2015-02-07, 09:13
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Det låter nästan som att du tycker det är spännande.

Gör det? Då förmedlar jag fel känsla alt. så har du bajs i hövvet. Nått av det är det. Men jag kanske tycker att kriget inte handlar om vad folket i Donbass vill utan vad Putler och den Ukrainska befolkningen vill. Fortfarande är det bara kriminella och ryska soldater som vill få till en delning av Ukraina. Varför ska man låta dom få vinna? För att Putin sitter med ryckningar å ticks å vill härska hela världen?

Säg att man ger efter för Putin och ger terroristerna nytt område, taget från en befolkning som fått fly då, vad händer sen? Precis som med Minskavtalet. Man börjar ta mer landområden såklart precis som man gjort sen förra avtalet slöts. Ska det vara så? E det ok alltså?

Börjar mer låta som du blivit köpt av Putin. Fast i krig så byter ju folk sida
2015-02-07, 09:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Problemet är inte folkviljan. Problemet är att det är Putin och ett gäng gangsters som är inne.

Det är ett anfall från Moskva. Putin skulle aldriga acceptera en riktig folkomröstning...

Tycker du man ska acceptera att Putin tar delar av andra länder, eller försöker kontrollera dem?
Nej, naturligtvis inte, utan jag tycker precis det jag skrev - att folkviljan skall rspekteras, och jag tror inte att parterna klarar detta själva, det måste till en instruktiv internationell insatts, och det har vi inte sett något av.
2015-02-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid

Börjar mer låta som du blivit köpt av Putin. Fast i krig så byter ju folk sida

Jag tror herr Skillt och alla människor jag möter dagligen kan voucha för att jag knappast är köpt av Putin. Men är man inte rädd för konsekvenserna av ett krig med Ryssland, eller hur det kan slå sönder ens tillvaro, så är man antingen dum i huvudet eller på tryggt avstånd.

Ibland måste man slåss. Så är det bara och tyvärr verkar det så nu för Ukraina. Men det gör det inte det minsta roligt eller spännande.
2015-02-07, 10:12
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Jag tror herr Skillt och alla människor jag möter dagligen kan voucha för att jag knappast är köpt av Putin. Men är man inte rädd för konsekvenserna av ett krig med Ryssland, eller hur det kan slå sönder ens tillvaro, så är man antingen dum i huvudet eller på tryggt avstånd.

Ibland måste man slåss. Så är det bara och tyvärr verkar det så nu för Ukraina. Men det gör det inte det minsta roligt eller spännande.
Träffar du Skillt dagligen? Så du är soldat i Azov?

Att vara rädd för konsekvenserna är ju anledningen till varför ingen har stoppat Putin än. Det är ju strutsbeteendet från övriga världen som får Putin att fortsätta framåt. Det var samma strutsmentalitet som fick Hitler chansen att erövra mestadels av Europa. Så är det i de flesta krigen. Det är sånna som du som sår tvivel hos soldaterna istället för de stöd de behöver. Det känns inte troligt att du är soldat vid närmare eftertanke.
2015-02-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Träffar du Skillt dagligen? Så du är soldat i Azov?

Att vara rädd för konsekvenserna är ju anledningen till varför ingen har stoppat Putin än. Det är ju strutsbeteendet från övriga världen som får Putin att fortsätta framåt. Det var samma strutsmentalitet som fick Hitler chansen att erövra mestadels av Europa. Så är det i de flesta krigen. Det är sånna som du som sår tvivel hos soldaterna istället för de stöd de behöver. Det känns inte troligt att du är soldat vid närmare eftertanke.

Eh, nej, jag menar de människor jag träffar rent generellt. Jag är bara en alldeles vanlig affärsman.

Men du irriterar mig för du sitter och hetsar om ett krig du inte påverkas av, drar autodidakta "teorier" om ditten och datten, och känns mest som en krigshetsande fjortis.

Vill du verkligen påverka? Donera lite pengar till ukrainska militären eller för all del Azov om du så vill. Det betyder mer än ditt fåniga trams. Jag har gjort mycket mer för Ukraina, och jag riskerar mycket mer, än du ens kan förstå.

Men jag ska inte störa ditt rollspelande mer. Ha det bra och heja kriget!
2015-02-07, 10:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Detta var det dummaste jag läst på länge, Västtyskland jo visst, lycka till säger jag. Västra Ukraina har ingenting att luta sin ekonomi mot, det är ett jordbrukssamhälle, all tung industri finns i östra Ukraina. Ett lands välstånd har ingenting med dess politiska riktning att göra, Sydkorea var en militärdiktatur som gick från ett medeltidssamhälle till att bli ett av Asiens mest högteknologiska länder. Västtyskland sprang ifrån Östtyskland tack vare sin exportindustri, inte för att det var en demokrati och Östtyskland en komuniststat.

Västra Ukraina har NADA och ingeting att bygga välstånd på, titta bara på länder som Rumänien och Bulgarien, 25 år av demokrati och de är fortfarande fattiga jordbrukarsamhällen som inte generarar några som helst intäkter till staten. Vad ska västra Ukraina bygga sitt välstånd på? Export av tomater och gurkor?
Den " tunga" industrin är döende till stora delar.
2015-02-07, 10:37
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Eh, nej, jag menar de människor jag träffar rent generellt. Jag är bara en alldeles vanlig affärsman.

Men du irriterar mig för du sitter och hetsar om ett krig du inte påverkas av, drar autodidakta "teorier" om ditten och datten, och känns mest som en krigshetsande fjortis.

Vill du verkligen påverka? Donera lite pengar till ukrainska militären eller för all del Azov om du så vill. Det betyder mer än ditt fåniga trams. Jag har gjort mycket mer för Ukraina, och jag riskerar mycket mer, än du ens kan förstå.

Men jag ska inte störa ditt rollspelande mer. Ha det bra och heja kriget!

Du e sjuk...jag har donerat och gör mer än att skriva här inne men vad det har med saken att göra vet jag inte. Är denna tråden en pisstävling för att se vem som är mest legitim att få diskutera? Isf kan du kanske vända dig mot de Ryska trollen istället.
Jo jag sitter i Sverige men vänner nere i Ukraina påverkas och på så vis påverkas ju jag. Dessutom påverkas Sverige och Europa av Putins agerande. Du får gärna påvisa var jag hetsat till krig eller att jag är en fjortis. Du snackar mycket skit nu. Återge gärna också var jag skrev att ett fullskaligt krig är "spännande och roligt"?
Är det möjligtvis fel tid på månaden för att husera inne på debattforum kanske?

Vidare tycker jag mig ofta länka till mina påståenden och även föra en nyanserad bild av vad som kan stämma in med verkligheten. Nog lyser det genom att jag tycker Putins och terroristernas agerande inne i Ukraina är avskyvärt men jag tror jag delar den åsikten men några miljarder människor på jorden.
2015-02-07, 10:46
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Först skulle jag invända och du går för långt i den analys. De ska ju träffas igen på söndag. Men efter att jag kollat visar det sig att det det bara är en telefonkonferens som är inplanerad till på söndag. Jag tror inte telefonkonferenser är bästa metoden att stoppa krig.

Carl Bildt sa igår till FAZ att krig mellan väst och Ryssland inte är otänkbart

Mycket riktigt. Carl Bildt ställer sig också frågande till varför inte representanter från Ukraina satt med vid runda bordet.
Citat:
Let's see what happens, but I'm slightly uneasy about absence of Ukraine around for table of Ukraine talks
https://twitter.com/carlbildt/status/563962447359660033

Vi får väl alla hoppas att de kommer fram till en fredsplan som håller

Enligt ATO´s facebooksida dog 48 terrorister igår och 22 skadades och de rapporterar också att terrorister flyr från området och in till Ryssland. Jag förstår fortfarande inte hur UA kan få fram dessa siffror och underrättelser? Kanske Skillt kan ge klarhet mer annars får man väl anse att det är propaganda från Ukrainas sida?
2015-02-07, 10:51
Medlem
fitz-humes avatar
http://www.nytimes.com/reuters/2015/02/06/world/europe/06reuters-ukraine-crisis.html?ref=world

Notera detta:

On the ground, a brief truce was organized on Friday so trapped civilians could reach safety from Debaltseve, a government-held railway hub nearly encircled by rebel forces who have made it the target of their advance.

Both sides sent convoys of buses, giving residents a choice to evacuate to government or rebel territory. The government buses left full; the rebel buses left mostly empty.

Dessa proryska kriminella slödder, i sällskap med ryska trupper, som nu tänker hissa sin låtsasflagga i de nyerövrade områdena är inte välkomna av befolkningen.
2015-02-07, 11:01
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Jag tror man just nu räknar på vad det skulle innebära att släppa östra Ukraina till diktatorn i öst och rädda övriga Ukraina. Då kan västra och centrala Ukraina resa sig ur askan likt Västtyskland en gång gjorde. Skillnaden mellan västra och östra Ukraina skulle bli enorm och Putins nederlag kan inte skyllas på någon annan än honom själv. Detta alternativ skall vägas mot att med vapenmakt kasta ut de ryska reguljära trupperna. Därtill kostar det någonting att hantera en förlorande Putin på något oberäkneligt sätt.
Om Putin "får" östra Ukraina så blir han mycket hårt upptagen att hantera reparationer och övriga ekonomi där.
Vilket alternativ leder till minskad sannolikhet att Putin ger sig på ett nytt land t ex baltstaterna? Är det så att "får" Putin ruinerna av östra Ukraina och stå med skägget i brevlådan och tvingas betala för att folk där skall klara sitt dagliga bröd kan det tänkas att han har händerna fulla och inte orkar en konflikt till

.... eller?

Problemet med att ge Putin delar av Ukraina är att man ger felaktiga signaler till Putin och omvärlden, att det gav utdelning att han gick in med sina trupper och ockuperade. Samma gäller Krim. Vi måste lära oss av historien (Hitler och Münchenöverenskommelsen). Det enda alternativet som jag ser det, förutom mer omfattande sanktioner, är att leverera vapen till Ukraina. Kriget kommer oavsett vilket att trappas upp. Då vill man inte se ett fredligt land i Europa slås sönder bit för bit. Detta i sig, att vara passiv, ger en signal till Putin att han kan fortsätta sin krigföring.
2015-02-07, 11:08
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Carl Bildt sa igår till FAZ att krig mellan väst och Ryssland inte är otänkbart

Vet inte varför man skulle lyssna på Europas egen McCain, Bildt har väl alltid trott att fullskaligt krig med Ryssland står för dörren, och hade fler lyssnat mer på honom hade det nog gjort det för länge sedan också. En mycket farlig människa.

Angående mötet igår är jag ganska optimistisk, förutsatt att man räknat med det självklara, att Poroshenko inte kan acceptera förslaget rakt oavsett vad som står i det, och att man planerat för luft i det av detta skäl. Poroshenko måste alltså få returnera det här med rödpenna utan att ryssarna börjar gnälla.
Men jag tror Merkel är tillräckligt smart för att inse detta.

Det irriterande i västmedia nu är att det som vanligt i dessa lägen, när det väger mellan krig och fred, trummas upp aggressioner (från folk som med stor sannolikhet aldrig kommer beröras av kriget) för att få starka rubriker och fler lösnummer sålda. exempelvis står det ofta "USA" tycker dittan och dattan, när det i själva verket var McCain som uttalade sig. Typ som att bedöma Kremls position efter vad Zjirinovskij eller Dugin säger.

Det känns ändå som att man har pratat "på riktigt" nu. Putin måste också räkna med att det här är det absolut bästa och sista bud han får från "väst", misslyckas detta förslag kommer typer som MCain och Bildt få större inflytande i den europeiska debatten.
2015-02-07, 11:16
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det är svårt att tolka "implementera Minskavtalet" som något annat än att separatisterna ska gå tillbaka till de frontlinjer som gällde enligt det avtalet - det vill säga ge upp all terräng de tagit under offensiven. Kommer Putin att försöka köra ned en sådan katastrofuppgörelse i halsen på separatisterna?
Inte omöjligt. Ett stort problem med hela diskussionen i väst kring Putin är att den är så oerhört förvriden att även de som är motståndare till den organiserade kampanjen mot honom trots det tar till sig och inkorporerar vissa av propagandisternas lögner. Det krävs verkligen ett kallt huvud för att inte påverkas av propagandan. Jag anser att två artiklar bör läsas för att åtminstone förstå lite mer kring Putin. En neutral, skriven av Israel Shamir, och en negativ, skriven ur ett nyryskt perspektiv, snarare än ett ryskt.

Israel Shamirs:
Citat:
I had a meeting with a well-informed and highly-placed Russian source who shared with me, for your benefit, some inner thoughts on condition of his anonymity. Though the West is certain that Putin wants to restore the Soviet Union, actually the Russian president did everything he could to save the Ukraine from disintegration, said the source. That’s what Russia did in order to bring peace to Ukraine:

Russia supported the West-brokered agreement of February 21, 2014, but the US still pushed for the next day (February 22) coup, or “had brokered a deal to transition power in Ukraine" , in Obama’s words.
After the coup, the South-East Ukraine did not submit to the new Kiev regime and seceded. Still, Moscow asked the Donbass rebels to refrain from carrying out their May referendum. (They disregarded Putin’s appeal).
Moscow recognised the results of sham May elections carried out by Kiev regime after the coup, and recognised Poroshenko as the president of the whole Ukraine – though there were no elections in the South East and opposition parties were banned from participating.
Moscow did not officially recognise the results of November elections in Donbass, to the chagrin of many Russian nationalists.

These steps were quite unpopular in Russian society, but Putin made them to promote a peaceful solution for Ukraine. Some warlike Donbass leaders were convinced to retire. In vain: Putin’s actions and intentions were disregarded by the US and EC. They encouraged the ‘war part‎y’ in Kiev. “They never found a fault with Kiev, whatever they do”, said the source.
http://vineyardsaker.blogspot.co.uk/2015/02/putin-prefers-bad-peace.html

Och sen den Putinkritiska:
Citat:
The USA’s aims are furthered the more crudely and visibly they become manifest: they need to drive Russia into a direct conflict with Ukraine and (if possible) with Europe. Simply put, they want to force Russia to take a direct part in the conflict. Whether by the introduction of troops or by the legalised supply of equipment, weapons and experts—it does not matter. Russia has failed to demonstrate her ability to fight a modern war through indirect participation. The Kremlin managed to subjugate the Militia, but any control of it is possible only in a situation of its complete dependence on illicit and unacknowledged aid. Additional control via vacationers and demonstrative killings of unruly commanders finally made the Militia a guerrilla detachment of Moscow and stripped it of its independence.

Why this happened is clear. The Militia is actively resisting the attempts of Moscow oligarchs to build the same kind of thieves’ state against which the rebellion broke out. The Militia can be coerced to fight for the interests of thieves and robbers only by force—and Moscow now has to continue its destructive policy of “seeming non-participating”—over which the US toys with the Kremlin as does a cat with a mouse. The political failure will have to be camouflaged by military force: the later it happens, the worse will be the consequences. In this case, Moscow can no longer drop everything—Crimea became a trap; the war in the Donbass and the genocide of its population conducted by Kiev allows a delay of the final settling of the Crimea question. The idea that it is necessary to finish the war in Kiev, can no more visit the heads of Moscow politicians—time was foolishly wasted, the situation turned around 180 degrees.
Citat:
It is clear that Moscow will not surrender. At least for now. Then Obama will make a helpless gesture with a sigh and say something like “Well, we did offer…,” and launch a new round of escalation.

All of this is payment for cowardice, inconsistency and betrayal. Supporters of the Kremlin’s various cunning plans, of course, will say that everything is going as it should be. Nothing special—they would say as much about any decision of the authorities. There is such a job—licking superiors. However, in real life, 2014 was a year of complete and total failure of the Kremlin’s foreign policy, which brought in its wake an internal crisis. Thus far, only an economic one. But betrayal always costs dearly, there is no sense even to discuss it. What 2015 will be is hard to say. Judging by what is happening—a logical extension of 2014.
http://slavyangrad.org/2015/02/07/kerrys-proposal/#more-4895

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in