Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Precis. Det är i Kherson, Kharkiv, zaporizhzhia och de centrala regionerna som Ukrainas verkliga motor finns. Poltava bör också nämnas. Donbass är mest bara föråldrade sovjetindustrier utan konkurrenskraft. De var bidragsmottagare och sögs ut av akhmetov (metinvest, DTEK, etc). Kolgruvor finns även poltava och delar av västra Ukraina.
Men framför allt ska tilläggas att separatisterna bara håller en liten del av oblasterna. Ibland låter det som att folk tror att Ukraina är delat på mitten. Ett tips är att titta på en karta.
Jag antar att du regelbundet tar del av ukrainska tidningar och tv-kanaler. Diskuterar man alls möjligheten att helt enkelt släppa Donetsk och Luhansk, eller åtminstone de delar av de regionerna som för närvarande hålls av separatisterna? För mig framstår det som en rätt naturlig lösning.
Om Ukraina på sikt vill söka sig närmare Europa och bli medlem i EU, undrar jag också om de östra regionerna har någon framtid i ett sådant scenario. Kommer det inte att bli ungefär som i Östtyskland, vars tunga "öststatsindustri" ganska snabbt tvingades lägga ned efter återföreningen med massarbetslöshet som följd?