2015-02-07, 13:06
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jo om det är kallbrand i lillfingret och man hugger av det för gott
Jag tror inte det är någon lösning att atombomba nej. Eller att hugga av det men sy fast det vid handen igen så sjukdomar kan sprida sig sen igen iaf?

Citat:
Angående ledarskiftet hoppas jag verkligen du har rätt, men ser inga tecken som tyder på det.
Man ser vad man vill se, ibland är det sanningen.

Citat:
Jag tror Kreml är helt med på vad du säger om utnötningskrig här, därför kommer det nog inte att bli något utnötningskrig. Åtminstone jag utgår från att Ryssland kommer att gå in öppet den dagen vapenexporten startar, med hänvisning till att väst nu ställt sig öppet på fiendesidan och hotar Ryssland. Men vi får väl hoppas att jag har fel.
Det beror på hur vapenIMPORTEN går till. Putin kan inte bara stödja sina trupper - som verkar misslyckas i Debaltseve - med en direkt invasion. han letar efter en anledning men hur skulle han få det? Alla försök att påstå att Ukraina använder fosfor, korsfäster småbarn etc har misslyckats.

Citat:
Han "hade" ju hela Ukraina, jämförelsevis, innan krisen startade, så allt är bara en fråga om hur stor hans förlust blir. Den totala förlusten skulle vara om Ukraina helt isolerar sig från utbrytarrepublikerna.
Janukovitj var en liten marionett ja, men han hade ett storhetsvansinne i nivå med Putins. Du verkar inte förstå hur Putin tänker, gå tillbaka några hundra år i tiden till 1800-talets tsarer så förstår du vad han vill. Enligt hans sätt att se har han aldrig "haft" Ukraina under sin styrelsetid, det är flytt av gränser som är det som räknas. Annekteringar som med Krim. Det var detta han trodde skulle gå att åstadkomma även i östra Ukraina.

Vi får se imorgon om och i så fall vad trojkan Merkel, Hollande, och Putler kommit överens om. Det talas om fredsbevarande FN-trupp i stridsområdet, gemensamma ukrainsk-ryska inspektioner av gränsen, att de ryska terroristerna ska få behålla vad de tagit den senaste tiden. Frågan är vad ukrainas president går med på, trots allt lär inte de ryska trupperna stanna upp då de inte nått något mål än.
2015-02-07, 13:07
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Lavrov svingar hejvilt i München. Anklagar EU och USA för att ha arrangerat en statskupp. Menar att Poroshenko inte ska ha monopol på militärt våldskapital i Ukraina... Ganska förhoppningsfullt dock, att lavrov förlorar fattningen är inte vanligt, kanske kan Ryssland vara på väg att backa?

Live tweet för den som är intresserad:https://twitter.com/munsecconf

Lavrov drar iväg med påståenden och insinuationer om legaliteten i Tysklands återförening, intressant mot bakgrund av de tidigare Ryska politiskt färgade uttalanden som gjordes nyligen i den frågan...
2015-02-07, 13:08
Medlem
Stabskaptens avatar
Jag skrev tidigare i tråden att jag inte trodde att vapenleveranser från Nato skulle göra någon större skillnad, bland annat på grund av korruption och inkompetens. Den ukrainabaserade journalisten Christopher Miller tycks göra samma bedömning:

Citat:
Christopher Miller ‏@ChristopherJM · 4 timför 4 timmar sedan
@DevinAckles @dpatrikarakos "Things have a way of disappearing here," a top official told me. Why would case be any diff with these? :/

https://twitter.com/ChristopherJM/status/563971389166600192

Citat:
Christopher Miller ‏@ChristopherJM · 4 timför 4 timmar sedan
@dpatrikarakos @DevinAckles But the use of those weapons is another matter. So many cons in arming an army with so little skill/experience.

https://twitter.com/ChristopherJM/status/563972454557941761

Den ukrainska armén har redan mer än tillräckligt med vapen för att slå ned separatisterna. Det är tydligt att det inte är det som är problemet, men det är förstås bekvämt för ukrainarna att skylla sitt misslyckande på dålig utrustning.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-07 kl. 13:20.
2015-02-07, 13:16
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag skrev tidigare i tråden att jag inte trodde att vapenleveranser från Nato skulle göra någon större skillnad, bland annat på grund av korruption och inkompetens. Den ukrainabaserade journalisten Christopher Miller tycks göra samma bedömning:
Det är twitter-troll du kommenterar, och ska bedömas därefter. Det är såklart ingen skillnad med västerländska vapen som med de ukrainska, finns inte större risk att några at4 försvinner jämfört med ukrainsk eller rysk dito, snarare tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av daezz
Lavrov drar iväg med påståenden och insinuationer om legaliteten i Tysklands återförening, intressant mot bakgrund av de tidigare Ryska politiskt färgade uttalanden som gjordes nyligen i den frågan...
Visar på hur sjuka ryssarna är, de har en gammal sorts imperialism i huvudet. Självklart är Ukraina en fri stat, fri att göra vafan de vill utan att ryssarna lägger sig i, likadant ska ryssarna hålla käften om tysklands återförening. Lavrov är en värdelös utrikesminister som verkar tro att han jobb går ut på att skaffa Ryssland fler fiender. Tyskland är inte en fiende Ryssland vill ha.
2015-02-07, 13:28
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är twitter-troll du kommenterar, och ska bedömas därefter.

Du är verkligen helt otrolig i ditt systematiska förnekande av allt som går på tvärs mot den propagandabild som du vill sprida i tråden. Christopher Miller är en erfaren reporter som bott länge i Ukraina och han har skrivit flera utmärkta artiklar om vad som pågår kring Debaltseve. Men du gillar inte det han säger och, vips, förvandlas han till ett "twittertroll"!
2015-02-07, 13:35
Medlem
HappySadHarrys avatar
Det är en annan ton i skällan nu än för några månader sedan och det tack vare de militära framgångarna NAF haft i sin senaste offensiv. Nu gäller det för NAF att inte tappa tempo och momentum utan oförminskat fortsätta offensiven och driva ut ockupanterna ur Donbass.

Var sak har sin tid och nu är det tid att knäcka kuppregimens styrkor. Sedan kan det komma tid för förhandlingar.
2015-02-07, 13:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du är verkligen helt otrolig i ditt systematiska förnekande av allt som går på tvärs mot den propagandabild som du vill sprida i tråden. Christopher Miller är en erfaren reporter som bott länge i Ukraina och han har skrivit flera utmärkta artiklar om vad som pågår kring Debaltseve. Men du gillar inte det han säger och, vips, förvandlas han till ett "twittertroll"!
Han är ett twittertroll, han heter inte ens Christopher Miller. Du visste inte ens vem som satt på Krim och skrev bloggen "Colonel Cassad", eller hur? Så fruktansvärt dåliga ni är på källkritik, men det är inte meningen att ni ska sprida några sanningar i första hand som vi vet. Som lögnerna ni försökte sprida om att Ukrainas försvarsledning sagt att det inte finns ryska soldater i Ukraina... Bernad hade ett bra svar på det, sen blev ni tysta. Så fruktansvärt billigt skit ni försöker sprida.
(FB) Situationen i Ukraina just nu, del 3
2015-02-07, 13:49
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han är ett twittertroll, han heter inte ens Christopher Miller.

Precis, allt det här är bara bluff:

Citat:
Senior Correspondent @Mashable. Most of the past five years in Ukraine. Much of the last 10 months in the Donbass.

https://twitter.com/ChristopherJM

Citat:
Christopher is Mashable's Senior Correspondent covering world news, particularly the post-Soviet space and especially Ukraine, where he has lived and worked for the past five years. He is a former editor of the Kyiv Post and has published with GlobalPost, The Telegraph, The Times, The Independent and others. Originally from rainy Portland, Oregon, he is also a Returned Peace Corps Volunteer (Ukraine).

http://mashable.com/people/christopher-miller/

Han finns egentligen inte.
2015-02-07, 13:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Vet inte varför man skulle lyssna på Europas egen McCain, Bildt har väl alltid trott att fullskaligt krig med Ryssland står för dörren, och hade fler lyssnat mer på honom hade det nog gjort det för länge sedan också. En mycket farlig människa.

Angående mötet igår är jag ganska optimistisk, förutsatt att man räknat med det självklara, att Poroshenko inte kan acceptera förslaget rakt oavsett vad som står i det, och att man planerat för luft i det av detta skäl. Poroshenko måste alltså få returnera det här med rödpenna utan att ryssarna börjar gnälla.
Men jag tror Merkel är tillräckligt smart för att inse detta.

Det irriterande i västmedia nu är att det som vanligt i dessa lägen, när det väger mellan krig och fred, trummas upp aggressioner (från folk som med stor sannolikhet aldrig kommer beröras av kriget) för att få starka rubriker och fler lösnummer sålda. exempelvis står det ofta "USA" tycker dittan och dattan, när det i själva verket var McCain som uttalade sig. Typ som att bedöma Kremls position efter vad Zjirinovskij eller Dugin säger.

Det känns ändå som att man har pratat "på riktigt" nu. Putin måste också räkna med att det här är det absolut bästa och sista bud han får från "väst", misslyckas detta förslag kommer typer som MCain och Bildt få större inflytande i den europeiska debatten.
Jag köper jämförelsen mellan McCain och Bildt åtminstone när det gäller Bildts förhållande till Kreml. Jag är inte heller en stor anhängare av Bildt generellt. Men hans deskriptioner brukar vara träffsäkra. Det var ju det han ägnade mycket av sin tid åt som utrikesminister. Han var kommentator. Det passar ju bättre nu. Å andra sidan är Bildt en mycket egenkär herre med stor uppfattning om sin egen relevans och nu när hans viktigaste titel är före detta utrikesminister kan man befara att han hänger sig åt drastiska uttalanden - för att inte bli bortglömd.

Gott att du ställer dig positiv till mötet och fredsförslaget. Merkel och Hollande presenterade ju ett förslag som vi inte vet detaljerna av. Att det inte hölls en presskonferens efteråt eller sas särskilt mycket öht har ju av många tolkats som negativt - av mig själv också. Men om man ska låna dina positiva glasögon så kanske tystnaden snarare har att göra att man ville låta Kiev få reagera på ett eventuellt motbud av Putin innan man uttalar sig.
Senast redigerad av Madagascar 2015-02-07 kl. 14:10.
2015-02-07, 13:58
Medlem
Just Christoffer Miller är en journalist för bland annat Kiev Post. Men det innebär inte att han alltid har rätt i allt han tycker och tänker.

Personligen tror jag att det är ganska stor skillnad mellan en javelin och någon sovjetisk pv-robot från sjuttiotalet (vilket jag misstänker är vad Ukraina har till buds).
2015-02-07, 14:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Precis, allt det här är bara bluff:
Han finns egentligen inte.
Exakt. Jag har redan skrivit om flera av dessa. Du visste som sagt inte att bloggaren "Colonel Cassad" var en schack-nörd på Krim? Hur lång tid ska det ta innan du lyckas ta reda på "Christopher Miller"?
2015-02-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det är en annan ton i skällan nu än för några månader sedan och det tack vare de militära framgångarna NAF haft i sin senaste offensiv. Nu gäller det för NAF att inte tappa tempo och momentum utan oförminskat fortsätta offensiven och driva ut ockupanterna ur Donbass.

Var sak har sin tid och nu är det tid att knäcka kuppregimens styrkor. Sedan kan det komma tid för förhandlingar.

Måste ha gått jävligt bra för dom helvete vad det satte fart i brallan på USA och Europa den ena hotar med att skicka in vapen medan den andra gör allt för att få fram vapenvila.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in