2015-02-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Har analyserat videon. Det är mycket mer symbolik än vad folk tror bakom videon och branden. t.ex så är han som tänder eld på bränslet en som drabbats personligt av flygbombningarna och rasmassorna som traktorn slänger på honom kommer ifrån en byggnad som har raserat efter en flygattack. Det man ville göra i och med videon är att visa att man är allvarliga och objektivet är att skrämma livet ur de arabiska muslimska flygpiloterna, för att få de att förstå att detta är allvar och att de helst borde gå ur koalitionen om de inte vill möta samma öde till mötes i detta liv eller nästa. Samtidigt i videon så ifrågasätter piloten Moath Al kasasbeh varför regimerna inte skickar sina flygplan mot Israel, då Amman ligger betydligt närmare Jerusalem än Raqqa om de så säger att de gör detta för Islams skull. Propaganda arbetarna i IS är väldigt skickliga och det verkar också som att de lyckats att skrämma Arabemiraterna ut ur koalitionen. Man släppte också adresser till olika jordanska flygpiloter där man lovade sovande celler 100 guld dinars, IS har länge velat destabilisera Jordanien för att enkelt tåga in i det.Det må bara vara en tidsfråga innan känslorna släpper och Jordanierna ser videon och tvingar Jordanien ut ur koalitionen.

Man ska inte simplifiera det hela, I IS ögon så förtjänar han detta då han bränner ihjäl oskyldiga människor med sina missiler och kommer hela vägen från Jordanien vilket ligger precis bredvid ockuperade Palestina(och Israelerna för inte så länge sedan brände ihjäl tusentals palestinier med sina flygplan och släppte man också fosfor och Dime över staden) och piloten väljer istället att attackera muslimer istället för sionister.De i videoklippet anser att han bränt ihjäl människor i deras områden med sina missiler så förtjänar han att gå till samma öde till mötes. I viss mån kan jag förstå varför de valde detta straff, även fast detta är väldigt ovanligt för oss så förstår man också frustrationen om man lägger allt i kontext. Även fast vi alla är ovana med såna groteska bilder så måste vi också sluta hyckla för oss själva och förstå att det drönarna och militära flygplanen gör är att bränna upp folk med sina missiler. Oavsett hur man än ser på det så är det i praktiken samma sak.

Håller med. UAE gick ur koalitionen när Moath tillfångatogs oc IS hoppades säkert att Jordanien skulle skrämmas bort också. Den initiala reaktionen har varit den motsatta, men det kan ändra sig när chocken släpper.

IS vill skicka ett budskap till alla länder, men kanske framför allt de arabiska, som deltar i bombningarna.

Jag har inte - och kommer inte heller - se videon. Hur vet man (du) att mannen som tände eld är personligt drabbad?

Såg diskussionen om balaklavorna ovan. De har dem säkert för att se mer hotfulla ut, men vad de säger är att utländska johadister har dem för att skydda sina familjer som är kvar i väst.
Citera
2015-02-05, 15:48
Medlem
Citat:
Låter mer som fiktion än verklighet, det pågår just nu en massiv propaganda krig från båda sidorna. Har läst den där artikeln och den verkar vara en dålig propagandaförsök ala fiktion. Militären skulle knappast avslöja sina metoder så detaljerat så som de gör i denna artikel till sina fiender och hela artikeln skrek overklighet.

Det har jag inte läst om. Däremot finns det något som kallas Mosul brigades som dödar ISIS-krigare.
Citera
2015-02-05, 15:58
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Håller med. UAE gick ur koalitionen när Moath tillfångatogs oc IS hoppades säkert att Jordanien skulle skrämmas bort också. Den initiala reaktionen har varit den motsatta, men det kan ändra sig när chocken släpper.

IS vill skicka ett budskap till alla länder, men kanske framför allt de arabiska, som deltar i bombningarna.

Jag har inte - och kommer inte heller - se videon. Hur vet man (du) att mannen som tände eld är personligt drabbad?

Såg diskussionen om balaklavorna ovan. De har dem säkert för att se mer hotfulla ut, men vad de säger är att utländska johadister har dem för att skydda sina familjer som är kvar i väst.

Läste det på någon hemsida som har översatt arabiska kommentarer till filmen som har lagts upp i ISIS forum. Balaklavornas primära användning är självklart anonymiteten,både utländska och inhemska trupper vill skydda sina familjer från vedergällning och hämnd från deras fiender på deras familjer. Många av de bryr sig knappast om de själva dör men det värsta de vet är att deras familjer blir jagade och slaktade på grund av deras handlingar. Den sekundära användningen av balaklavas är skräckfaktorn.

Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Det har jag inte läst om. Däremot finns det något som kallas Mosul brigades som dödar ISIS-krigare.

Självklart finns det Irakiska/Syriska/Kurdiska brigader som dödar ISIS krigare, jag svarade på BaraBiffen som har gått på denna fiktiska artikel där det sägs att brittiska trupper går runt i fyrhjulingar aka battlefield 4 och dödar 8 ur ISIS varje dag utan att någon av de märker någonting. Samt så avslöjar SAS alla sina metoder i detalj för deras fiender att se. Det är bara att läsa artikeln och använda sitt sunda förnuft för att förstå att det är låg klassig propaganda som hör hemma i någon fiktiv bok och inte en seriös tidning.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2845668/SAS-quad-bike-squads-kill-8-jihadis-day-allies-prepare-wipe-map-Daring-raids-UK-Special-Forces-leave -200-enemy-dead-just-four-weeks.html
Senast redigerad av Updown 2015-02-05 kl. 16:23.
Citera
2015-02-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu är förresten självaste IRAN beredd att ge sig in i "matchen" mot den blodiga
och brutala terrorismen:

Zarif: Iran is ready to ally the world against violence and extremism

http://www.abna24.com/english/service/iran/archive/2015/02/04/669265/story.html
Iran har redan bombat IS inne i Irak.
Citera
2015-02-05, 16:40
Medlem
Det är för mycket pussyfooting.
USA behöver uppenbarligen en republikansk president igen.
Visserligen kan boots on the ground diskuteras när det gäller Saddam..särskilt med nuvarande utveckling i åtanke..men ämnet är knappast öppet för diskussion när det gäller de perverterade grisarna i IS.

Som om Sunnis skulle resa sig som en man om IS bekämpades såsom de förtjänar?
Rena rama lögnerna.Den överväldigande majoriteten Sunnis skulle inte göra ett jota såklart.

Det är dags att förinta IS och sedan bör Irak delas i tre delar.En Sunnidominerad och en Shiadominerad samt en Kurddominerad.Det är dax att syna Turkbluffen gällande Kurderna.Pershmerga har tjänat tillräckligt med omvärldsPR för att låta norra nuvarande Irak bli Kurdistan med Kirkuk som huvudstad.

Kunde man dela Jugoslavien så kan man såklart dela Irak.

Turkiet kan ta sig i röven.Vad f-n skall de göra om de ställs inför ultimatum?
Börja kriga?

Såklart de inte gör.
Citera
2015-02-05, 17:00
Medlem
Obama kan inte välja sina strider. Vad håller han på med i Ukraina? Han borde koncentrera sig på Syrien.
Citera
2015-02-05, 17:36
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Obama kan inte välja sina strider. Vad håller han på med i Ukraina? Han borde koncentrera sig på Syrien.
Det där är ett helt annat ämne, förstå att politiker och presidenter är geografiska politiker som knappast bryr sig om mänskliga liv,förtryck etc men bryr sig däremot om olika typer av geostrategiska intressen, krig är inte svart och vitt, gott mot ont om du tror det. Tex så började man angripa IS med flyg endast då de var påväg mot Erbil för att säkra amerikanska oljefält och armebaser och intressen som finns där. (propagandaskälet var att rädda yazidier) Folk måste växa upp , USA är ett imperium, den enda stormakten som inte vill ha andra stormakter därmed har man Wolfowitz doktrinen. En ignorant person som dig som tror att USA är änglar med vingar kan läsa boken The Grand Chessboard och läsa på raskt om "The Great Game" och Brittiska samt europeiska länders koloniala historia och feud med Ryssland. Vissa säger att ett krig mellan Kina och USA snart är på gång (https://www.indiegogo.com/projects/john-pilger-the-coming-war-documentary).
Senast redigerad av Updown 2015-02-05 kl. 17:42.
Citera
2015-02-05, 17:44
Medlem
Citat:
Buhu!

Idiot! http://www.svt.se/nyheter/varlden/fn-barn-korsfasts-och-begravs-levande
Citera
2015-02-05, 17:45
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är för mycket pussyfooting.
USA behöver uppenbarligen en republikansk president igen.
Visserligen kan boots on the ground diskuteras när det gäller Saddam..särskilt med nuvarande utveckling i åtanke..men ämnet är knappast öppet för diskussion när det gäller de perverterade grisarna i IS.

Som om Sunnis skulle resa sig som en man om IS bekämpades såsom de förtjänar?
Rena rama lögnerna.Den överväldigande majoriteten Sunnis skulle inte göra ett jota såklart.

Det är dags att förinta IS och sedan bör Irak delas i tre delar.En Sunnidominerad och en Shiadominerad samt en Kurddominerad.Det är dax att syna Turkbluffen gällande Kurderna.Pershmerga har tjänat tillräckligt med omvärldsPR för att låta norra nuvarande Irak bli Kurdistan med Kirkuk som huvudstad.

Kunde man dela Jugoslavien så kan man såklart dela Irak.

Turkiet kan ta sig i röven.Vad f-n skall de göra om de ställs inför ultimatum?
Börja kriga?

Såklart de inte gör.
Tyvärr är väl Obama lite för lam. Undrar hur president Ronald Reagan, i salig åminnelse, hade hanterat IS?
Citera
2015-02-05, 17:52
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Idiot! http://www.svt.se/nyheter/varlden/fn-barn-korsfasts-och-begravs-levande

Är du mentalt störd eller? vill du argumentera emot mina inlägg med analyser, gör det som en vuxen man/kvinna och inte som en inavlad idiot med någon OT länk.
Citera
2015-02-05, 18:00
Medlem
Citat:
Är du mentalt störd eller? vill du argumentera emot mina inlägg med analyser, gör det som en vuxen man/kvinna och inte som en inavlad idiot med någon OT länk.
Du försvarar IS som korsfäster små barn och begraver dem levande. Kom inte och snacka om att jag är mentalt störd.
Citera
2015-02-05, 18:03
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Du försvarar IS som korsfäster små barn och begraver dem levande. Kom inte och snacka om att jag är mentalt störd.
Vart har jag försvarat IS i mina inlägg ? läs om , läs rätt. Sluta läsa som en invalid och skaffa dig glasögon eller lär dig läsa som en fullbordad människa. Jag skrev en analys om hur situationen ser ut och hur IS samt koalitionen ser på saken. Analysen är baserad på kunskap och skrev den då jag kollat och analyserat videon och förstått deras motiv. Har följt Syrien kriget sedan början så jag vet förmodligen mer än dig vad jag snackar om.
Senast redigerad av Updown 2015-02-05 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in