2015-02-07, 01:21
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Precis. Det är i Kherson, Kharkiv, zaporizhzhia och de centrala regionerna som Ukrainas verkliga motor finns. Poltava bör också nämnas. Donbass är mest bara föråldrade sovjetindustrier utan konkurrenskraft. De var bidragsmottagare och sögs ut av akhmetov (metinvest, DTEK, etc). Kolgruvor finns även poltava och delar av västra Ukraina.

Men framför allt ska tilläggas att separatisterna bara håller en liten del av oblasterna. Ibland låter det som att folk tror att Ukraina är delat på mitten. Ett tips är att titta på en karta.

Jag antar att du regelbundet tar del av ukrainska tidningar och tv-kanaler. Diskuterar man alls möjligheten att helt enkelt släppa Donetsk och Luhansk, eller åtminstone de delar av de regionerna som för närvarande hålls av separatisterna? För mig framstår det som en rätt naturlig lösning.

Om Ukraina på sikt vill söka sig närmare Europa och bli medlem i EU, undrar jag också om de östra regionerna har någon framtid i ett sådant scenario. Kommer det inte att bli ungefär som i Östtyskland, vars tunga "öststatsindustri" ganska snabbt tvingades lägga ned efter återföreningen med massarbetslöshet som följd?
2015-02-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag antar att du regelbundet tar del av ukrainska tidningar och tv-kanaler. Diskuterar man alls möjligheten att helt enkelt släppa Donetsk och Luhansk, eller åtminstone de delar av de regionerna som för närvarande hålls av separatisterna? För mig framstår det som en rätt naturlig lösning.

Om Ukraina på sikt vill söka sig närmare Europa och bli medlem i EU, undrar jag också om de östra regionerna har någon framtid i ett sådant scenario. Kommer det inte att bli ungefär som i Östtyskland, vars tunga "öststatsindustri" ganska snabbt tvingades lägga ned efter återföreningen med massarbetslöshet som följd?

Det finns de som förordar att släppa de delar av Donbass som separatisterna håller. Men betydligt starkare krafter talar för ett fortsatt krig. Utan en verklig garanti - upprustning av USA eller Nato, möjligen fredsbevarande styrkor - är det få som törs lita på separatister och Putin.

Donetsk och Luhansk kan moderniseras vid en EU-anpassning. Självklart skulle det skapa arbetslöshet och kräva stora omställningar av industristruktur och energikonsumtionen. Men det är inte där skon klämmer. Problemet för oblasterna är att Ryssland är en viktig och historisk handelspartner. Att bara byta ut Ryssland som handelspartner kommer inte att fungera... och det är därför som alla från Putin till Poroshenko betonar vikten av att i framtiden återetablera handelsrelationer. Det var också därför som Ukraina gavs temporära undantagsregler i associationsavtalet.
2015-02-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
I november i Odessa höll president Poroshenko ett verkligt fint tal, fullt av medkänsla för civilbefolkningen i de östra delarna av Ukraina:
https://www.youtube.com/watch?v=aHWHqj8g7Bk
"Våra barn ska gå i skolor och lekskolor, deras ska söka skydd i källarna", säger han.
Jag tycker det är fint att Poroshenko markerar att han är hela Ukrainas president och att han har ett stort hjärta som klappar varmt för folket både i öst och väst.
Det är också roligt att för en gångs skull se en politiker som faktiskt håller sina löften. Se exempelvis det här klippet, särskilt 1:40-2:18:
https://www.youtube.com/watch?v=5MuPIBg7-d0
Poro håller minsann vad han lovar!
http://kaceo.info/2014/09/29/the-children-of-donetsk/
2015-02-07, 01:50
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Jag tror man just nu räknar på vad det skulle innebära att släppa östra Ukraina till diktatorn i öst och rädda övriga Ukraina. Då kan västra och centrala Ukraina resa sig ur askan likt Västtyskland en gång gjorde. Skillnaden mellan västra och östra Ukraina skulle bli enorm och Putins nederlag kan inte skyllas på någon annan än honom själv. Detta alternativ skall vägas mot att med vapenmakt kasta ut de ryska reguljära trupperna. Därtill kostar det någonting att hantera en förlorande Putin på något oberäkneligt sätt.
Om Putin "får" östra Ukraina så blir han mycket hårt upptagen att hantera reparationer och övriga ekonomi där.
Vilket alternativ leder till minskad sannolikhet att Putin ger sig på ett nytt land t ex baltstaterna? Är det så att "får" Putin ruinerna av östra Ukraina och stå med skägget i brevlådan och tvingas betala för att folk där skall klara sitt dagliga bröd kan det tänkas att han har händerna fulla och inte orkar en konflikt till

.... eller?

Finns det något egentlig värde i dessa områden som t.ex naturtillgångar?
2015-02-07, 02:11
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Finns det något egentlig värde i dessa områden som t.ex naturtillgångar?
Jodå - en del olja, en hel del gas och otroligt mycket kol.
2015-02-07, 06:53
Medlem
Knivur-273s avatar
För mig är det naturligt att inte välja sida i konflikten mellan Ukraina och Ryssland, för jag känner den gamla historien om Rus, Novgorod etc.

Jag är Rus från Roslagen i Svitjod.
2015-02-07, 06:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Har sett oskyldiga som fått benen avskjutna av splitter från granatkastare eller GRAD på Liveleak. Jag tål att se det men jag får en tår i ögat ibland.

Många tål inte ens att se det på video.

Det är en skam att vi i Europa skall skjuta med GRK eller raketartilleri mot varandra.
2015-02-07, 07:46
Medlem
Chrillothekids avatar
2 saker tyder på att fredssamtalen sket sig i Moskva.

1. Inget snack med pressen efteråt vilket man skulle haft om man skakat hand på något. Enorm PR som ingen politiker missar. Man vill inte gå ut med vad som sagts förens idag vilket indikerar att Merkel och Baquetten vill vara på hemmaplan när skiten träffar fläkten. Räkna ni med fler ryska trupper i Donbass idag.

2.
Citat:
More than five hours of talks at the Kremlin between Russian President Vladimir Putin and the leaders of France and Germany yielded no deal to end the fighting in eastern Ukraine.

Citat:
Ahead of the talks, Western diplomats said Mr. Putin had made a new offer to Paris and Berlin that departed substantially from the Minsk terms, giving the rebels more territory and greater autonomy in the wake of their recent battlefield gains.

http://www.wsj.com/articles/hollande-merkel-aim-for-peace-deal-in-moscow-1423211775

Edit;
Mer om Putins planer:
http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/sista-chansen-for-fred-i-ukraina/
Nu e det krig!
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-02-07 kl. 08:16.
2015-02-07, 08:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
2 saker tyder på att fredssamtalen sket sig i Moskva.

1. Inget snack med pressen efteråt vilket man skulle haft om man skakat hand på något. Enorm PR som ingen politiker missar. Man vill inte gå ut med vad som sagts förens idag vilket indikerar att Merkel och Baquetten vill vara på hemmaplan när skiten träffar fläkten. Räkna ni med fler ryska trupper i Donbass idag.

2.

http://www.wsj.com/articles/hollande-merkel-aim-for-peace-deal-in-moscow-1423211775

Nu e det krig!
Först skulle jag invända och du går för långt i den analys. De ska ju träffas igen på söndag. Men efter att jag kollat visar det sig att det det bara är en telefonkonferens som är inplanerad till på söndag. Jag tror inte telefonkonferenser är bästa metoden att stoppa krig.

Carl Bildt sa igår till FAZ att krig mellan väst och Ryssland inte är otänkbart
2015-02-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Edit;
Mer om Putins planer:
http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/sista-chansen-for-fred-i-ukraina/
Nu e det krig!

Det låter nästan som att du tycker det är spännande. Krig kanske är oundvikligt, men det är fan ingenting bra. Nödvändigt, tyvärr, men det kommer också att innebära stora förluster för båda sidorna. Barn som förlorar sin pappa, unga män med bortsprängda ben, civila som kommer inkläm, och en ukrainsk ekonomi som går åt helvete (vilket i sig skapar minst lika mycket lidande).
2015-02-07, 08:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Det låter nästan som att du tycker det är spännande. Krig kanske är oundvikligt, men det är fan ingenting bra. Nödvändigt, tyvärr, men det kommer också att innebära stora förluster för båda sidorna. Barn som förlorar sin pappa, unga män med bortsprängda ben, civila som kommer inkläm, och en ukrainsk ekonomi som går åt helvete (vilket i sig skapar minst lika mycket lidande).
Just det, och det är därför man måste inleda en förutsättningslös fredsprocess med förhandlingar, dä rfolkviljan i Krim och Östukraina respekteras, och givna gränser inte ses som heliga. Min tro är att den hållbara lösningen är en delning av landet på ett liknande sätt som Tjeckoslovakien delades. Och mellan skål och vägg har jag fått medhåll av detta av västukrainare! Inställningen hos maktklicken i Kiev har tyvärr förhindrat detta hittills.
2015-02-07, 08:59
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Just det, och det är därför man måste inleda en förutsättningslös fredsprocess med förhandlingar, dä rfolkviljan i Krim och Östukraina respekteras, och givna gränser inte ses som heliga. Min tro är att den hållbara lösningen är en delning av landet på ett liknande sätt som Tjeckoslovakien delades. Och mellan skål och vägg har jag fått medhåll av detta av västukrainare! Inställningen hos maktklicken i Kiev har tyvärr förhindrat detta hittills.

Problemet är inte folkviljan. Problemet är att det är Putin och ett gäng gangsters som är inne.

Det är ett anfall från Moskva. Putin skulle aldriga acceptera en riktig folkomröstning...

Tycker du man ska acceptera att Putin tar delar av andra länder, eller försöker kontrollera dem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in