2015-02-05, 09:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Att Syrien kommer få tillbaka kontroll över Rojava är lika sannolikt som att Irak kommer få tillbaka kontroll över sina kurder...alltså noll. Syrien skrämmer inte ens Rojava militärt längre.
Påstår du att "YPG" är starka i Syrien? Självklart kommer Syrien ta kontroll över alla gränser, inklusive den mot Turkiet. Opålitliga kurder som samarbetar med terroristorganisationen PKK kan varken Turkiet eller Syrien acceptera. Kurderna har inget att sätta mot, de har inte stöd någonstans ifrån för deras försök till stöld av territorium.
Citera
2015-02-05, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Påstår du att "YPG" är starka i Syrien? Självklart kommer Syrien ta kontroll över alla gränser, inklusive den mot Turkiet. Opålitliga kurder som samarbetar med terroristorganisationen PKK kan varken Turkiet eller Syrien acceptera. Kurderna har inget att sätta mot, de har inte stöd någonstans ifrån för deras försök till stöld av territorium.
Om Syrien tar kontroll över Syrien kommer inbördeskriget att fortsätta igen. Varken sunniarabar/kurder vill bli styrda av Shiaaraber.
Citera
2015-02-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Om Syrien tar kontroll över Syrien kommer inbördeskriget att fortsätta igen. Varken sunniarabar/kurder vill bli styrda av Shiaaraber.

Inb kriget i Syrien har aldrig varit en sunni shia grej. Tro mig. Dom kanske vill få det att framstå som ett, men det är det inte.
Citera
2015-02-05, 11:50
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Fan snackar du om? Omringade av ISIS? ISIS är inte ens i närheten, vägen mellan Afrin och Aleppo är fortfarande vidöppen för YPG.
Ett kvarter? Du menar en stadsdel med 200000 invånare? Dessutom har de senaste månaderna expanderat in i stadsdelen Ashraffiye.

De som omringar Sheikh Maqsood är la Jabhat al-Nusra, FSA och Islamic Front.
Vet inte hur mycket som ändrats sen dec.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10806263_10153034012198319_2167546662084399199_n.j pg?oh=92cf624839cf521a00bb8f8239ed642e&oe=55516107
Citera
2015-02-05, 19:25
Medlem
Jag nämnde tidigare att det är en offensiv påväg mot RAQQA. Ni kanske missförstog mig. Det betyder inte att dom ska storma RAQQA, dom kommer nog börja öster om HAMA. Även från NE Homs city.
Citera
2015-02-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syriamydear
Inb kriget i Syrien har aldrig varit en sunni shia grej. Tro mig. Dom kanske vill få det att framstå som ett, men det är det inte.
Heller helt med dig på denna punkt.

Men förövrigt så förstår jag inte vad YPG gör i Aleppo stad?! Man tog sig dit i början av inbördeskriget, men hur, varför och hur kan man klara sig omringad?
Citera
2015-02-05, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Heller helt med dig på denna punkt.

Men förövrigt så förstår jag inte vad YPG gör i Aleppo stad?! Man tog sig dit i början av inbördeskriget, men hur, varför och hur kan man klara sig omringad?

YPG gör sitt största misstag nu. IS gör det medvetet att dra in YPG så dom kan slå runt en ring över dom och sen attackera, det är en taktik som YPG borde känna till. IS har lockat YPG på ett effektigt sätt, hoppas YPG kan ta sig ur knipan men utan stora förluster har jag svårt att tro.
Citera
2015-02-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maffianos
Jag har en liten fråga, jag vet inte om jag är den enda som känner så?

Jag läste detta och tyckte att det lät logiskt.

Är inte slaget vid Ayn El Arab eller som de kallas i media "kobane" lite för bra för att vara sann?

Jag menar, blir man inte lite häpen av att de fruktade ISIS bara gett upp en utav de allra viktigaste och mest strategiska städerna i gränsen mellan Syrien och Turkiet?
De fruktade ISIS som är lika snabba på att återerövra vad de än förlorar plus lite mer?

Jag kan inte undgå att tänka tanken att detta slag är något riggad, uppgjort eller rentutav koordinerat av både kurderna och ISIS för att inte tals im bådas sponsorer (väst).
För vi vet ju vid det här laget att båda slåss för västerländska intressen
och med vapen främst från väst!

Jag menar, vi pratar om Syriska Arabiska Armén, den mest tungt beväpnande, mest avancerade armé i Mellanöstern(förutom Israel-talar utifrån statistik: Landgudien)
De har kämpat i snart 5 år, erövrat områden, återtagit och befriat och förlorat, man har mött hårt motstånd av ISIS!

Den syriska arabiska armen innehar tunga vapen från bla Ryssland, Kina och Iran och trots det så räcker det knappt till för väst förser ISIS med minst lika avancerade vapen.

Men om man ser till själva befrielsen, hur är det möjligt att fira en sån sak?
Jag menar, hur kan kurderna vara fullständigt 100% säkra på att ISIS inte slår tillbaka igen? Turkiet har ju öppna gränser så där har vi ingen garanti för att staden Ayn El Arab inte blir utsatt igen.

Dessutom, de vapnen som kurderna använt sig av är inte i klass med hur avancerade tex Syriens arméns vapen är....eller ISIS för den delen.
Men ändå har de "lyckats" mota bort ISIS med endast AK47or, knappt några tankrar, var är skyddsvästarna och hjälmarna?, vackra kvinnor med utsläppt hår och creoler i öronen i 925 sterling silver....?!

Har någon samma tankar ? Dela med er!

Lite sent ute kanske men...

För att citera Bashar från Intervjun som länkades tidigare:

Citat:
Question 37: What about the airstrikes on Kobani? Those have been effective in slowing ISIS.

President Assad: Kobani is a small city, with about 50,000 inhabitants. It’s been more than three months since the beginning of the attacks, and they haven’t finished. The Same areas, With the al Qaeda factions occupying them, the Syrian Army liberated in less than three weeks. It means they’re not serious about fighting terrorism.

http://www.almasdarnews.com/article/president-al-assads-interview-israel-supporting-terrorist-organizations-syria/
Citera
2015-02-05, 20:13
Bannlyst
Om vi ska tro på vad Jordanien säger så har dom utfört flyganfall och dödat uppemot 55 IS- soldater. Tveksamt tycker jag.
Citera
2015-02-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
YPG gör sitt största misstag nu. IS gör det medvetet att dra in YPG så dom kan slå runt en ring över dom och sen attackera, det är en taktik som YPG borde känna till. IS har lockat YPG på ett effektigt sätt, hoppas YPG kan ta sig ur knipan men utan stora förluster har jag svårt att tro.
Vet du ens vad du snackar om? YPG finns i Aleppo stad, medan IS inte gör det! YPG fanns i Aleppo stad innan IS fanns i Syrien!
Citera
2015-02-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Tänker jag inte göra alls. Tycker YPG förtjänar all heder och beröm, de har just gett Daesh en stor smäll på käften.
Som någon annan nämnde så slogs YPG för sitt folk och för en sak de tror på samt att de vägrade ge upp. I mina ögon är det inget annat än hjältemod.
Däremot tycker jag inte vi ska glorifiera YPG. YPG hade inget att sätta emot förrän USA lätt det börja regna JDAMS över jordens avskum. Och även då gick det trögt.

En "tactical retreat" eller inte. Att sitta här och debattera vilken aktör som var avgörande under Ayn al-Arab striden är löjligt, alla vet svaret. Skulle tro att USA har stått för kanske 90-95% av dödandet.
Och hur var det här med SAS? Stämde det att de var på plats och markerade mål åt USA eller var det bara rykten?

Det verkar vara sanningen.
Att det var brittiska "observatörer" och "utbildare" vars insats vände krigslyckan.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/sas-teams-sent-syria-join-4561567
Citera
2015-02-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Massa byar har rensats runt Kobane.

På västra fronten är man minst 1 mil från kobane. Östra 6-7 km.

Området kommer aldrig vara detsamma, detta var vändpunkten i kriget mot världens smuts, här besegrades de fruktade.

Gire misenur, är en historisk kurdisk bergområde. Med lång historia. Under kriget var det den viktigaste punkten.

Man gav allt för att förhindra denna område erövras. och vi kommer aldrig glömma Arin Mirkan. Som vägrade lämna, och sprängde sig själv i bitar, tiotals terroister dödades.

Idag har man ändrat namnet från Gire mistenur till Gire Arin Mirkan.

Jag tror på flera mer sån här förändringar.

Finns ju viss risk att det finns många råttor ute i öknen som just nu föredrar att vara civila så länge bomberna fortsätter falla. Kobane må vara en viktig gränsövergång, men det är ju knappast den enda. Den dagen en anfallande styrka inte möts av ett regn av precisionsbomber kan du räkna med att de kommer tillbaka inom kort.
Bäst för alla om IS besegras innan Amerikaner och Britter får andra mål för sin uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in