2015-02-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falaxard
en fånge kostar i snitt 5500/dygn = 165000/månad

en person på försörjningsstöd ca 9000/månad + del av utgifterna för soc

Detta är bara siffrorna jag har kunnat hitta nu lite snabbt, om en rättvis jämförelse ska kunna göras måste man räkna in hur mycket försörjningsstödsavdelningarna på soc kostar och slå ut det över antal brukare.
Du glömde att räkna in alla kostnader en sådan här människa kostar utöver bidragen, droger, rån, inbrott, våldsbrott. Billigaste hur man än räknar är att kasta ut dom tillresta om dom inte sköter sig!
Citera
2015-02-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Det tror jag i och för sig inte en sekund på, men om det nu mot förmodan är så ska de ju absolut släppas.
Det ska ju finnas flera vittnen till händelsen. Är det dom två som man syftar på kanske.
Citera
2015-02-02, 20:52
Medlem
Jag fick höra från en flunkare i fartyget att minst 1 av våldtäktsmännen tydligen bet(tuggade sa han) kvinnan jäkla illa i ansiktet och överdelen av kroppen
Citera
2015-02-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Undrar hur hon blev "inlurad".
Ja, jag har mina aningar. Hon ville väl kanske gosa lite med en utav dom men det blev inte riktigt som hon trodde?
Citera
2015-02-02, 20:53
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuJja
Inte för att förringa BOs traumatiska upplevelse, men det här kan bli oerhört svårutrett.
Tänk er själva, 8 somalier i en liten trång mörk hytt, vem satte på vem egentligen?

Även om brottsoffret upplevde det som traumatiskt så är sådana handlingar en del av det afrikanska kulturarvet. Något den svenska domstolen kommer att beakta. Det finns flera prejudikat i svensk kriminalhistoria såsom mariannelund,våldtäktsligan i Södertälje m.m där domstolen tog hänsyn till bakgrunden hos dem som utövade brottet.
Citera
2015-02-02, 20:54
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Undrar hur hon blev "inlurad".

Jag tänkte också på den... med tanke på vad som försiggår på båtarna vet jag inte i vilken grad hon blev inlurad. Det rättfärdigar givetvis inte en våldtäkt men jag vill gärna ha situationen klar för mig.

Är det ngn som ännu lyckats lista ut vem som är BO?
Citera
2015-02-02, 20:56
Medlem
Fruktansvärt! Är de här typerna födda i Sverige tro eller går det att skicka tillbaka dem till Somalia?
Citera
2015-02-02, 20:57
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Åklagaren begär följande häktade:

Bjar Mhamad Shakir, och Mohamed Ahmed Abdi

Var inte Bjar Mhamad Shakir försatt på fri fot?
Citera
2015-02-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierina
Fruktansvärt! Är de här typerna födda i Sverige tro eller går det att skicka tillbaka dem till Somalia?
Dom ska enligt tidningen vara svenska medborgare så det kan nog bli svårt. Dessutom hade dom pratat rätt bra svenska enligt något vittne om jag inte minns fel, så risken är att dom funnits här många år.
Senast redigerad av stros 2015-02-02 kl. 21:00.
Citera
2015-02-02, 21:00
Medlem
Ska bli intressant att se om alla i tråden som spammade om svartingar i början ändrar sin syn nu om det visar sig att kvinnan frivilligt följde med en av männen in i hytten. Nu vet vi ju inte på vilket sätt, men om en härlig man i 25års åldern, rik på kultur, frågar en 45årig kvinna om hon vill följa med in på ett glas så...

Försvarar verkligen inte gärningen som sådan.
Citera
Medlem
Enligt min mor så hade Expressen (pappersformat) idag radat upp förövarna med blurrade ansikten (om jag förstod henne rätt).
Citera
Medlem
SingleStars avatar
Så jippoåklagerskan Elisabeth Brandt tar sig an fallet.

Vad kan vi förvänta oss av henne? En utredning som ett haveri likt jippoåtalet mot Viveka Lindén?

Jag saknar den yrkeskompetenta och framgångsrika åklagaren Christer van der Kwast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in