2015-02-06, 14:36
Medlem
fendadens avatar
I ett nytt inlägg skriver Schyffert bland annat:

"Jag tycker det är dags att visa att siffrorna är helt irrelevanta. Vi har råd att hjälpa folk. Punkt. Säg istället att ni är rädda för det som är annorlunda så kommer diskussionen att hamna på en mycket vettigare nivå."

Enligt mig är det inte helt irrelevant om mina skattepengar går till äldrevård och utbildning eller att hushålla hundratusentals MENA-flyktingar som inte kommer kunna upprätthålla vår nuvarande välfärdsmodell i det långa loppet.

De miljarder vi öser i lyxbidrag över dessa människor hade gjort bättre nytta till de flera miljoner människor som sitter i flyktingläger, ja ni vet de 98 % som aldrig kommer ha en chans att fly till något bättre land.

Ja, om det som är annorlunda innebär gruppvåldtäkter, stenkastning mot polis och ambulans, grov kriminalitet, hot och utbredd utanförskap så är jag rädd för det. Är inte du det, Henrik? Bor du i mångkulturens centra eller sitter du trygg i en etniskt homogen enklav och agerar godhetsapostel?
2015-02-06, 14:37
Medlem
Det är ju smidigt att skriva som Schyffert gör när man generaliserar som han gör. Han räknar med att 10 milj betalar skatt (sakfel) . Han glömmer att arbetslösheten är relativt hög, många jobb försvinner från industrin. Han glömmer kostnader för polis, sjukhus i Göteborg och Malmö för skjutningar där.

Det är lätt att skarva lite när det passar , så den gode Schyffert får nog revidera sin lilla rapport!
Senast redigerad av Moppsen 2015-02-06 kl. 14:39.
2015-02-06, 14:38
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden

"Jag tycker det är dags att visa att siffrorna är helt irrelevanta. Vi har råd att hjälpa folk. Punkt.

Då kan regeringen ta 250 miljarder från hans ficka då.

Inte fan tänker jag vara med och försörja totalt odugliga apor i människokläder när vi inte får någonting tillbaka för det.

Eller jo, det får vi.

Gruppvåldtäkter och rån.
2015-02-06, 14:40
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Man skulle kunna göra så att de som vill bidra till invandringen utöver skatten betalar in till en myndighet som sköter försörjning och allokering av nykomna. Då blir det mer ekonomiskt försvarbart.

Dessutom får alla de godhjärtade solidariska människor som gärna uttalar sig så tvärsäkert i pressen en chans att leda vägen för oss andra som är lite mer skeptiska. T.ex Schyffert hade kunnat gå i fronten där med en ansenlig donation då han inte har några materialistiska ambitioner.

Vad är det för dumheter? Det du beskriver är USA där man "löser" samhällsproblemen genom att förlita sig på gåvor och ideell verksamhet.

Vad är problemet med att vara godhjärtad? Ni får ursäkta, men jag förstår fortfarande inte varför mina skattepengar skall riktas mot svenska kids som inte vill vara samhällsnyttiga istället för flyktingar. Vart är det moraliska riktmärket? Att jag ska ösa in pengar till de som vägrar göra något åt sin situation bara för att de är svenska köper jag inte. Det är ju ännu mer poänglöst än att försöka få in en irakier på svenska arbetsmarknaden
2015-02-06, 14:40
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden

"Jag tycker det är dags att visa att siffrorna är helt irrelevanta. Vi har råd att hjälpa folk. Punkt. Säg istället att ni är rädda för det som är annorlunda så kommer diskussionen att hamna på en mycket vettigare nivå."

Enligt mig är det inte helt irrelevant om mina skattepengar går till äldrevård och utbildning eller att hushålla hundratusentals MENA-flyktingar som inte kommer kunna upprätthålla vår nuvarande välfärdsmodell i det långa loppet.

De miljarder vi öser i lyxbidrag över dessa människor hade gjort bättre nytta till de flera miljoner människor som sitter i flyktingläger, ja ni vet de 98 % som aldrig kommer ha en chans att fly till något bättre land.

Ja, om det som är annorlunda innebär gruppvåldtäkter, stenkastning mot polis och ambulans, grov kriminalitet, hot och utbredd utanförskap så är jag rädd för det. Är inte du det, Henrik? Bor du i mångkulturens centra eller sitter du trygg i en etniskt homogen enklav och agerar godhetsapostel?
Först försöker han med illa underbyggt sifferrunkande. När mothuggen kommer hoppar han över på andra benet och spelar solidaritetskortet. "Vi har råd" säger han vilket förstås är lika absurt som att påstå att någon "har råd" att köpa en bil oavsett om det är en begagnad Fiat Punto eller en Koenigsegg.
2015-02-06, 14:45
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Det beror på att HS utgår ifrån att sådana tramsaktiviteter är vad han hade lagt pengarna på. Eftersom han själv inte hade gjort något vettigt för pengarna så utgår han ifrån att ingen annan hade gjort det heller.

HS har ingen aning om ifall personerna som han anklagar för att vara snåla i själva verket behövde pengarna till betydligt viktigare saker än att åka på laktritsprovningen. Det kan ju rentav vara så att personen som blir bestulen på 12000 kronor för att hjälpa en flykting, egentligen hade tänkt använda samma pengar till att hjälpa ännu fler och ännu mer utsatta människor någon annanstans, men som nu inte kan göra det. HS resonemang går i korta drag ut på att han aldrig ens skulle kunna föreställa sig att andra människor skulle kunna göra något generöst med sina pengar om de fick förfoga över dem själva, eftersom han själv inte hade gjort det. HS gör bort sig grovt då han tror att han anklagar andra människor för att vara snåla och egoistiska, men i själva verket bara avslöjar att den enda som är snål och egoistisk är han själv.

Vidare ska vi komma ihåg att HS själv förmodligen är betydligt rikare än många av dem människor som han anklagar för att strö pengar omkring sig på oväsentligheter. Eller lever han och hans priviligierade vänner själva på vatten och bröd i ett primitivit tält ute i skogen någonstans, där de skänker bort allt de äger, utom det mest nödvändiga för att kunna överleva, för att kunna hjälpa så många människor de bara kan. Om inte, så innebär det ju att han själv prioriterar sin egen bekvämlighet högre än andra människors liv. Hur kan han då anklaga andra för att vara snåla när de gör samma sak.
2015-02-06, 14:47
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn

Vad tycker ni om Schyfferts bidrag till invandringsdebatten?

Låt Schyfferts hålla på med sin politiska predikan om han vill det. Han talar ändå för den delen av befolkningen som vill ha invandring. Det kan vara bra att påminna folk om att det handlar om 1000 kr mindre i plånboken varje månad, säkert mera och det är mycket pengar för enastående, pensionärer eller unga på arbetsmarknaden.
Senast redigerad av Hegamon 2015-02-06 kl. 15:25.
2015-02-06, 14:51
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag menar ju såklart inte att man kan jämföra migrationen till USA med dagens Sverige rent samhällsekonomisk. Det jag menar är attityden mot invandring. Argumenten som förs är VÄLDIGT likt de som fördes i USA på 1800-talet och 1900-talet.

Vad spelar det för roll om vi ändrar vår attityd? Negrer kommer att fortsätta att vara negrer. Sandnegrer kommer att fortsätta vara sandnegrer.

Världen är ingen social konstruktion.

Tillbaks till Södertörn med dig din monumentala fårskalle.
2015-02-06, 14:51
Medlem
TrotsTrollets avatar
Menar Schyffert då att invandringens kostnader bara ska räknas i kronor? För när jag tänker på invandringens kostnader, så tänker jag först dess negativa effekter på samhället. Det ja menar är inte att invandringen bara har negativa effekter, utan att de negativa effekterna kostar mycket. Inte bara i kronor räknat.

Utan räknat i minskad trygghet, ökad kriminalitet, mer bostadsbrist och mer hat. För när vi tar in fler än vi kan hantera (läs: integrera) kommer det att ge negativa effekter. Nej Schyffert, det handlar inte om att jag vill ha en robotgräsklippare. Det handlar om att jag oavsett i vilken del av landet jag bor i, vill kunna gå hem ensom mitt i natten. Utan att bli kallad svennehora eller bli rånad.
2015-02-06, 14:55
Medlem
fendadens avatar
Inlägg som Schyfferts berör bara de som redan är frälsta. Vi som tänker längre än vad näsan räcker och inser att det utöver sifferexercisen som förövrigt är felaktig också handlar om enorma kulturkrockar och en långsiktig utrotning av det svenska folket kan med ett gott skratt smula sönder och sedan vifta bort detta patetiska försök till ett seriöst inlägg i invandringsdebatten.

Sedan är det bara att med öppna armar invänta nästa tragikomiska inlägg som våra godhetsapostlar i deras helvita medieredaktioner knåpar ihop i det förmodligen mest infekterade debattämne Sverige någonsin skådat i modern tid.

Dessa inlägg kommer fortsätta smulas sönder och samman ända tills dessa kulturpersonligheter yrvaket och med avsky lägger märke till ett nybyggt asylboende utanför deras egna tomt, då jävlar kommer det ta fart i helvetet kan jag lova.
Senast redigerad av fendaden 2015-02-06 kl. 14:57.
2015-02-06, 15:02
Medlem
Malmö har underskott på ungefär 12000:-/capita och år. Detta ger ju iof inte annat än viss minskning av jobbiga semestrar. Men betänk hur det hade sett ut om samtliga kommuner solidariskt närmar sig liknande demografi.

Då får varje invånare, inklusive de som idag lever på sk. existensminimum minska sin inkomst med 1000kr/månad. Från 4700kr/mån till 3.7tkr för vuxna, och 2.7tkr till 1.7tkr för barn Detta rör idag 10% av befolkningen i landet som helhet, eller 22% i Malmö. Det kommer bli knivigt.

Att miljonären Schyffert fått lite dåligt samvete är enkelt att lösa, bara att låta det privata pengaflödet följa orden som kommer ur facebook-flödet.
2015-02-06, 15:03
Medlem
8711s avatar
Hans argumentation är felaktig och lögnaktig. Antingen är han dum eller så ljuger han medvetet.

* Dom 6 miljarder han skriver om är för det direkta mottagandet, alltså att få personerna på plats och placera ut dom i hem och betala invandrarcirkusens aktörer dyra pengar för deras slott, restauranger och hotell. Därtill tillkommer massor av kostnader i hela samhället, alltså det hundratal miljarder som brukar nämnas som kostnaden för invandringen. Vad tror han till exempel gruppvåldtäkten på Amorella kommer kosta samhället?

* Han slår ut summan på 10 miljoner. Då bortser han från att en stor andel av dessa är omyndiga och barn. Vissa sitter i fängelse och är en direkt kostnad, andra är pensionärer och så vidare. Andra är invandrare som bara på alla sätt kostar pengar. Kvar blir 2-3-4 miljoner som tar en enorm smäll av detta kostnadsmässigt.

* Han jämför helt uppenbart summorna mot sitt eget liv, ett stort hyckleri. En person som har tillgångar och köpt sig och sin familj fri från massinvandringen. Är det hans barn som kallas svennejävlar hela dagarna och mobbas i sitt eget land för att dom är svenskar? Är det hans närstående som får höra att dom vill bli våldtagna för att dom är svennehoror som tycker om det och kan lekas med? 12.000:- som han skriver att man skulle åka på resor för, köpa lyxutrustning och annat är direkt hemskt att se och visar bara att han tror att alla lever som honom och hans välbeställda omgivning. Det finns massor av människor i Sverige som lever på existensminimun, är sjuka, arbetslösa, skuldsatta, ensamstående osv osv och han sitter och raljerar om tiotusentals väldigt viktiga kronor för dessa människor. Man mår illa!! Jävla kräk!!
Senast redigerad av 8711 2015-02-06 kl. 15:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in