Några intressenta frågor i den chatten med polisen som Sydsvenskan hade tidigare idag.
Chatta om gängkriminaliteten i Malmö
Citat:
Malmöbo: Hej, Hur trygg kan man vara om man bor runt värnhem? flertalet gånger hänger det ungdomar utanför jag röker. Luktar långt ifrån vanlig rök, betydligt sötare doft. Testat ringa polisen om detta några gånger. Aldrig har jag sett en polis dyka upp.
Stefan Sintéus: Hej!
Jag ska tala med berörda poliser om deras uppfattning. Det är bra att du meddelar oss
[...]
Daniel: Majoriteten av gängens inkomst kommer från droger. Mycket av våldet som vi har i Malmö är ju p.g.a. pengar (droghandel) och ert arbete med att få bort droger från samhället har falerat totalt- vilket håller våldet vid liv. Är det inte dags att reglera drogerna och slå undan en ekonomisk grundsten?
Stefan Sintéus: Hej Daniel!
Polisens arbete med narkotikan har inte falerat. Bara under den senaste månaden har stora beslag gjorts i Malmö. Narkotika som kommit ut på gatan annars. Undersökningar i bl.a. Schweiz visar på att en legalisering ökar benägenheten att begå andra brott så det tycker jag inte är en framkomlig väg.
En intressant notis är att polisen svarar så på föregående fråga, men när han får denna frågan...
Citat:
Tiffany: Det måste bli hårdare bevakning vid Sveriges gränser! Inte ta in folk utan id-handlingar, eftersom de kan vara kriminella och t o m tillhöra terrororganisationer
Stefan Sintéus: Hej Tiffany!
Sverige är med i Schengen och det finns en fri rörlighet inom Schengenområdet. Polisen måste förhålla sig till den lagstiftning som gäller. Detta är kanske mer än politisk fråga.
Undviker han frågan med hänsyn till att det är en "politisk fråga". Vilket är helt i sin ordning, jag tycker inte poliser ska prata politik. Men prata om legalisering som en dålig idé har han tydligen inga problem med, när det också är en politisk fråga.