Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-03, 15:20
  #1
Medlem
Clay Allisons avatar
Regeringen undersöker möjligheten att få amerikansk 'preclearance', dvs amerikansk gränskontroll redan vid avresa mot USA. Detta skulle innebära att man ses som inrikesresenär när man landar i USA vilket enligt Swedavia innebär smidigare resande, men också - och kanske främst - att man ska kunna flyga till fler destinationer i USA direkt från Arlanda.

Två flygplatser i Irland har redan detta.

Jag är försiktigt positiv till detta, men vad innebär det rent praktiskt? Amerikansk personal stationerad i Sverige och finansierad av Swedavia, eller utbildad svensk personal som för ytterligare befogenheter?

Vid avresan från Arlanda skulle man få samma behandling som man får när man landar i USA då antar jag. I den händelse det blir svensk personal som utför kontrollen, kommer de då ha lättare tillgång till svenska register?
Citera
2015-02-03, 15:33
  #2
Medlem
Clay Allisons avatar
Hej igen.
Fanns en del att läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/United_...r_preclearance

Det är amerikansk personal. Tull, deras jordbruksverk och hälsoministeriet ska utföra kontroller. Ofta kan visst kötiden vid en sån här preclearance bli längre än motsvarande om man reser in som vanligt. Och vem betalar?

Lite mindre positiv nu.
Citera
2015-02-03, 15:35
  #3
Medlem
sven33s avatar
Kul att höra!

Det blir amerikansk personal som kommer sköta detta. Förutom på Irland så har i stort sett alla flygplatser i Kanada med trafik till USA detta och där fungerar det väldigt smidigt.
__________________
Senast redigerad av sven33 2015-02-03 kl. 16:15.
Citera
2015-02-03, 15:36
  #4
Medlem
I vilket syfte? För semesterresande eller vilka gäller detta för?
Du ska bara se vilken process det var att få studievisum dit, jävla SÄPO förhör kan jag säga till dig.
Citera
2015-02-03, 15:37
  #5
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Kul att höra!

Det blir amerikansk personal som kommer sköta detta. Förutom i Irland så har i stort sett alla flygplatser i Kanada med trafik till USA detta och där fungerar det väldigt smidigt.

Inte alltid, enligt Wikipedia:
'The waits at some busy preclearance facilities, notably Toronto Pearson, can also often exceed the waiting times of non-precleared flights at the destination and cause significant delays to departure schedules.'
Citera
2015-02-03, 15:41
  #6
Medlem
FarbrorMelkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Inte alltid, enligt Wikipedia:
'The waits at some busy preclearance facilities, notably Toronto Pearson, can also often exceed the waiting times of non-precleared flights at the destination and cause significant delays to departure schedules.'

Låter mest som att mer tid går åt i Sverige och mindre i USA.
Citera
2015-02-03, 15:46
  #7
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hej igen.
Fanns en del att läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/United_...r_preclearance

Det är amerikansk personal. Tull, deras jordbruksverk och hälsoministeriet ska utföra kontroller. Ofta kan visst kötiden vid en sån här preclearance bli längre än motsvarande om man reser in som vanligt. Och vem betalar?

Lite mindre positiv nu.

Kön blir inte nödvändigtvis kortare men det blir bekvämare att få detta avklarat på Arlanda där man genrellt ändå har mer än en timme att slå ihjäl i väntan på avgång istället för att stå 1-2 timmar i kö när man landat och är trött och mörbultad. På Arlanda lär köerna för övrigt bli kortare dessutom eftersom volymerna inte är jättestora till USA, framförallt lär man planera det så att två flyg inte avgår samtidigt mot staterna.

Skulle tippa på Swedavia och USA delar på kostnaderna. Swedavia går med en ordentlig vinst så det blir inga pengar som går direkt ur statskassan.
__________________
Senast redigerad av sven33 2015-02-03 kl. 16:07.
Citera
2015-02-03, 15:48
  #8
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
man ska kunna flyga till fler destinationer i USA direkt från Arlanda
Du menar att man ska kunna flyga direkt till diverse amerikanska inrikesflyplatser? Om man skulle skapa fler direktlinjer från Arlanda, är det inte mer troligt att man i så fall siktar in sig på större städer? Dessa har ju oftast internationella flygplatser med tull - och i sådana fall spelar det ingen roll. Går det ens några flyg från Irland till amerikanska inrikesflygplatser? Jag tycker exempelvis att BAs flight från LCY till JFK (som gör pre-clearance i Shannon) borde få landa på LaGuardia eftersom de siktar in sig på jäktade affärsresenärer. Men det verkar inte vara aktuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
vad innebär det rent praktiskt? Amerikansk personal stationerad i Sverige och finansierad av Swedavia, eller utbildad svensk personal som för ytterligare befogenheter?
http://www.dn.se/resor/nyheter/ameri...an-pa-arlanda/
Det står i artikeln att:
Citat:
Där kommer amerikanska tjänstemän från US Customs and Border Protection att arbeta.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vid avresan från Arlanda skulle man få samma behandling som man får när man landar i USA då antar jag. I den händelse det blir svensk personal som utför kontrollen, kommer de då ha lättare tillgång till svenska register?
Andra europeiska länder har varit skeptiska till att införa pre-clearance pga integritetsproblem. Det handlar tydligen om att de därmed tvingas dela med sig av vissa uppgifter rörande resenärerna till USA.

Hur som helst är jag dock relativt positiv, om Arlanda anser att de kommer att tjäna på investeringen. Dock tror jag inte att det blir av. Jag tvivlar på att nuvarande svenska regering skulle vara mer intresserad av att samarbeta med jänkarna än andra länder i Europa.
Citera
2015-02-03, 15:51
  #9
Medlem
Skulle spara mycket tid så det låter kanonbra !
Citera
2015-02-03, 16:05
  #10
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Du menar att man ska kunna flyga direkt till diverse amerikanska inrikesflyplatser? Om man skulle skapa fler direktlinjer från Arlanda, är det inte mer troligt att man i så fall siktar in sig på större städer? Dessa har ju oftast internationella flygplatser med tull - och i sådana fall spelar det ingen roll. Går det ens några flyg från Irland till amerikanska inrikesflygplatser? Jag tycker exempelvis att BAs flight från LCY till JFK (som gör pre-clearance i Shannon) borde få landa på LaGuardia eftersom de siktar in sig på jäktade affärsresenärer. Men det verkar inte vara aktuellt.



Nej, vad man menar är att det ska locka till sig nya avgångar till stora internationella flygplatser i USA. Detta eftersom det bli mer attraktivt att resa via Stockholm som transferflygplats om man har pre-clearance där. SAS har exempelvis majoriteten av sin trafik till USA från Köpenhamn idag, detta lär flyttas till Arlanda om det här blir av.

Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Andra europeiska länder har varit skeptiska till att införa pre-clearance pga integritetsproblem. Det handlar tydligen om att de därmed tvingas dela med sig av vissa uppgifter rörande resenärerna till USA.

Hur som helst är jag dock relativt positiv, om Arlanda anser att de kommer att tjäna på investeringen. Dock tror jag inte att det blir av. Jag tvivlar på att nuvarande svenska regering skulle vara mer intresserad av att samarbeta med jänkarna än andra länder i Europa.


Regeringen har redan gått ut med att man är positiva till detta.
Citera
2015-02-03, 16:30
  #11
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
I vilket syfte? För semesterresande eller vilka gäller detta för?
Du ska bara se vilken process det var att få studievisum dit, jävla SÄPO förhör kan jag säga till dig.

Æh, det var ju inte så farligt med studentvisum. Som det ska vara tycker jag. Det ær væl snarare så att det ær vi i Sverige som ær extremt naiva och mesiga

OnT

Fan vad nice! Så slipper man stå i en svettig kø i Dallas/Ft. Worth och vænta
Citera
2015-02-03, 16:44
  #12
Medlem
flipflaps avatar
Bra initiativ. Har alltid stört mig på varför inte all klarering kunde skötas innan bordning eller under resan. Suger så jävligt att köa och förhöras efter en lång och tröttsam resa, oavsett vilket land man far till.

Mera sådant underlättar resorna. Och lägg taxfreebutikerna i ankomsthallen så slipper man alla idioter som krånglar med plastkassar i hatthyllor o på golv.. ännu en förbättring...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2575428

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback