2015-01-05, 17:34
Medlem
Har knapprat dessa tabletter i 2, nej 4 dagar (tror jag ifall jag tänker till hårt ). 10 mg vilket är halv dos som "inlärning" innan jag ska börja med riktig dos veckan efter. Iallafall bieffekter. Jag känner mig som en zombie, typ lite stenad på ett sådant sätt att jag är dum i huvudet. Jag hör inte vad folk diskuterar med mig eller det går iallafall inte in. Känner som atat det är någon hinna över mina ögon, något är knep med synen men kan inte sätta fingret på vad. Trött är jag med..

Någon som känner igen sig med dessa symtom? Fick panik i går natt när jag insåg att jag kanske får men för livet nu, från ingenjörsstudent till mentalt handikappad tills jag dör.
Citera
2015-01-05, 18:00
Medlem
Det är väl bara vanlig SSRI?

I så fall misstänker jag att det är insättningssymptom.
Citera
2015-01-05, 18:59
Medlem
lithionits avatar
man får ofta en rad insättningssymptom, men det blir bättre. Tycker åtminstone du ska försöka stå ut i ett par veckor och se om det blir bättre.

Har du testat några andra ssri innan? Fluoxetin ses numera som ett mindre bra alternativ till t.ex. escitalopram. men det är individuellt vilken ssri som funkar bäst.
Citera
2015-01-05, 20:22
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Fluoxetin ses numera som ett mindre bra alternativ till t.ex. escitalopram. men det är individuellt vilken ssri som funkar bäst.
Förlåt min dryghet, men källa på det?

Såvitt jag vet så är Fontex oh Cipramil/-lex fortfarande förstahandsval på vårdecentralerna.
Citera
2015-01-06, 10:32
Medlem
CarloMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Har knapprat dessa tabletter i 2, nej 4 dagar (tror jag ifall jag tänker till hårt ). 10 mg vilket är halv dos som "inlärning" innan jag ska börja med riktig dos veckan efter. Iallafall bieffekter. Jag känner mig som en zombie, typ lite stenad på ett sådant sätt att jag är dum i huvudet. Jag hör inte vad folk diskuterar med mig eller det går iallafall inte in. Känner som atat det är någon hinna över mina ögon, något är knep med synen men kan inte sätta fingret på vad. Trött är jag med..

Någon som känner igen sig med dessa symtom? Fick panik i går natt när jag insåg att jag kanske får men för livet nu, från ingenjörsstudent till mentalt handikappad tills jag dör.

Jag tog det i något år, det är det värsta jag gjort, allt ifrån att mina händer började skaka till vad du sa. När det var som värst kunde jag inte fullfölja meningar utan att ta paus mellan varje ord, och om du tror det kommer bli bättre är jag rädd att jag måste säga att det kommer fortsätta.

Om du märker av värre effekter senare så är mitt råd att lägga av innan det blir värre, ett råd jag själv borde tagit men jag visste inte bättre.
Citera
2015-01-31, 18:05
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Förlåt min dryghet, men källa på det?

Såvitt jag vet så är Fontex oh Cipramil/-lex fortfarande förstahandsval på vårdecentralerna.
Måhända är de fluoridinnehållande medlen Fontex och Cipramil förstahandsval på svenska vårdcentraler, kanske i kombination med det likaledes fluorinnehållande medlet Fluoxetin, men som jag skrev här verkar det finnas en tablett som heter Reboxetine som inte innehåller fluor, och kan vara lika effektiv?
källa på det finns här;
http://smart-drugs.com/Fluoxetine/fluoxetine-1.htm

IMO så är det fluoret som inte är bra för hjärnan (eller levern, eller sköldkörteln heller för den delen)...
Citera
2015-02-03, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Måhända är de fluoridinnehållande medlen Fontex och Cipramil förstahandsval på svenska vårdcentraler, kanske i kombination med det likaledes fluorinnehållande medlet Fluoxetin, men som jag skrev här verkar det finnas en tablett som heter Reboxetine som inte innehåller fluor, och kan vara lika effektiv?
källa på det finns här;
http://smart-drugs.com/Fluoxetine/fluoxetine-1.htm

IMO så är det fluoret som inte är bra för hjärnan (eller levern, eller sköldkörteln heller för den delen)...

Virtuell facepalm på detta. Fluoxetin innehåller detta i sin molekylära uppsättning, vilket inte är "fluorid" per se. Bindningen är så pass stark då fluor är extremt elektronegativt och passerar därför inte ut i kroppen, i form av fluoridjoner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trifluoromethyl

Reboxetine är en noradrenalinåterupptagshämmare och lämpar sig inte alltid som antidepressiv medicin. Dessutom har den visat sig vara sämre än placebo enligt kliniska tester. Din källa ser för övrigt ut som något jag skulle ha kunnat källhänvisa till när jag gick i mellanstadiet.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-02-03 kl. 02:59.
Citera
2015-02-03, 13:48
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Virtuell facepalm på detta. Fluoxetin innehåller detta i sin molekylära uppsättning, vilket inte är "fluorid" per se. Bindningen är så pass stark då fluor är extremt elektronegativt och passerar därför inte ut i kroppen, i form av fluoridjoner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trifluoromethyl ---
Aha... så du menar alltså att det troligen inte är fluor (grundämnet) eller fluorid (jonen) per sé som åstadkommer tröttheten, zombiekänslan och den s.k. "glaskupeeffekten" efter några dagar på en halv dos av fluoxetin hos TS? ...utan att det är istället är den av läkemedelsföretagen fluorsubstituerade molekylen "trifluoromethyl" som ställer till det? Ja, det låter ju rimligt med tanke på att den molekylen också ingår i bl.a. brandskum (PFAs, PFOS, PFOA) som ju inte direkt anses som hälsobringande när det når dricksvattentäkter, samt att ogräsmedlet Trifluralin vilket också det innehåller molekylen trifluoromethyl, av EU numer anses sedan 2008 likställt med PCB och DDT...

Fluoxetin, vilket också säljs under namnet Prozac, säljs för övrigt numer också specifikt till kvinnor under namnet Sarafem... biverkningarna upplevs naturligtvis även av dem som använder det... huruvida de uppstår p.g.a. fluoxetin/prozac/sarafemmolekylen eller dess nerbrytningsprodukt seproxetin är det ingen som vet...

Så, huruvida det är fluoratomen, fluoridjonen, trifluorometylgruppen eller någon annan konstgjort fluoriderad molekyl som ställer till det med diverse biverkningar av "medicinen" Fluoxetin spelar IMO mindre roll... grejen är, som jag ser det att trots att fluor finns i stora mängder i berggrunden bundet i olika mineral, så har inga djur och endast få växter använt det för sin uppbyggnad, dock använder växter det företrädesvis som naturligt växtgift...

Citat:
Biologically synthesized organofluorines have been found in microorganisms and plants,[1] but not in animals.[2] The most common example is fluoroacetate, with an active poison molecule identical to commercial "1080". It is used as a defense against herbivores by at least 40 green plants in Australia, Brazil, and Africa;
http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_aspects_of_fluorine
Senast redigerad av studentroland 2015-02-03 kl. 13:51.
Citera
2015-02-03, 16:19
Bannlyst
Citat:
Aha... så du menar alltså att det troligen inte är fluor (grundämnet) eller fluorid (jonen) per sé som åstadkommer tröttheten, zombiekänslan och den s.k. "glaskupeeffekten" efter några dagar på en halv dos av fluoxetin hos TS? ...utan att det är istället är den av läkemedelsföretagen fluorsubstituerade molekylen "trifluoromethyl" som ställer till det? Ja, det låter ju rimligt med tanke på att den molekylen också ingår i bl.a. brandskum (PFAs, PFOS, PFOA) som ju inte direkt anses som hälsobringande när det når dricksvattentäkter, samt att ogräsmedlet Trifluralin vilket också det innehåller molekylen trifluoromethyl, av EU numer anses sedan 2008 likställt med PCB och DDT...

Fluoxetin, vilket också säljs under namnet Prozac, säljs för övrigt numer också specifikt till kvinnor under namnet Sarafem... biverkningarna upplevs naturligtvis även av dem som använder det... huruvida de uppstår p.g.a. fluoxetin/prozac/sarafemmolekylen eller dess nerbrytningsprodukt seproxetin är det ingen som vet...

Så, huruvida det är fluoratomen, fluoridjonen, trifluorometylgruppen eller någon annan konstgjort fluoriderad molekyl som ställer till det med diverse biverkningar av "medicinen" Fluoxetin spelar IMO mindre roll... grejen är, som jag ser det att trots att fluor finns i stora mängder i berggrunden bundet i olika mineral, så har inga djur och endast få växter använt det för sin uppbyggnad, dock använder växter det företrädesvis som naturligt växtgift...

Vet inte vad du menar med halv dos, normal dosering av Fluoxetin är på 20 mg och kan ökas till 60 mg. Hos barn brukar man starta dosering på 10 mg.

Nej, det är bieffekter som uppstår eftersom att medicinen fungerar så som den ska via dess påverkan på SERT (serotonin transporter) samt diverse serotoninreceptorer. Alla mediciner som fungerar kommer att medföra biverkningar, detta beror inte specifikt på att fluorid skulle utsöndras i kroppen. Exempelvis ser man biverkningar även hos andra SSRI som inte har fluor bundet i sin molekylära uppsättning, dessa kan t.e.x. ha klor bundet till sig, istället för fluor. Bindningarna medför att preparatet kan reagera med, i detta fall, serotoninreceptorerna, effektivare.

Bindningen som sagt hos Fluoxetin består av gruppen trifluormetyl, och är så pass stark att jonen ej släpper och tar sig ut i kroppen. Hade detta däremot hänt så hade ditt resonemang kunnat vara mer intressant. Detta händer exempelvis när man använder tandkräm, där man tillsatt natriumfluorid (NaF). Eftersom att denna bindning är svagt sammanhållen så kan fluoridjonerna separeras från natriumjonerna och utsöndras i kroppen (munnen) vilket kan stärka emaljen hos tänderna m,m. Exakt hur fluor fungerar för att förebygga och motverka karies låter jag vara osagt då jag inte är överdrivet kunnig inom just det.

Visst förekommer "fluor" naturligt i dricksvattnet. Det förekommer dock aldrig fritt eftersom att ämnet är så pass reaktionsbenäget, då det enbart behöver uppta en elektron för att nå ädelgasstruktur.
Citera
2015-02-03, 19:07
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Vet inte vad du menar med halv dos, normal dosering av Fluoxetin är på 20 mg och kan ökas till 60 mg. Hos barn brukar man starta dosering på 10 mg.
----
Bindningen som sagt hos Fluoxetin består av gruppen trifluormetyl, och är så pass stark att jonen ej släpper och tar sig ut i kroppen. Hade detta däremot hänt så hade ditt resonemang kunnat vara mer intressant. ----
Det står i trådstarten...
"Har knapprat dessa tabletter i 2, nej 4 dagar (tror jag ifall jag tänker till hårt ). 10 mg vilket är halv dos som "inlärning" innan jag ska börja med riktig dos veckan efter."
Angående bindningen av trifluorometylmolekylen skriver Joel Swinson så här:
Citat:
Although a carbon-fluorine bond is somewhat stronger than other carbon-halogen
bonds, fluorine is still a better leaving group than hydrogen, so there is some potential for
covalent bonds to be formed between the fluorinated molecule – by loss of fluoride – and
an enzyme, for example, either at or near its active site, leading to an inhibition of the
enzyme’s activity.
http://www.halocarbon.com/halocarbon_media/Fluorine_final_ChemManager.pdf
Trifluorometylmolekylen från Fluoxetin har således potential att binda till, och avaktivera kroppens naturliga enzymer, samtidigt som en fluoratom frisätts i kroppen...att det dessutom är förhållandevis lättlösligt i fettvävnaden innebär ju att det också finns kvar ganska länge i alla möjliga membran överallt i kroppen...inte minst i t.ex. tallkottkörteln, "the pineal gland"...
Senast redigerad av studentroland 2015-02-03 kl. 19:15.
Citera
2015-02-03, 19:31
Bannlyst
Citat:
Det står i trådstarten...
"Har knapprat dessa tabletter i 2, nej 4 dagar (tror jag ifall jag tänker till hårt ). 10 mg vilket är halv dos som "inlärning" innan jag ska börja med riktig dos veckan efter."
Angående bindningen av trifluorometylmolekylen skriver Joel Swinson så här:

Trifluorometylmolekylen från Fluoxetin har således potential att binda till, och avaktivera kroppens naturliga enzymer, samtidigt som en fluoratom frisätts i kroppen...att det dessutom är förhållandevis lättlösligt i fettvävnaden innebär ju att det också finns kvar ganska länge i alla möjliga membran överallt i kroppen...inte minst i t.ex. tallkottkörteln, "the pineal gland"...

Du hänvisar alltså till en artikel som är upplagd på ett företag som tillverkar b.l.a. vattenfilter som är ämnade till att separera fluoridjoner från H2O? Vem Joel Swinson är har jag ingen aning om, han är säkert anställd på företaget och lär knappast ha publicerat något.

Läser man artikeln baseras den på stenåldersforskning, alltså är den inte relevant:

1. D. O’Hagan and H.S. Rzepa, Chem. Commun. 1997, 645
2. R.A. Holton and R.J. Biediger, US Patent 1993, 5,243,045
3. R.W. Lang and P.F. Wenk, Helv. Chim. Acta, 1988, 71, 596

Vad du länkar till sedan förstår jag inte riktigt anledningen till. "Fluoridealert" känns ju otroligt seriöst. Man tjänar inte alls pengar på reklam och liknande av att bedriva pseudovetenskap när folk som du klickar sig in där?

Föreslår att vi använder oss av relevanta källor i fortsättningen. Här får du något att suga på:

"We observed no changes in the concentration of fluoride in either the serum or the urine of treated rats compared to the control group. In conclusion, our study indicates that Flux induces liver damage and mediates free radical reactions. Our data also indicate that Flux does not release F(-) during metabolism and does not affect physiological levels of F(-) in the serum or urine."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21602599

PS: (F-) är alltså den negativt laddade fluoridjonen. Är du imponerad över mina kunskaper inom kemi?

Här är hela studien, vilket är en seriös studie:
http://www.if-pan.krakow.pl/pjp/pdf/2011/2_441.pdf
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-02-03 kl. 19:34.
Citera
2015-02-03, 22:34
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Du hänvisar alltså till en artikel som är upplagd på ett företag som tillverkar b.l.a. vattenfilter som är ämnade till att separera fluoridjoner från H2O? Vem Joel Swinson är har jag ingen aning om, han är säkert anställd på företaget och lär knappast ha publicerat något.

Jadu...vad skall jag säga...var du får vattenföretagskopplingen ifrån begriper jag inte, när Joel Swinson tydligt står angiven som "senior research chemist" för Halocarbon Products Corp.?
Halocarbon Products corporation är en direkt avläggare från Manhattanprojektet under WWII, när kemister som t.ex. företaget Halocarbons grundare utvecklade bl.a. Teflon och atombomben...

När du betraktar forskning som färskvara och underkänner forskningsresultat från 1988 enbart p.g.a. deras ålder så förstår jag dock ytligheten i dina tankegångar bättre...
När du därefter underkänner hemsidan "FluorideAlert" och deras "advisory board" för att "tjäna pengar på reklam" och bedriva pseudovetenskap, medan du inte med ett ord nämner att Prozac's (och Sarafem's) tillverkare läkemedelsbolaget Eli-Lilly tjänade 4 685 miljarder dollar netto år 2013, så framstår din ytlighet i än tydligare dager...

När du därefter går in på detaljer i en studie på laboratoriemöss, och menar att den till skillnad från hemsidan "Fluoride Alert" är seriös, så begriper jag att din detaljfixering har fått dig att tappa fokus från det övergripande ämnet, nämligen trifluorometylkomponentens eventuellt negativa inverkan på det akuta och framtida hälsotillståndet hos användarna av SSRI, bl.a. då Fluoxetin...en rad studier antyder nämligen att det har en negativ inverkan på bl.a. levern, centrala nervsystemet och sköldkörtelhormonomsättningen...i tillägg till TS upplevelser av en "hinna framför ögonen", trötthet och zombieliknande känslor... din egen studie på mössen som du länkar till säger ju också att;"our study indicates that Flux induces liver damage and mediates free radical reactions".

Så, som sagt... huruvida det är fluoratomen, fluoridjonen, trifluorometylgruppen eller någon annan konstgjort fluoriderad molekyl som ställer till det med diverse biverkningar av den numera generiska "medicinen" Fluoxetin spelar IMO mindre roll...grejen är att fluor inte är bra för hälsan...
Senast redigerad av studentroland 2015-02-03 kl. 22:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in