2015-02-03, 16:35
  #1753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Aaaaa visst! "Hästen blev förolämpad/kränkt av en råmande ko på andra sidan hagen."

citat ur mullebloggen

"Dagens ridtur involverade en mycket kränkt häst. Dock var det (lyckligtvis) inte Mullehästen.

Granger är på besök för att fira alla födelsedagarna enligt god tradition, och idag lånade vi en extra socka, modell brun, för att kunna ta en gemensam ridtur. Sockan var inte ett dugg imponerad. Först fick han inte göra som han ville i stallgången (det vi säga smyga fram och bita Mullehästen i baken), utan han blev hela tiden tillbakaflyttad och skälld på när han började tassa framåt. Det är för all del inget ovanligt, han får inte göra som han vill med sin egen matte heller. Men nu var det en ANNAN människa som SKÄLLDE på honom! Kränkt!

Det fortsatte likadant i ridningen. Sockan är ganska ihärdig, men Granger är ihärdigare. Sockan försökte med elva olika gångarter samtidigt. Det hjälpte inte. Han var ändå tvungen att samla ihop sina bogar. Vilket inte heller skiljer sig från hur det brukar vara, men nu var det en ANNAN människa som KRÄVDE saker av honom! Kränkt!

Och sådär rullade det på. När sockan väl slappnade av lite lyckades han lägga tungan över bettet och bli kränkt igen, tills Granger hoppat av och sorterat ut det. Sen blev han kränkt över att stå still när hon satt upp igen. ANNAN människa!"

EDIT. Att avända ordet kränkt för att beskriva en känsla/uttryck och ett beteende hos en häst är uppenbarligen inte helt främmande i hästvärlden.
__________________
Senast redigerad av Remark 2015-02-03 kl. 16:45.
Citera
2015-02-03, 16:44
  #1754
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
citat ur mullebloggen

"Dagens ridtur involverade en mycket kränkt häst. Dock var det (lyckligtvis) inte Mullehästen.

Granger är på besök för att fira alla födelsedagarna enligt god tradition, och idag lånade vi en extra socka, modell brun, för att kunna ta en gemensam ridtur. Sockan var inte ett dugg imponerad. Först fick han inte göra som han ville i stallgången (det vi säga smyga fram och bita Mullehästen i baken), utan han blev hela tiden tillbakaflyttad och skälld på när han började tassa framåt. Det är för all del inget ovanligt, han får inte göra som han vill med sin egen matte heller. Men nu var det en ANNAN människa som SKÄLLDE på honom! Kränkt!

Det fortsatte likadant i ridningen. Sockan är ganska ihärdig, men Granger är ihärdigare. Sockan försökte med elva olika gångarter samtidigt. Det hjälpte inte. Han var ändå tvungen att samla ihop sina bogar. Vilket inte heller skiljer sig från hur det brukar vara, men nu var det en ANNAN människa som KRÄVDE saker av honom! Kränkt!

Och sådär rullade det på. När sockan väl slappnade av lite lyckades han lägga tungan över bettet och bli kränkt igen, tills Granger hoppat av och sorterat ut det. Sen blev han kränkt över att stå still när hon satt upp igen. ANNAN människa!"

Läses som det skrevs med en glimt i ögat!

Och nu inser väl även du att detta säger mer om skribenten, än om hästen. En f.ö. negativ text, inget kul alls.
Citera
2015-02-03, 16:45
  #1755
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GladVanster
Det räcker där att du svarar "Nej, jag har ingen humor och har inte hört talas om ordet humor tidigare"...

Exet är en vuxen person och ingen tvingar honom att vara facebookvän med henne. Att hon flyttade var han och alla andra naturligtvis medveten om långt innan hon skrev det på Facebook...

Och inte skrev hon något om att hon ligger med någon annan eller att den gamla hemstaden var tråkig, men jag förstår att det är svårt att få ihop det på annat sätt när du försöker kränka en dödad kvinna som uppenbarligen blivit extremt mycket mer kränkt än hennes tidigare man.

Jag massuppfittade dig ?
Citat:
Humor är det ingen av er som hört talas om?
Du har ingen humor, men du har hört talas om det - Nu förstår jag.

Synd att ingen beskriver henne som rolig mer än du, var du anhörig ?
Andra anhöriga säger ettrig, vågar bråka och är obekväm...


För att vara supertydlig igen, helt utan humor (anpassat för dig), så är det inget som försvarar våld, men det förklarar händleseförloppet.
Citera
2015-02-03, 16:46
  #1756
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
<snip>
Det var en kvinna med attityd, som kallade sig aktivist och kunde kränka hästar. Kränka hästar..kränka hästar?
Från TS fb:
"Kränkt ponny värmer idag kränkta öron i Hello Kitty-mössa."
"Kränkt ponny har fått hela ansiktet inklusive öron klippta med maskin."
Ordvalen..vet inte hur jag ska förklara dem. Är ordet kränka en fluga där uppe? Känns så KRIG. Det ligger och pyr en provokation mellan raderna.
Har aldrig hört talas om en kränkt häst under mina stallår, eller stött på någon. Sur möjligtvis.
</snip>

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan en häst känna sig kränk?
I meningen förolämpad. Tydligen.
http://mullebloggen.se/2013/04/28/effektiva-farthinder/
Första stycket.

Noterade också att "kränkt" förekom ofta på BO's FB sida.
Tycker det är tråkigt när det går inflation i värdeord.
Citera
2015-02-03, 16:56
  #1757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
citat ur mullebloggen

"Dagens ridtur involverade en mycket kränkt häst. Dock var det (lyckligtvis) inte Mullehästen.

Granger är på besök för att fira alla födelsedagarna enligt god tradition, och idag lånade vi en extra socka, modell brun, för att kunna ta en gemensam ridtur. Sockan var inte ett dugg imponerad. Först fick han inte göra som han ville i stallgången (det vi säga smyga fram och bita Mullehästen i baken), utan han blev hela tiden tillbakaflyttad och skälld på när han började tassa framåt. Det är för all del inget ovanligt, han får inte göra som han vill med sin egen matte heller. Men nu var det en ANNAN människa som SKÄLLDE på honom! Kränkt!

Det fortsatte likadant i ridningen. Sockan är ganska ihärdig, men Granger är ihärdigare. Sockan försökte med elva olika gångarter samtidigt. Det hjälpte inte. Han var ändå tvungen att samla ihop sina bogar. Vilket inte heller skiljer sig från hur det brukar vara, men nu var det en ANNAN människa som KRÄVDE saker av honom! Kränkt!

Och sådär rullade det på. När sockan väl slappnade av lite lyckades han lägga tungan över bettet och bli kränkt igen, tills Granger hoppat av och sorterat ut det. Sen blev han kränkt över att stå still när hon satt upp igen. ANNAN människa!"

EDIT. Att avända ordet kränkt för att beskriva en känsla/uttryck och ett beteende hos en häst är uppenbarligen inte helt främmande i hästvärlden.
Ja, det är skrivet med glimten i ögat. Envisa små ponnyer kan bli oerhört kränkta av att få sina öron klippta och dessutom tvingas stå still några minuter ! Kan dock förstå om US kände sig lite kränkt om hon inte grattat honom på hans 40 årsdag, efter ett 20 årigt liv tillsammans.
__________________
Senast redigerad av Regnflingan 2015-02-03 kl. 17:01.
Citera
2015-02-03, 17:11
  #1758
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GladVanster
Det räcker där att du svarar "Nej, jag har ingen humor och har inte hört talas om ordet humor tidigare"...

Exet är en vuxen person och ingen tvingar honom att vara facebookvän med henne. Att hon flyttade var han och alla andra naturligtvis medveten om långt innan hon skrev det på Facebook...

Och inte skrev hon något om att hon ligger med någon annan eller att den gamla hemstaden var tråkig, men jag förstår att det är svårt att få ihop det på annat sätt när du försöker kränka en dödad kvinna som uppenbarligen blivit extremt mycket mer kränkt än hennes tidigare man.
Håller helt med, jag tolkar också inläggen om kränkta hästar som humor, glimten i ögat. Det föll mig öht inte in att någon skulle kunna ta dem allvarligt.

håller även med om att offret inte på något sätt flashat med sitt nya förhållande. Även det en helt galen tolkning av hennes inlägg.

Jag tror att hon var den sociala och drivande av makarna, och att han helt enkelt förlorade både fru och en stor del av bekantskapskretsen när de separerade. Det är upp till honom själv att vårda sina relationer under äktenskapet, eller ta tag i det efter separationen. Det var inte BOs uppgift.
Citera
2015-02-03, 17:30
  #1759
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Finns en salig röra ord att göra humor om, men kränkt och kränkning blir det av någons/någras medvetna handling. Den handlingen är alltså inte positivt laddad.

Smakprov:

http://sv.wikipedia.org/w/index.php?search=kränka&title=Special%3ASök&go=Gå+ till
Citera
2015-02-03, 17:32
  #1760
Medlem
Ingen tar skit i de lättkränktas land

"Hur kommer det sig att dagens människor blir kränkta av nästan allt? Den moderna människan tycks inte tåla oförrätter och upplever minsta ifågasättande av den egna personen som kränkande."

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=l%E4ttkr %E4nktas

Det är ironi. Vi gamlingar som föddes in i den ironiska generationen (http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ironiska_generationen) ägnar oss åt det. Och förstår varandras språk.

Eftersom det som står på Wikipedia (att vi från den ironiska generationen är bättre på att förstå ironi)alltid är lika sant som det som står på flashback (och nu står det på bägge ställen) hoppas jag det härmed kan vara utrett, och ni insett att det handlade om att driva med oss svenskar som människor och vårt sätta att brutalt överanvända ordet "kränkt". Inget annat.
Citera
2015-02-03, 17:36
  #1761
Medlem
Ulf`s kommentar under bildserien på den renoverade hästtrailern säger en del om hur hon var. Själv?
Citera
2015-02-03, 17:44
  #1762
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Finns en salig röra ord att göra humor om, men kränkt och kränkning blir det av någons/någras medvetna handling. Den handlingen är alltså inte positivt laddad.

Smakprov:

http://sv.wikipedia.org/w/index.php?search=kränka&title=Special%3ASök&go=Gå+ till
Tage Danielsson gjorde på sin tid stor humor av en kärnkraftsolycka. En kärnkraftsolycka är inte positivt laddad på något sätt, men går ändå att göra klassisk humor av...
Citera
2015-02-03, 17:45
  #1763
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larzx
Ulf`s kommentar under bildserien på den renoverade hästtrailern säger en del om hur hon var. Själv?

Du lade till fel gubbe efter själv, men US lät henne komma undan. Han kanske under långeliga tider varit en gentleman, för nog förstår man att hon har haft hjälp med den kommentaren:
Själv?
Citera
2015-02-03, 17:54
  #1764
Medlem
Det var den gubben Ulf själv la dit, han var väl van att stryka medhårs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in