2015-02-02, 21:36
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag har kommit på en intressant teori om MH17 nedskjutningen idag, jag påstår knappast att det är sant men det är värd att fundera på. Jag har varit och kollat på R195 motorer som driver Sukhoi Su25. Det enda problemet som teoretiskt sätt skulle kunna lösas är motorerna. Flygplanskroppen klarar av lufttrycket för att komma i nivån med MH17 och skjuta ned det, däremot har motorn R195 inte stark höjdtryck. Jag skulle gissa på att det inte behövs mer en än grupp mekaniker och experter som skulle kunna lösa denna problemet för att komma upp i MH17s höjd, fastän man skulle förlora minst 30% av flygplanets räckvidd, men hade man valt att täcka nedskjutningen som kanske är en false-flag, så hade man nog gjort mycket sådant. Det är intressant teori, som jag kommer vidareforska i.
Du har du kvar problemet med missilen R60 som bär på 10kg explosiv vara och inte har tillräckligt med kraft för att sänka ett flygplan av den storleken, vidare så skulle inte SU-25 ha tillräckligt med kraft för att få till den centrifugalkraft som skulle behövas för att slunga R60 in mot flygplanet. Att R60 sedan går mot värmekällor gör att den skulle träffa någon av motorerna och inte slå ut mer än en motor och passagerarplanet skulle vara flygdugligt.

Hur vet vi det då?

Vid två tidigare tillfällen har man beskjutit passagerarflygplan med R60 missiler och samtliga två plan har lyckats nödlanda med bara trasiga motorer.

Så din teori håller inte, tyvärr.

/Micke
2015-02-02, 21:38
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Ytterligare en parallell till andra världskriget där Tyskland hade bråttom att kriga innan pengarna tog slut. Även där tvingades Tyskland inleda sina planer innan de var färdigrustade.
Jo Ryssland har stora reserver men det halverade oljepriser slår stenhårt och det här kriget suger allt mer resurser.
Även om man "vinner" så sitter man på enorma kostnader för uppbyggnad och återställande.
2015-02-02, 21:39
Medlem
Herzs avatar
Det här påminner mer och mer om Jugoslaviens förfall, exakt samma scenario. USA uppmuntrar Ukraina att kriga, de ger dom BARA det alternativet. Regelmässigt sätt så är det Kiev som ska vara ödmjuka och backa undan och installera tillbaka Yanukovich-regimen. Kolla bara militärdiktaturen Egypten som USA stödjer. De hade protester av ännu större magnitud och ändå så dömer man 100 av de som protesterade till döden.

Tänk er att Ukraina dömde 100 ukrainare till livstid för anti-demokratiska och terroristiska aktiviteter på Maidan.
2015-02-02, 21:40
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag tror att någon har snott grejerna.

Försök debunka mig.
Här räcker sunt förnuft, försök att sno en stridsvagn i liberala Sverige eller att ens försöka köra ut en folkabuss utan tillstånd från en förläggning. Vi kan göra såhär, om du lyckas nå en hangar med JAS-plan så ska jag acceptera din teori.

/Micke
2015-02-02, 21:43
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Men den ukrainska militärledningen verkar lagom kompetent.

Den är onekligen fullständigt inkompetent då ÖB inte ens har fattat att hans krigsmakt just nu är inbegripen i strid med ryska reguljära förband. Han verkar inte heller vara medveten om att så mycket som 100 000 ryska soldater till - fyra hela divisioner - just nu gör sig redo att obemärkt smyga in över gränsen mitt framför näsorna på OSSE:s blinda, döva och allmänt inkompetenta observatörer.

Jag tänkte ringa Viktor Muzhenko och berätta hur det ligger till, men mamma säger att jag måste gå och lägga mig nu. Men du kanske kan skicka honom en länk till den här tråden och till Wisemans och Cornucopias bloggar? Så att han får reda på vad som egentligen händer i Ukraina?
2015-02-02, 21:44
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Och hur skall ryssarna ha råd att hålla dessa på krigsfot och samtidigt förneka sin inblandning, det lär leda till ännu hårdare sanktioner, ännu större indirekt förluster för den ryska staten och kraftigt ökande direkta kostnader?
Med tanke på den Ukrainska arméns mycket låga förmåga så lär en tiondel räcka för att knyta ihop säcken vid Debaltseve och tillfoga UA ett mycket hårt psykologiskt slag som leder till att Donetsk får ges upp.
Det är otroligt att ett gäng trashankar med överskottsuniformer och gammalt skrot har hållit ryssarna stången så här länge, men jag gissar på att kriget är över till mars.
De flesta militära analytiker är av åsikten att de Ukrainska styrkor som fanns innan November var vida överlägsna ryska- och separatistiska trupper vad gäller erfarenhet, men nu verkar det som om man inte hinner utbilda och ta tillvara på den erfarenhet som veteraner har, då ständigt nya bataljoner ska ut i strid.

Utan att ge allt för mycket info så finns det mer artilleri i det området än i resten av stridsområdet, så det är orsaken till att Ivan har så rackarns svårt att nå fram.

/Micke
2015-02-02, 21:45
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det verkar som att väst börjar inse att de/vi måste börja sätta hårt mot hårt eftersom det är det enda språk som ryssarna förstår. Det är en upptrappning mot ekonomiska påtryckningar, insatserna blir högre.

Vad gäller Tyskland/Merkel undrar jag lite om det inte är planen att USA kör "bad cop" medan Europa kör "good cop". Europa är även närmre konflikten samt är dåligt rustade, det kan påverka viljan att vara tuff. Man ska heller inte glömma bort Tysklands dåliga samvete vad gäller Ryssland, kan vara känsligt.

Det finns en risk att Ukraina utvecklas till ett proxykrig mellan väst och Ryssland.

Ja, där är ytterligare en anledning till varför tyskarna väljer att ligga ganska lågt. Deras viktigaste roll just nu är att hålla ihop EU.

På lite längre sikt är det kört för Putin, oavsett vad han gör. Möjligen kan han hoppas på en repris av vad Jeltsin gjorde - utser en efterträdare som ger honom diplomatisk immunitet och totalt skydd, ett Ryssland som blir mer västvänligt, mindre aggressivt, men som ändå vägrar att utlämna Putin till Haag.
2015-02-02, 21:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
De flesta militära analytiker är av åsikten att de Ukrainska styrkor som fanns innan November var vida överlägsna ryska- och separatistiska trupper vad gäller erfarenhet, men nu verkar det som om man inte hinner utbilda och ta tillvara på den erfarenhet som veteraner har, då ständigt nya bataljoner ska ut i strid.

Utan att ge allt för mycket info så finns det mer artilleri i det området än i resten av stridsområdet, så det är orsaken till att Ivan har så rackarns svårt att nå fram.

/Micke
Jag hoppas du har rätt och att UA har mekaniserade reserver så att de kan slå tillbaka de ryska pansarförband som försöker snöra av grytan.
Dock är jag ändå skeptisk till att hålla sig fast vid en dylik säck.

Retirera och angrip på andra håll istället, UA´s stab kanske borde studera lite Mannstein.
2015-02-02, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, där är ytterligare en anledning till varför tyskarna väljer att ligga ganska lågt. Deras viktigaste roll just nu är att hålla ihop EU.

På lite längre sikt är det kört för Putin, oavsett vad han gör. Möjligen kan han hoppas på en repris av vad Jeltsin gjorde - utser en efterträdare som ger honom diplomatisk immunitet och totalt skydd, ett Ryssland som blir mer västvänligt, mindre aggressivt, men som ändå vägrar att utlämna Putin till Haag.
Poroschenko och Obama platsar mer i Haag än Putin även om alla tre gott skulle kunna få hamna där. USA vägrar ju till och med vara med och lämna ut egna medborgare eftersom de är fullt medvetna om hur många miljoner människor de har mördat sedan andra världskriget. Ryssland är en fis i rymden jämfört med vad USA sysslar med och vi vet alla att USA instigerat och betalt kuppen i Ukraina och därför är medskyldig till varje död ukrainare.
2015-02-02, 21:49
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Här räcker sunt förnuft, försök att sno en stridsvagn i liberala Sverige eller att ens försöka köra ut en folkabuss utan tillstånd från en förläggning. Vi kan göra såhär, om du lyckas nå en hangar med JAS-plan så ska jag acceptera din teori.

Har en fråga som kanske tagits upp tidigare, men finns det några uppgifter alls om ukrainsk militär (höga befäl) som bytt sida i oblasten Donetsk och Luhansk och på så sätt fixat militär utrustning? Dvs inte genom stölder ur förråd utan att de ansvariga för förråden gått med separatisterna?
Och i så fall, vilken utsträckning pratar vi om? Lätta vapen, stridsvagnar osv?
2015-02-02, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det här måste på allvar var det mest efterblivna inlägget på flashback. Det är inte jätteenkelt att trimma ett flygplan, att snabba upp ett attackplan så mycket som skulle krävas är ingen enkel sak, man skulle vara tvungen att ändra stommen för att få plats med en efterbrännkammare.
I så fall vore det väl lite enklare att använda ett riktigt jaktplan, som ukraina har många av.

Tänk vad ditt kremljobb hade varit enkelt om bara husse hade valt rätt plan i hittepå presskonferensen när de började ljuga för att komma undan.

DU borde skämmas när du försvarar dessa förbannade ryska mördare.

Mvh

Lallisen
Att det blev så tyst om det nedskjutna flyget beror på att det var ukrainare som sköt ner det. Så funkar västmedia. Se t ex hur det fungerade med moskébranden i E-tuna.

Och sen så, trots att flera här har svårt att fatta, så är varken Putin eller den ryska armén inblandad i konflikten i Ukraina. Så nej, det finns inga förbannade ryska mördare. Däremot finns det t ex förbannade svenska mördare som Skillt.
2015-02-02, 21:52
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Har en fråga som kanske tagits upp tidigare, men finns det några uppgifter alls om ukrainsk militär (höga befäl) som bytt sida i oblasten Donetsk och Luhansk och på så sätt fixat militär utrustning? Dvs inte genom stölder ur förråd utan att de ansvariga för förråden gått med separatisterna?
Och i så fall, vilken utsträckning pratar vi om? Lätta vapen, stridsvagnar osv?
Garanterat att det är så, men då har det rört sig om typiska ukrainska vapensystem inte unikt ryska. Vi har säkerligen miljontals ukrainska AK-74 som används i Donbas, tjogtals BTR-XX, lika mycket T-64, etc etc som är Ukrainska men fan i mig inga GRAD-K, mfl.

/Micke

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in