2015-02-04, 00:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, jag vet inte om man skall skratta eller gråta när det kommer till Hans K:s ovilja att agera. Jag såg på ett ställe att när han åter blir uppringd runt 23.45 verkar han mer upptagen med en brand i Nacka än med Palmemordet - knepig prioritering. Vad finns det för personalia på Hans K?

Inget som stuckit ut har kommit fram.
Citera
2015-02-04, 00:31
Medlem
p.norths avatar
http://www.youtube.com/watch?v=JmMaX...eature=related
12.06-13.25. Enligt LAC-bandet utspelar sig samtalet mellan 23.43.03 och 23.44.17, alltså över 20 minuter efter mordet. Då Birger Engström från Länsalarmeringscentralen (LAC) ringer upp Polisens sambandscentral (SBC). Vakthavande är Hans Koci.
Citera
2015-02-04, 00:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Inte ens Chefen för Riksmordkommisiionen ju. Skumt

En annan som beter sig märkligt är RPS-chefen Holger Romander. På semester i Värmland blir han uppringd av medarbetaren Christer Sjöberg redan kl 0030 och får beskedet om MOP. HG kliver inte upp och larmar sin rikskrimchef eller andra medarbetare, försöker inte ta sig till stockholm och kollar inte en om rikslarm gått.

Nej , Holger säger Jaha, släcker nattlampan och somnar om Ett totalt ofattbart beteende.

Ett gammalt inlägg om tiderna olika personer får veta om MOP, kan studeras ännu en gång.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2015-02-04, 03:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En annan som beter sig märkligt är RPS-chefen Holger Romander. På semester i Värmland blir han uppringd av medarbetaren Christer Sjöberg redan kl 0030 och får beskedet om MOP. HG kliver inte upp och larmar sin rikskrimchef eller andra medarbetare, försöker inte ta sig till stockholm och kollar inte en om rikslarm gått.

Nej , Holger säger Jaha, släcker nattlampan och somnar om Ett totalt ofattbart beteende.

Ett gammalt inlägg om tiderna olika personer får veta om MOP, kan studeras ännu en gång.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Som jag ser det kan allas märkliga beteende förklaras av att det pågick verksamhet i City. Där man kände till detta faktum. De få som handlade rationellt var inte invigda.

Ingen tog några initiativ. Vissa struntade i nyheten om mordet. Man visste vem som egentligen höll i trådarna. Vissa trodde kanske rentav att mordet var ett fiktivt mord. Som Romander. Hur ska man annars kunna förklara hans beteende.

Alla tycktes tänka. Denna soppan är Holmers soppa. Därför får han reda ut det själv. Därför väntade alla på honom. Under tiden ville ingen göra något fel. Dvs. man gjorde i princip ingenting.

Troligast är att mordet utfördes av en liten grupp i skydd av en stor grupp. De fanns där redan på plats i ett annat syfte som leddes av HH. De stack aldrig ut. Alla utom de skyldiga blev tagna på sängen. Där Holmer diktatoriskt bestämde vad som skulle utredas eller inte. Holmer skyddade miljön mördaren vistades i och IC skyddade HH.

En kittlande tanke är att man övade på ett scenario där statsministern blir skjuten. Verkligheten är ibland mer fantastisk än dikten.

I Ledningscentralen ville INGEN hålla i mordet. Var det inte just det som Inuti Labyrinten visade. Det kunde inte enbart vara inkompetens.

Där HH senare kommenterade sitt tillträde som spaningsledare med orden. Jag hade inget val. Hade han inget val att ändra rikslarmets 2 personer till 1 heller. En ändring som aldrig fått någon förklaring.

Mördaren skyddades alltså av något annat som inte fick komma fram. Genialt. Även fast mordet utfördes i flykten. Ingen kunde erkänna att man var på plats utan att bli misstänkta för mordet. Det finns säkert vittnen men de har inget dåligt dilemma. Är det månne dessa som kan tänka sig prata om de får garanti för att inte kunna åtalas. Det som boboslacke antytt. Eller är det iakttagare något högre upp i händelsekedjan.

Jag tycker detta resonemang förklarar mycket. Men om det är sanningen......
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-04 kl. 03:39.
Citera
2015-02-04, 07:19
Medlem
Citat:
Vad finns det för personalia på Hans K?

Jag har försökt hitta något tidigare men inte mycket kom fram. Det enda var att han skulle haft problem med spriten. Det är dock i bästa fall bara hörsägen, i sämsta fall påhittat skitsnack.
Gubben verkar leva, bor i Solna. Man borde knacka på och fråga lite...
Citera
2015-02-04, 07:34
Medlem
Det går aldrig lösa det här om inte någon eller några startar en grupp som kan börja operera och förhöra fortfarande levande personer men det börjar bli bråttom.
Citera
2015-02-04, 08:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Det går aldrig lösa det här om inte någon eller några startar en grupp som kan börja operera och förhöra fortfarande levande personer men det börjar bli bråttom.

Där jag kan tipsa om en.

Holmers vittne i Borlänge. Eller vittnet i Stockholm enligt Dahlgren.

Åsa.

Om hon nu är villig.

Är hon någonsin förhörd eller tillfrågad.

Ingen i denna tråden verkar vara intresserad av henne.

Har skrivit om Åsa ett antal gånger utan respons.

Varför är hon onåbar.

Lika onåbar som de som vet. Vem mörkar vem och vilka hindrar de som vet.

Vilka har idag makt som hindrar de som vet att snacka. Är det inte här gåtans svar finns.

Vissa tror att gåtans lösning finns bland de som tjänade på mordet. Men frågan är om inte personer idag som hindrar sanningen är lösningen på gåtan. Som fortfarande tjänar tjänar makten efter 29 år.

Vem eller vilka på den tiden hade makt som ännu idag har makt.

Finns det inte ett maktspår tro.

Eller är mordet en maktlös önskan som än idag måste förnekas.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-04 kl. 09:00.
Citera
2015-02-04, 12:48
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Om det stämmer är det mycket intressant. F7 var det inte där som "Jägar-nisse" var aktiv?
Vad finns det mer att berätta om denna övning?

Rätta mig om jag har fel men på senare tid i tråden har flera kunniga personer (FurirRevaer?) skrivit om att det inte kunde ha förekommit en kuppövning denna kväll, då man inte övar mot riktiga skyddsobjekt på riktigt. Har jag missförstått det här?
Citera
2015-02-04, 15:06
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Rätta mig om jag har fel men på senare tid i tråden har flera kunniga personer (FurirRevaer?) skrivit om att det inte kunde ha förekommit en kuppövning denna kväll, då man inte övar mot riktiga skyddsobjekt på riktigt. Har jag missförstått det här?

Du kan nog ha rätt i att sådana påståenden har framförts men jag är skeptiskt till dessa. Vem kan säga att så alltid är fallet? Var finns källorna till detta "regelverk"? Jag tror dessa övningar kan ha sett lite olika ut. ÖB var väl ett riktigt skyddsobjekt exempelvis och mot honom genomfördes väl en övning så vitt jag vet...
Citera
2015-02-04, 18:48
Medlem
ejdars avatar
Donald Forsberg skall prata om IB, Grupp Barbro mm i morgon på radio Gotland
Citera
2015-02-04, 19:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Donald Forsberg skall prata om IB, Grupp Barbro mm i morgon på radio Gotland
Det skulle vara intressant att höra. Hamnar det på internet?
Citera
2015-02-04, 19:28
Medlem
Citat:
Om det stämmer är det mycket intressant. F7 var det inte där som "Jägar-nisse" var aktiv?
Vad finns det mer att berätta om denna övning?

Här är lite mer info:

https://www.flashback.org/sp46323595

I förhöret med Ulf Dahlsten kan man läsa mellan raderna att de diskuterar en "försvars" övning och att Dahlsten inte kände till den i förväg.

Samtidigt har vi Moels uppgifter om att Palme skulle underställas bevakning av "partiet" konstigt om Dahlsten inte informerades om det.

Har du noterat att Bunkern Noshörningen i Mälarhöjden var inredd som en "Gropen" för krissituationer?

Hela upplägget skriker förvaltningsmord... men vem drar i trådarna? Så många inblandade, men hur många känner till att Statsministern kommer att skjutas? Och hur får man ut honom till Sveavägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in