2015-02-02, 20:41
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
USA öppnar för att ge Ukraina vapen och NATO uppmanar Ryssland att dra sig ur Ukraina. Upptrappning?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ukraina-kan-fa-militart-stod-av-usa_4301369.svd

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nato-till-ryssland-ga-ur-ukraina/

Upptrappning sker ju redan från rysk sida och det blir värre. Syftet är att visa Putin att gränsen är nådd. Man kan ju inte längre använda sig av diplomati då det uppenbarligen inte leder någonstans, inte heller kan man nöja sig med att sanktionera Ryssland då det endast är en långsiktig påtryckning och då sanktionerna i sig inte är så långtgående som man kan önska. Det naturliga steget i detta läge är att förse Ukraina med vapen i syfte att skydda sitt territorium. Det ser ut att USA och kanske Nato ska sköta denna uppgift. Merkel har sagt nej från tyskt håll men jag tror det är för att hon ska ha ett bättre förhandlingsläge och för att inte reta upp Ungern och Grekland som är de EU-länder som är mest ryssvänliga just nu.

Skrattretande är det när Putin nu anser sig vara "bekymrad" över läget och ber båda sidor att dra tillbaka sina styrkor. Detta kan vara ett preludium till hans plan av en kommande rysk "fredsbevarande" permanent styrka, dock naturligtvis utan FN's tillstånd. Skillnaden mot i dag blir att ryssarna kommer att aktivera stridsflyg och betydligt fler soldater i syfte att uppnå en evig frusen konflikt, likt Sydossetien (Georgien) och Transnistrien (Moldavien).

http://www.kyivpost.com/content/ukraine-abroad/reuters-putin-calls-for-end-to-fighting-in-east-ukraine-379241.html
2015-02-02, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Presidenten skrev på ett avtal och samma kväll flydde han huvudstaden. Någon statskupp avsatte inte parlamentsledamöterna. Parlamentet är överordnat presidentämbetet.
Så om Ryssland invaderar på riktig, tar Kiev och parlamentet flyr/samarbetar av rädsla, blir det ok?
Eller varför, tror du, ändrade de flesta ledamöterna från Yanukovichs parti plötsligt sig och röstade annorlunda? Hur lyckades lag om ryska språket röstas fram?
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Likheterna mellan Putin och Hitler är slående, även om det definitivt också finns skillnader: samma respekt för grannländers självständighet och gränser, samma respekt för ingångna avtal, samma brist på respekt för människoliv, samma ointresse för pressfrihet o oberoende rättskipning, samma svaghet för militär styrka, samma tro på att lösa konflikter med våld.
Exakt, Putin bombade Libyen/Syrien/Irak/.../Vietnam och skapade Al-Qaida, ISIS och så vidare.
Dessvärre behärskar Putler maskirovka av högsta klass så att det inte finns några solida bevis
2015-02-02, 20:50
Bannlyst
Jag har kommit på en intressant teori om MH17 nedskjutningen idag, jag påstår knappast att det är sant men det är värd att fundera på. Jag har varit och kollat på R195 motorer som driver Sukhoi Su25. Det enda problemet som teoretiskt sätt skulle kunna lösas är motorerna. Flygplanskroppen klarar av lufttrycket för att komma i nivån med MH17 och skjuta ned det, däremot har motorn R195 inte stark höjdtryck. Jag skulle gissa på att det inte behövs mer en än grupp mekaniker och experter som skulle kunna lösa denna problemet för att komma upp i MH17s höjd, fastän man skulle förlora minst 30% av flygplanets räckvidd, men hade man valt att täcka nedskjutningen som kanske är en false-flag, så hade man nog gjort mycket sådant. Det är intressant teori, som jag kommer vidareforska i.
2015-02-02, 20:50
Medlem
Stabskaptens avatar
Nytt inslag från Debaltseve och Artemivsk med CNN:s Nick Paton Walsh:

http://edition.cnn.com/videos/world/2015/02/02/pkg-walsh-ukraine-debaltseve-attack.cnn

Det framgår att den ukrainska armén fortfarande använder väg M03 för att föra in förstärkningar och underhåll.
2015-02-02, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Skrattretande är det när Putin nu anser sig vara "bekymrad" över läget och ber båda sidor att dra tillbaka sina styrkor. Detta kan vara ett preludium till hans plan av en kommande rysk "fredsbevarande" permanent styrka, dock naturligtvis utan FN's tillstånd. Skillnaden mot i dag blir att ryssarna kommer att aktivera stridsflyg och betydligt fler soldater i syfte att uppnå en evig frusen konflikt, likt Sydossetien (Georgien) och Transnistrien (Moldavien).
Hur många ryska soldater har redan skickats till Ukraina? Hundratusentals, månntro
2015-02-02, 20:54
Medlem
baggebo1s avatar
DNR och LNR håller presskonferens och redovisar lite trist statistik för januari månad. Fruktansvärt att den ukrainska regimen kan komma undan med terrorbombningarna mot civila:
Citat:
242 civilians killed and 273 injured, 434 buildings were destroyed, 92 members of armed militia were killed and 411 wounded in self-proclaimed Donetsk and Luhansk people's republics, according to the joint statement of DPR and LPR leaders.
Citat:
In a joint statement, Alexander Zakharchenko and Igor Plotnitsky accused the Kiev authorities of planned and deliberate shelling of residential areas on militia-controlled territory in violation of previous ceasefire agreements.
http://sputniknews.com/europe/20150202/1017673088.html
2015-02-02, 21:02
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Upptrappning sker ju redan från rysk sida och det blir värre. Syftet är att visa Putin att gränsen är nådd. Man kan ju inte längre använda sig av diplomati då det uppenbarligen inte leder någonstans, inte heller kan man nöja sig med att sanktionera Ryssland då det endast är en långsiktig påtryckning och då sanktionerna i sig inte är så långtgående som man kan önska. Det naturliga steget i detta läge är att förse Ukraina med vapen i syfte att skydda sitt territorium. Det ser ut att USA och kanske Nato ska sköta denna uppgift. Merkel har sagt nej från tyskt håll men jag tror det är för att hon ska ha ett bättre förhandlingsläge och för att inte reta upp Ungern och Grekland som är de EU-länder som är mest ryssvänliga just nu.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine-abroad/reuters-putin-calls-for-end-to-fighting-in-east-ukraine-379241.html
Det verkar som att väst börjar inse att de/vi måste börja sätta hårt mot hårt eftersom det är det enda språk som ryssarna förstår. Det är en upptrappning mot ekonomiska påtryckningar, insatserna blir högre.

Vad gäller Tyskland/Merkel undrar jag lite om det inte är planen att USA kör "bad cop" medan Europa kör "good cop". Europa är även närmre konflikten samt är dåligt rustade, det kan påverka viljan att vara tuff. Man ska heller inte glömma bort Tysklands dåliga samvete vad gäller Ryssland, kan vara känsligt.

Det finns en risk att Ukraina utvecklas till ett proxykrig mellan väst och Ryssland.
2015-02-02, 21:03
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hur många ryska soldater har redan skickats till Ukraina? Hundratusentals, månntro

Det är fullt möjligt, kanske till och med troligt, att det finns flera miljoner ryska soldater i Ukraina. Kanske står ryska reguljära förband redan i Kiev? Det är svårt att veta med säkerhet, eftersom de är osynliga.

Nu säger ju i och för sig Ukrainas ÖB att landets försvarsmakt inte är inbegripen i strider med några ryska reguljära förband, men sådana foliehattar utan militär expertis och insyn i vad som sker finns det inga skäl att lyssna på. Vi har ju Wiseman och Cornucopia.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-02 kl. 21:20.
2015-02-02, 21:03
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
DNR och LNR håller presskonferens och redovisar lite trist statistik för januari månad. Fruktansvärt att den ukrainska regimen kan komma undan med terrorbombningarna mot civila:

http://sputniknews.com/europe/20150202/1017673088.html
De glömde redovisa sitt eget terrorvälde och artilleriattacker på civilbefolkningen, de dödar till och sina egna supportrar som i Mariupol.

Dags för EU och USA att ingripa och slänga ut rysspacket.
2015-02-02, 21:08
Medlem
Svithjods avatar
Frågan är vilken taktik som UA använder sig av, det ser rätt korkat ut att låta sig fångas i en djup gryta som Debaltseve om man inte har rätt rejäla reserver och stora mängder artilleri att försvara tungan till UA territorium och på så vis kan använda grytan som ett lockbete för ryssarna att anfalla och i sin tur skjutas sönder av UA´s överlägsna eldkraft.
Jag är dock ytterligt tveksam om UA har de resurserna och att orsaken till at man inte retirerar är politiska.
Risken är uppenbar att fällan slår igen och att UA lider stora förluster efterhand vilket blir svåra att reparera.

Vore bättre om man retirerade medan man kan eller åtminstone minskar djupet och istället anfaller på andra håll för att lätta på trycket.
Men den ukrainska militärledningen verkar lagom kompetent.
Senast redigerad av Svithjod 2015-02-02 kl. 21:11.
2015-02-02, 21:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det är fullt möjligt, kanske till och med troligt, att det finns flera miljoner ryska soldater i Ukraina. Kanske står ryska reguljära förband redan i Kiev? Det är svårt att veta med säkerhet, eftersom de är osynliga.
Det lär sitta rätt gott om ryska soldater i de T72B3 vagnarna eller i de Pantsir system ryssarna har skickat in i Donetsk, eller så är Donetskbor otroligt intuitiva när det gäller att på egen hand bygga toppmoderna stridsfordon och lv system som aldrig funnits i Ukraina.
Sen måste det ha öppnats sig ett slukhål i den ryska kassakistan och pengarna flutit upp i ett gruvhål i Donetsk eftersom en bankrutt region utan export och inkomster att tala om kan finansiera tusentals legosoldater och hundratals pansarfordon och ett snart ett år långt krig.

Eller så är du sällsynt korkad eller så är du möjligen ryss, förlåt, nu upprepade jag mig.
Senast redigerad av Svithjod 2015-02-02 kl. 21:36.
2015-02-02, 21:20
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag har kommit på en intressant teori om MH17 nedskjutningen idag, jag påstår knappast att det är sant men det är värd att fundera på. Jag har varit och kollat på R195 motorer som driver Sukhoi Su25. Det enda problemet som teoretiskt sätt skulle kunna lösas är motorerna. Flygplanskroppen klarar av lufttrycket för att komma i nivån med MH17 och skjuta ned det, däremot har motorn R195 inte stark höjdtryck. Jag skulle gissa på att det inte behövs mer en än grupp mekaniker och experter som skulle kunna lösa denna problemet för att komma upp i MH17s höjd, fastän man skulle förlora minst 30% av flygplanets räckvidd, men hade man valt att täcka nedskjutningen som kanske är en false-flag, så hade man nog gjort mycket sådant. Det är intressant teori, som jag kommer vidareforska i.
Har dom byggt om flygplanskroppen också då? Hela hittepået om en su-25 e ju bara sjukt. En stor jättemiss från Rysslands sida påhittat av en ej flygplanskunnig idiot. Jag ger mig fan på att dom drack massa vodka och skrattade i Kreml åt hur kass lögn dom skulle sälja in och hur korkade alla skulle vara som trodde på det. Du är ju foliehatten nr 1. Om nu Ukraina ville konspirera ihop ett nedskjutande av Mh17 så borde de rimligtvis använda sig av ett MIG. Vidare så har skadorna tydigt på en SAM. Vidare så har man bildbevis på ett Buk före och efter med en saknad robot. Låt bli att förstöra denna tråden mer med din Kremlpropaganda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in