2015-02-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased

Dessa 15% du talar om är alltjämt en del av den ukrainska nationen, och det ukrainska folket. Att med indirekt eld försöka få dessa att inse det fantastiska i kiev-juntan var dödfött redan från början.

Som jag sagt ganska länge, kriget har omöjliggjort en enad nation. Det finns en minoritet - och den ska respekteras - som behöver total autonomi i separatisternas område.
2015-02-07, 18:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Det är klart det inte ger effekt i östra Ukraina när det är riktat mot en stat som inte är part i konflikten. Hade saktionerna varit riktade mot USA och terrorregimen i Kiev så hade striderna mot civilbefolkningen varit över för länge sedan.
De som riktar sanktionerna mot Ryssland gör det just därför att de betraktar Ryssland som part i konflikten. Menar du att eftersom sanktionerna är verkningslösa på utvecklingen i östra Ukraina så är det bevis på att Ryssarna inte är part i konflikten?
Senast redigerad av Madagascar 2015-02-07 kl. 18:39.
2015-02-07, 18:38
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det är mitt intryck också. Anledningen till sanktionerna är den ryska inblandningen i östra ukraina (och annekteringen av Krim) men sanktionerna fyller ger alltså ingen effekt i att minska den ryska inblandningen. Och om någon förväntar sig att sanktionerna på sikt kommer bidra till ryskt regimskifte, vilket i sin tur kan påverka situationen i Ukraina, så får de vänta många år tror jag.

Man kan hävda att sanktionerna är helt meningslösa.

Nja meningslösa och meningslösa, det får stollar som Bildt och Kerry att uppleva ökad blodtillförsel i könet.

Dessutom hävdar jag att sanktionerna förvärrar situationen för alla inblandade och man tvingar in Ryssland i en ekonomisk självförsörjnings-reform som om framgångsrik kan vara mycket farlig för omvärlden. Den dag Ryssland gör sig immun mot sanktioner, vad ska globalisterna i Bryssel hitta på då?
2015-02-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Har dom gjort värnplikten då?

Sedan förstår jag inte detta med frivilliga från Europa, kan vem som helst åka till Ukraina och få vaen och uniform?

I så fall måste Putin haft en plan innan invasionen av Krim att han ska starta krig i Östra Ukraina och förberett för att det ska se ut som att folket i östra Ukraina agerar själva Annars tror ju de flesta att rebellerna agerar själva och får militärmateriel och lite ryska soldater?
https://www.youtube.com/watch?v=s0GgiI1lEBU

De frivilliga får några veckors utbildning
2015-02-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
Så här sa Alexei Mozgovoi i början av september förra året (alltså kort efter Kiev-regimens/oligarkernas massiva nederlag i Ilovaisk och medan Minsk-förhandlingarna pågick)

http://slavyangrad.org/2014/09/06/alexey-mozgovoi-i-will-continue-to-the-end/

Det känns som om historien upprepar sig nu.

Här ett öppet brev från Saker

http://slavyangrad.org/2014/07/07/open-letter-to-russian-people/
2015-02-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Två saker jag reflekterat över.

Tidigare hävdade Putin med eftertryck att Ryssland inte var inblandat i konflikten på något sätt. Nu åker fredsmäklarna för att prata fred med Putin utan att han protesterar, mer eller mindre ett erkännande.

Vi har hört om diskreta begravningar av stupade ryska soldater, men vad händer med de ryska soldater som såras? Det borde ju vara en hel del som saknar armar och ben, motsvarande de Ukrainska soldaterna.

Och väst var inte inblandad i Kiev-kuppen som avsatte en demokratiskt vald president och trots det sänder de sina högst inblandade i den smutsiga affären de genomförde och som de inte var inblandade i.
2015-02-07, 18:58
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Man kan även undvika att köpa produkter/tjänster från Ryssland.

Jo det kan man. Dock så har de flesta länder inte så mycket konsument produkter från Ryssland så det gör knappast från eller till. dessutom så tror jag att det skulle göra ganska mycket till om alla köpte mer ukrainskt...

Om man tar hjälp av Wiki (och egna erfarenheter) http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Ukraine

Så om man ska lista aktiviteter som vi tydligt kan se att Ukraina har (hjälp gärna till här):

- Stål
- Retail (men då i Ukraina)
- Gas & kol
- Flyg/vapen industri
- Grönsaker och säde
- Skog och papper
- Industriella system/maskiner

Det finns naturligtvis möjligheter för företag att göra lego tillverkning eller att helt enkelt hyra in Ukrainare som konsulter/anställa. Detta har ju ABB mfl börja med i Ukraina.

Jag har inte hittat så många konsument produkter, som finns i Europa. Om man nu inte går till specialbutiker...

Jag har hittat denna databas från Ukrainska export rådet:
http://www.ukrexport.gov.ua/eng/ukr_export_exporters/
Den innehåller också B2B företag. Det är naturligtvis en öppning för alla som jobbar med inköp eller kan påverka/ge förslag på underleverantörer, eller gör affärer i allmänhet.

För den som röker, speciellt pipa har jag förstått att Ukraina har möjligheter men det är väl inte så populärt?

För den som gillar sol och bad är Odessa ett alternativ! En hotelvecka går (i dags pris i Juli/Augusti) på runt 2000-4000 på 5stjärnigt lyxhotell.

Kosmetika
http://www.cosmetics1.com/cosmetic-suppliers/ukraine.html

Någon som har någon konkreta produkter?
2015-02-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
DNR och LNR håller presskonferens och redovisar lite trist statistik för januari månad. Fruktansvärt att den ukrainska regimen kan komma undan med terrorbombningarna mot civila:

http://sputniknews.com/europe/20150202/1017673088.html

Dessa demoniska och till synes sinnessjuka bombningar tyder på vilka desperata åtgärder man är beredda att ta till för att inte förlora östra Ukraina. Det här handlar helt och hållet om ett förklätt krig som de internationella kosmopoliterna för mot Ryssland och resten av världen. Ett underutvecklat, oväsentligt och bankrutt land som Ukraina har i stort sett marginell betydelse för USA och Västs framtid annat än landets strategiska betydelse i en händelse av ett framtida planerat militärt angrepp mot Moskva. Vi står på randen till ett tredje världskrig och liberaler, libertarianer, kommunister, bögar, feminister, konservativa, kyrkor, islamister, rabbiner och nazister har allesammans gaddat ihop sig för att starta det.

Civilisationen har aldrig varit så ond och bakåtsträvande som nu.
Senast redigerad av TikkunOlam 2015-02-07 kl. 19:36.
2015-02-07, 19:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Det är mycket talande att Lavrov blir hånad och utskrattad. Det visar vilket anseende Putler has stigmatiserat Ryssland med. Landet är ett skämt, men ett livsfarligt och oberäkneligt sådant.

Poroshenko drog just ned applåder när han, mycket skickligt, visade upp ett antal ryska pass och militär-Id från krigsfångar.

Jag hoppas att Poroshenkos hela tal kommer att läggas ut snart!
2015-02-07, 19:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ungefär som att säga att Norge är inget land, bullshit Ukraina är en stat däremot de två dräggrepublikerna är inget annat än wannabe stater och som dessutom försöker bryta sig ur en stat. Ungefär som att Jämtland eller Norrland skulle göra samma sak i Sverige och alla skulle vara till ro med det.

Citat:
Visst! Norge tillhör den "svenska intressesfären och var en gång i tiden i union med Sverige, så självklart så har vi rätt att göra vad vi vill med Norge, som ändå inte är ett riktigt land!

Nä, just det, vi skulle aldrig göra så mot vårt norska brodersfolk. Men Ryssland är beredda att göra vad som helst emot Ukraina, trots att ukrainarna är Rysslands brodersfolk.
2015-02-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Tiden verkar rinna ut för de inringade soldaterna i Debaltesvo de har panik det skjuts från varje håll och snart har de inget att äta medan deras chefer inte svarar i telefonen.

http://www.liveleak.com/view?i=391_1423323749

Ja ett youtube klipp som vilken som helst kan sätta ihop, konstigt att det inte hörs lite bombningar och strider i bakgrunden då.
2015-02-07, 19:55
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ungefär som att säga att Norge är inget land, bullshit Ukraina är en stat däremot de två dräggrepublikerna är inget annat än wannabe stater och som dessutom försöker bryta sig ur en stat. Ungefär som att Jämtland eller Norrland skulle göra samma sak i Sverige och alla skulle vara till ro med det.

Om vi ser en väpnad revolution stödd av USA och EU jaga ut Löfven ur landet för att sedan tillsätta sin egen icke-valda ledare som statsminister så anser jag att både Jämtland och Norrland har rätt att säga nej till den med vapenmakt tillsatta ledningen.

Har en sådan kuppregim rätt att bomba Umeå till underkastelse?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in