade.
Jag bryter alltid loss lite i toppen på den torkade och luktar, väldigt sällan man inte känner mögellukt.
Så man siktar på den som luktar minst.

Bränd vitlök, ja det kan vara en lite otrevlig smak på också.
Så en variant som är fullt möjlig också.

Helt riktigt om mögelsmak på vitlök. Jag brukar sniffa lite på dem för att undvika de värsta. Ett annat sätt är att titta efter prickar på rotdelen.
Citera
2015-02-08, 12:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Helt riktigt om mögelsmak på vitlök. Jag brukar sniffa lite på dem för att undvika de värsta. Ett annat sätt är att titta efter prickar på rotdelen.
Rotdelen har jag aldrig tänkt och titta på, det ska jag kolla på i fortsättningen.
Verkar vara väldigt svårt att ha vitlök mögelfri.
De som är mögelallergiker måste ju definitivt reagera på detta, men de kanske inte är medvetna om att det är ifrån just vitlöken möglet kommer ifrån som de känner.
Citera
2015-02-08, 21:21
Medlem
Tack flashback. Jag har nu tillskansat mig mer ingående kunskaper om den mångfacetterade vitlöken. Intressant.

Jag tror att den smakskillnad jag upplever till största del beror på vilken sorts vitlök det är jag äter samt hur mina smaklökar reagerar vid intaget varierar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in