Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Säkert ingen som vill demonisera TS.
Men av det jag läser i och utanför tråden och med tanke på omständigheterna kring den avlidna, så finns det ovanligt många kommentarer om hur hon kunde såra, var sarkastisk och ironisk. Stötte sig med folk.
Det här är ganska ovanligt vid frånfällen att man lyfter fram dåliga sidor.
Du har säkert rätt i att hennes egenskaper balanserades av huruvida man var med eller mot TS, samma egenskaper var antingen en styrka eller en rak vänster. Det har flera vittnat om.
Jag tror TS upplevde US som någon som var mot henne...
Jag kan inte hänga med i det här resonemanget. Din syn på saken är att vänner och bekanta lyfter fram dåliga sidor. Kan inte tanken snudda vid det faktum att just dessa egenskaper uppskattades bland dem som valde att umgås med TS? Att det för hennes omgivning inte är dåligt?
Jag kände TS i tio år. Finns inte många människor man känner så länge som aldrig någonsin gör eller säger något som man stör sig på eller som kan irritera en. Jag vet att TS kunde störa sig på mig. Jag skäms inte för att vi ibland hamnade i diskussioner. Men herregud, en snällare människa kunde man inte hitta!
Det som var så ovanligt med henne dock var inte hennes snällhet. Det finns många snälla människor i världen. Det unika med TS var hennes drivkraft, hennes engagemang i sådant hon trodde på, hennes iver att nå någonstans i livet.
När andra runt henne tappade sugen, när andra gick på knäna då stod hon där med sina ständigt nya idéer och sitt brinnande engagemang. Alltid med kämparglöd, alltid på språng. Detta var så otroligt genomgående hos henne och något ganska unikt bland oss kvinnor i alla fall. Folk i gemen är ganska mesiga, helt ärligt. Man vågar inte, orkar inte, man följer strömmen, man yttrar sig inte av rädsla för att säga fel saker. Få kvinnor i samhället vågar ta sådan plats.
Så det som gång på gång påstås vara negativt, det var ju det som gjorde TS till en unik person, någon som berörde. Hon var omtyckt, på riktigt. För den hon var.
Det skulle inte gå att beskriva henne med andra ord än de som använts. Det vore inte hon. Ingen beskriver det de ser som något negativt. Hon hyllas för det man älskade henne för, för det man beundrade henne för. Det är inget fel att våga bråka och våga vara obekväm tex. Bara man gör det för rätt sak. Det är mer fel att passivt titta på medan det man uppfattar som orättvisor sker mot ens medmänniskor.
Det negativa finns bara i ögonen på dem som inte kände henne, eller hos dem som inte gillar den typen av människor, utan trivs bäst med intetsägande nickedockor som aldrig vågar stå upp för sin sak. För den typen av personer kunde hon säkert vara extremt påfrestande. Såklart kan inte alla gilla alla. Men TS var omtyckt av de flesta.
Vad gäller US så ja, jag kan inget säga. Kände honom inte som mer än TS man. Gav ett snällt och lite intetsägande intryck. Vi diskuterade mycket i perioder men inte hans personlighet. Trodde aldrig jag skulle behöva veta så noga. Det är dock väldigt svårt att se honom som en mördare med planerat dåd i tanken. Fast även om jag visste mer om honom skulle jag aldrig berätta om det här inne. Även en familj i kris har rätt till ett privatliv och ingen är dömd ännu.
Kanske får vi veta vad som hände. Kanske inte. Är han skyldig så hoppas jag ju att han blir dömd. För att TS ska få upprättelse. Men annars hoppas jag han får möjlighet att leva ett fortsatt drägligt liv ihop med barnen. För övrigt spelar det ju ingen roll. TS kommer inte tillbaka oavsett.
Det är fruktansvärt det som hänt. Än värre är det att det skrivs så mycket illa om familjen utan belägg. Det måste väl gå att sansa sig lite och inte gotta ned sig alltför mycket i den här tragedin? Det är ju ingen kriminalfilm det handlar om utan levande människor som kan fara illa av elaka ord.