2015-02-05, 14:49
Medlem
Ska böra med Cipralex som jag käkade för några år sedan mot depression funkade bra. Idag när jag hämtade ut skiten så kostade Cipralex typ 500kr och Escitalopram 100kr. "Det är samma sak" sa apotekaren. Varför är originlaet så jävla dyr?
Citera
2015-02-05, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Ska böra med Cipralex som jag käkade för några år sedan mot depression funkade bra. Idag när jag hämtade ut skiten så kostade Cipralex typ 500kr och Escitalopram 100kr. "Det är samma sak" sa apotekaren. Varför är originlaet så jävla dyr?

För att det är "originalet" och ingen generisk kopia.
Citera
2015-02-05, 15:37
Medlem
Så folk betalar 400 extra för att få originalet?
Citera
2015-02-05, 16:12
Bannlyst
Citat:
Så folk betalar 400 extra för att få originalet?

Ja, exakt.

"Generika, parallellimport och utbytbarhet - Tidningen Apoteket nr 4/2006

Generika.
Det företag som utvecklar ett nytt läkemedel har tio års ensamrätt, patent, på produkten. Därefter är det tillåtet för andra företag att tillverka kopior, så kallade generika. Ofta, men inte alltid, säljs de under det så kallade substansnamnet tillsammans med namnet på företaget. De generiska preparaten innehåller samma verksamma substans, de är vare sig bättre eller sämre än originalet, men ofta billigare.

När patentet gått ut händer det att också originaltillverkaren börjar göra en kopia på sitt originalpreparat. Företaget Lundbeck som tillverkar det antidepressiva läkemedlet Cipramil äger till exempel också generikaföretaget CNSpharma som säljer en kopia som är drygt 600 kronor billigare än originalet för en förpackning med 98 stycken 20 milligrams tabletter. Astra Zeneca säljer substansen fenoximetylpenicillin både under namnet Kåvepenin, som är originalet, och under namnet Tikacillin, som är en kopia.

Idag har cirka 200 av de originalläkemedel som säljs i Sverige en eller flera kopior. Drygt 1 000 generiska läkemedel är godkända i Sverige.

Parallellimport.
Precis som priset på Zoegakaffe och Fantaläsk varierar inom EU tar läkemedelsbolagen olika betalt i olika länder för samma läkemedel. Det finns företag som köper originalpreparat i EU-länder där priserna är lägre, till exempel Grekland och Spanien, och distribuerar dem till Sverige. Detta kallas parallellhandel eller parallellimport. I Sverige säljs läkemedlen till ett pris som i genomsnitt är ungefär tio procent lägre än priset på läkemedelsföretagets original.

Astmaläkemedlen Bricanyl och Pulmicort, liksom blodfettssänkaren Lipitor, är exempel på läkemedel där en stor del av produkterna som expedieras på apoteket är parallellimporterade.

Utbytbara läkemedel.
Läkemedelsverket beslutar vilka läkemedel som är utbytbara. På www.lakemedelsverket.se finns den så kallade utbytbarhetslistan. Den innehåller idag drygt 300 läkemedelssubstanser där det finns flera alternativ.

Apoteket ska enligt lag erbjuda kunden det billigaste läkemedlet. Om du vill ha det läkemedel som står på receptet, och apoteket har en billigare variant på lager, får du själv betala prisskillnaden och den räknas inte in i högkostnadsskyddet.

Vilket läkemedel som är billigast kan variera från en månad till en annan, eftersom företagen konkurrerar med lägsta pris.

Generisk förskrivning.
I stället för att skriva läkemedlets varunamn på receptet kan läkare i en del länder, bland annat England, skriva vilken läkemedelssubstans patienten ska behandlas med. Det kallas generisk förskrivning. Vilken produkt som expedieras på apoteket beslutar farmaceuten och kunden.

I Sverige är det lag på att varunamnet ska stå på receptet. Men just nu funderar regeringen på om det finns skäl att införa generisk förskrivning. De som argumenterar för en sådan förändring menar att det blir tydligare om läkaren ordinerar behandling med en viss substans. Man tror också att det skulle bli färre missförstånd vid utbytet på apotek.

Argumenten mot är bland annat att de generiska namnen ofta är långa och krångliga, till exempel fenoximetylpenicillin. Eftersom varunamnet, i det här fallet Kåvepenin, Peceve eller Tikacillin, i alla fall är det som står med störst bokstäver på förpackningen skulle knappast förvirringen minska, anser de som argumenterar mot förändring. "

http://www.apoteket.se/privatpersoner/kundservice/sidor/svara_begrepp.aspx
Citera
2015-02-05, 21:08
Medlem
lithionits avatar
Citat:

patentet har gått ut, och dels måste originaltillverkaren sänka sitt pris och generika kan konkurrera fritt.

I TLVs värd är alla generika exakt 100% identiska i effekt, men min personliga erfarenhet av generika av en och samma medicin är att jag har fått olika biverkningar av olika märken av mindre eller större omsträckning.
Citera
2015-02-06, 14:11
Medlem
Har hur som helst börjat nu, skulle ta en halv 20mg första dagarna enligt läkaren förskrivning. Vill minnas att jag inte fick särskilt mycket biverkningar av Cipralex när jag började äta den förra gången, lite yr och illamående kände jag mig nu ingen större fara, men läkaren vet bäst. Däremot minns jag en jobbig biverkning efter man ätit de ett tag och det var att det fan inte gick att runka eller det går, men det tar jävligt lång tid att få utlösning.

DÄremot minns jag att den var just jävligt dyr, antar att jag åt den vanliga Cipralex då. Har lite Benzo just nu under insättningen som tur är

Men hur gör ni betalar ni 400kr mer för originalet eller väljer ni den billigare? När det gäller Benzo SKA jag alltid ha originalet, men då handalr det om några kronor extra inte flera hundra.
Senast redigerad av No6 2015-02-06 kl. 14:13.
Citera
2015-02-07, 16:38
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Har hur som helst börjat nu, skulle ta en halv 20mg första dagarna enligt läkaren förskrivning. Vill minnas att jag inte fick särskilt mycket biverkningar av Cipralex när jag började äta den förra gången, lite yr och illamående kände jag mig nu ingen större fara, men läkaren vet bäst. Däremot minns jag en jobbig biverkning efter man ätit de ett tag och det var att det fan inte gick att runka eller det går, men det tar jävligt lång tid att få utlösning.

DÄremot minns jag att den var just jävligt dyr, antar att jag åt den vanliga Cipralex då. Har lite Benzo just nu under insättningen som tur är

Men hur gör ni betalar ni 400kr mer för originalet eller väljer ni den billigare? När det gäller Benzo SKA jag alltid ha originalet, men då handalr det om några kronor extra inte flera hundra.

för mig beror det på, oftast brukar jag hitta ett generikamärke som jag tycker funkar bäst som med mirtazapin har jag bara haft krka i flera år, då andra märken gett betydligt mer sedering och mirtazapin teva gjorde mig konstant dålig i magen. Min läkare skriver alltid får ej bytas ut.

Min fd. läkare var iofs ganska medgörlig, har testat olika märken av lamotrigin men det som ger mig minst magbiverkningar är märket actavis (men det är ju också generika)

Dock så brukar jag lägga till pengar när jag hämtar ut loperamid, har loperamid mylan på recept men hatar kapsal så brukar köpa imodium även om det ibland innebär att det ej går på förmånen alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in