2015-02-07, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Du har sinxcosx=1/4. Testa multiplicera båda leden med 2

2sinxcosx=1/2
sin2x=1/2

voila!

tack

jag satte 2x=t

och fick lösningen x=pi/12 +n2pi, n heltal

och eftersom sin(t)=sin(pi-t) fick jag x=5pi/12 - n2pi
Citera
2015-02-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
nej, kravet är att det ska vara en sammanhängande figur och att man inte får dela tändstickorna, alla längderna på figuren måste alltså vara heltal, det är det som blir kruxet om man försöker göra en triangel
Jag har en lösning. Det är en annan form än triangel.
Citera
2015-02-07, 18:38
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Precis, jag kan ju inte säga någonting om fördelningen av kort eftersom motståndaren kanske sitter med samtliga sjuor. Fast hur gör jag nu? Jag har 47 kort, och jag vet inte hur många 2r eller 7r som finns bland dessa.
Jo, för en hel kortlek är precis de kort du har på handen tillsammans med de 47 kvar i leken. Har du exakt ett ess på handen vet du att det är tre kvar bland de 47, och så vidare.
Citera
2015-02-07, 18:46
Medlem
njaexss avatar
Undersök om följande gränsvärden existerar och bestäm i så fall deras värden.

lim x→0 ((2+h)^2-2^2)/h

Jag tänkte att man ska använda kvadreringsregeln såhär:

lim x→0 ((2+h)^2-2^2)/h = lim x→0 (2^2+4h+h^2-2^2)/h = lim x→0 (4h+h^2)/h = lim x→0 4h+h = 4*0+0 = 0

Men svaret ska bli 4, tänker jag fel med att använda kvadreringsregeln eller gör jag fel i uträkningen?

Och hur undersöker man ifall ett gränsvärde existerar eller inte? För jag antar det är något man ska göra innan man börjar räkna?
Citera
2015-02-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Undersök om följande gränsvärden existerar och bestäm i så fall deras värden.

lim x→0 ((2+h)^2-2^2)/h

Jag tänkte att man ska använda kvadreringsregeln såhär:

lim x→0 ((2+h)^2-2^2)/h = lim x→0 (2^2+4h+h^2-2^2)/h = lim x→0 (4h+h^2)/h = lim x→0 4h+h = 4*0+0 = 0

Men svaret ska bli 4, tänker jag fel med att använda kvadreringsregeln eller gör jag fel i uträkningen?

Och hur undersöker man ifall ett gränsvärde existerar eller inte? För jag antar det är något man ska göra innan man börjar räkna?
Du gör ett slarvfel här:
(4h+h^2)/h= 4 +h
Inte 4h+h
Citera
2015-02-07, 19:23
Bannlyst
Visa att

[1-sin(Θ)] / [ 1 + sin Θ] = tan^2(Pi/4 - Θ/2)

har inte den blekaste aningen om hur jag hur jag ska visa detta?
Är detta ett viktigt samband?
Citera
2015-02-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Jo, för en hel kortlek är precis de kort du har på handen tillsammans med de 47 kvar i leken. Har du exakt ett ess på handen vet du att det är tre kvar bland de 47, och så vidare.

Jo, men hur menar du med att vi inte behöver räkna med motståndarens kort? Motståndaren kanske har 4 ess och det finns således inga ess kvar. Vi använder samma kortlek, eller?
Citera
2015-02-07, 21:02
Medlem
Interjektions avatar
Jag försöker skriva i Latex men det går käpprätt åt fanders.

Uppgiften är att visa att räkneregeln \begin{align*}lim_{n→∞} a_{n} = A och lim_{n→∞} a_{n} = B, så är A = B\end{align*}

Resultat: http://i.imgur.com/UL0bJRV.png

Vad gör jag för fel?
Citera
2015-02-07, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Jag har en lösning. Det är en annan form än triangel.
OK, ledtråd?
Citera
2015-02-07, 21:22
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Jag försöker skriva i Latex men det går käpprätt åt fanders.

Uppgiften är att visa att räkneregeln \begin{align*}lim_{n→∞} a_{n} = A och lim_{n→∞} a_{n} = B, så är A = B\end{align*}

Resultat: http://i.imgur.com/UL0bJRV.png

Vad gör jag för fel?
Du kan inte skriva text som vanligt i math mode, prova att använda \text{DIN TEXT} för "och" och ", så är ".
Citera
2015-02-07, 21:24
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jo, men hur menar du med att vi inte behöver räkna med motståndarens kort? Motståndaren kanske har 4 ess och det finns således inga ess kvar. Vi använder samma kortlek, eller?
Tänk dig att du tillfälligt lägger in motståndarens fem kort längst ner i kortleken. Då är de enda korten som tagits ur leken dom som getts till dig. Detta påverkar sedan inte någon sannolikhet, eftersom du aldrig måste ta hänsyn till de kort du inte drar. Det spelar ingen roll om korten ligger kvar i leken, ges till motståndaren eller skickas som rekommenderat brev till bortre Långtbortistan.
Citera
2015-02-07, 21:35
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du kan inte skriva text som vanligt i math mode, prova att använda \text{DIN TEXT} för "och" och ", så är ".

Nej, jag löste problemet nu. Glömde bort att mellanrum inte funkar när man är i math mode.

Jag har några problem till jag håller på med. Ibland skriver liksom programmet "utanför papperet" vilket inte är så bra. Ibland har jag problem med tecknena epsilon och < respektive > då de inte visas när jag kompilerar filen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in