2015-02-05, 18:11
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Lugna puckar, inga vapen från USA, istället står Kerry på knä och vädjar till Kreml. Chamberlainesque!

Nu har Putin ett carte blanche att ta så mycket han klarar av - vilket lyckligtvis inte är så lätt som folk tror - av Donbass. Kanske det finns en röd linje vid odessa? Kanske vid dnieperfloden? Men klart som fan är att Obamaadministrationen är ynkryggar - republikaner vill hjälpa Ukraina, demokrater vill detsamma, en uppsjö av tjänstemän och militärer vill det, men Obama har sitt presidentveto - och att det amerikanska regeringsskiftet inte kan komma snart nog för Ukraina.

Jag måste medge att jag är förbryllad.

Kan detta vara en generös sista gest till Putin innan det tas beslut om en vapeninsats?

Jag hoppas innerligt att det är så, och att ett beslut kommer inom en vecka.
2015-02-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Intressant. Jag tror att man vet/anar något som Merkel och Hollande kommer att säga imorgon. Tvinga Kiev till något som Transnistrien...
:

Eller också för att ukrainska centralbanken släppt valutan fri?

Fortsätt imponera...
2015-02-05, 18:20
Medlem
Nya dealen med IMF är i hamn. En okontrollerad uah var en del av paketet. Nu är i alla fall Ukrainas ekonomi räddad... eller well... Den har en fighting chance!
2015-02-05, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag måste medge att jag är förbryllad.

Kan detta vara en generös sista gest till Putin innan det tas beslut om en vapeninsats?

Jag hoppas innerligt att det är så, och att ett beslut kommer inom en vecka.
Du borde lyssna på mig, pojk!
Citat:
Eller också för att ukrainska centralbanken släppt valutan fri?

Fortsätt imponera...
Det är precis vad jag kommenterade, pojk
Ukrainska centralbanken släppt valutan fri, eftersom de vet/anar något som Merkel och Hollande kommer att säga imorgon. Capisce?
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Undrar hur många av Putintrollen här på FB som sitter i Ryssland o skriver...alla torde ju inte vara genuina svenska amatörer boendes i Svedala......
Tror du, att även UKIP/Front National är Putlers troll?

Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
/Micke
Behöver uppskattning, därmed en fråga till experten.
Hur många av separatisternas militära styrka är ryssar, procentuellt sett? 70%, 85%? Och hur många av ryssar är ryska reguljära förband?

Citat:
Nya dealen med IMF är i hamn. En okontrollerad uah var en del av paketet. Nu är i alla fall Ukrainas ekonomi räddad... eller well... Den har en fighting chance!
Allrihts, så det var IMF så tvingade hryvnja ner.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2015-02-05 kl. 18:28.
2015-02-05, 18:31
Medlem
Citat:
Du borde lyssna på mig, pojk!

Det är precis vad jag kommenterade, pojk
Ukrainska centralbanken släppt valutan fri, eftersom de vet/anar något som Merkel och Hollande kommer att säga imorgon. Capisce?

Tror du, att även UKIP/Front National är Putlers troll?

Behöver uppskattning, därmed en fråga till experten.
Hur många av separatisternas militära styrka är ryssar, procentuellt sett? 70%, 85%? Och hur många av ryssar är ryska reguljära förband?

Trams. Bara trams. Valutan släpptes för att förbereda lånepaketet från IMF. Det har noll, less than zero, att göra med den fransk-tyska chamberlainismen.

Men du kan gärna förklara hur en eventuell - i realiteten omöjlig - påtvingad fredsplan kan påverka valutapolitiken?
2015-02-05, 18:36
Medlem
USA försöker lösa Ukrainakrisen på fredlig väg, Putin försöker med vapen. Var går gränsen där rysk aggression och vapenskrammel måste få väst att sätta ner foten. Väst är ju den starkare och kan sätta agendan men tvekar, troligen för att Putin anses alldeles för instabil och ett osäkert nybörjarkort av den garvade politiska omvärlden. Att pressa en sådan person över gränsen vill nog ingen. Men eftersom tiden inte är på Rysslands sida får vi väl skruva åt sanktionskranen lite till, om nu inte Ukraina kan bistås med försvarsmateriel mot inträngande ryska trupper. Av alla tokiga uttalanden som numera kommer från Kreml får man kanske se Ryssland som en mycket sjuk patient i dagsläget, och agera därefter.
2015-02-05, 18:41
Bannlyst
Citat:
Trams. Bara trams. Valutan släpptes för att förbereda lånepaketet från IMF. Det har noll, less than zero, att göra med den fransk-tyska chamberlainismen.

Men du kan gärna förklara hur en eventuell - i realiteten omöjlig - påtvingad fredsplan kan påverka valutapolitiken?
Tror du att IMF inte vet vad Merkel/Hollande/Obama kommer att säga imorgon?
Den ena handen vet vad den andra gör
2015-02-05, 18:45
Medlem
Citat:
Nej det vet dom inte eftersom politiska utspel påverkar så många aspekter av samhället, aktiemarknader bl.a. Läckt politik är död politik.
2015-02-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
NAF har avancerat mot M03 norr om Debaltseve men har inte ringat in totalt. Vägen är fortfarande farbar för ukrainska trupper men inte ofarlig eftersom NAF kommer allt närmare och kan beskjuta med allt större precision.

Hårda strider kring Chornukhyne i flera dagar. Enligt uppgifter idag så vägrar UAF låta civilbefolkningen fly och man har dessutom minerat gatorna och det påstås att man förgiftat dricksvattnet. Den ukrainska ockupationsarmén ser ju folket i östra Ukraina som fiender.

Vissa framgångar längre söderut där det påstås att man förutom Nikishyne även befriat Kam'yanka (använder Google Maps stavning). Uglegorsk helt befriat från kvarvarande ockupationstrupper.
Länk till det?
2015-02-05, 18:51
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Dags att boka Ukrainatrippen nu då, det blir nog inte bättre/sämre än så här beroende på hur man ser det, 28 UAH för 1 EUR nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men eftersom tiden inte är på Rysslands sida

Exakt så är det, och är det något Putin skulle se fram emot nu så vore det militär eskalation, men jag har förstått att jag är rätt ensam om att se det så.
Så länge vi sitter stilla i båten ökar kassaflödet ut från Kreml utan att de får något (svep)skäl att trappa upp.
Men ni kan vara lugna, det blir sällan som jag vill ändå
2015-02-05, 18:51
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Jag tvivlar på att Lagarde suttit med vid bordet när de politiska riktlinjerna för Ukrainakonflikten dragits upp av Merkel, Obama & Co. Det är nog så enkelt att det inte längre finns pengar att försvara valutakursen med. Och ska man vara säker på att göra rätt måste man väl veta hur Putin tänker reagera på ev. förslag.
2015-02-05, 18:56
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Länk till det?
Citat:
"Kiev intends to security forces and systematically destroy villagers Chernukhin. Ukrainian formation located in Chernukhin, in particular battalion" Aydar ", known for its brutality, as well as groups of Caucasian militants, mercenaries from Belgium, Poland and other foreign countries are targeted and systematic destruction of the peace population. They poisoned the sources of drinking water and mined the streets of the village. Avengers refuse to provide a corridor for the evacuation of women and children. "

http://vk.com/wall-57424472_44793

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in