2015-02-02, 17:32
Medlem
Giggsys avatar
Tycker nån annan borde köra istället för Haag i stafetten, hon tappade totalt i OS. Stina Nilsson kanske? Vet att hon är grym i sprint men hur är hon på den distansen?
Citera
2015-02-02, 17:41
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kul att du nämnde den gamla numera bortglömda "adelskalendern". Förstod att du menade den 😉

Absolut 4 svenskor topp8. Dina nämnda + Saarinen topp10 och en matlåda sätter jag på Stadlober 😜

Adelskalendern var ju tyvärr dömd att självdö när mästerskapen blev fler och dessutom fler distanser lades till. Jaktstarten + "bonus-OS" blev väl nådastöten. Orättvis jämförelse mot de som fick tävla mycket mindre. Gjorde ett försök att återuppliva traditionen för ett par år sedan gällande endast OS och jaktstartsdelarna sammanslagna i denna tråd med start i inlägget längst ned:

(FB) Den nördiga statistiktråden om vintersport

Rätt bra lista, med lite halvt urartat mellansnack på sina håll.

Dock inte uppdaterad med fjolårets resultat.
Citera
2015-02-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Tycker nån annan borde köra istället för Haag i stafetten, hon tappade totalt i OS. Stina Nilsson kanske? Vet att hon är grym i sprint men hur är hon på den distansen?

Haag var inte i bästa form under OS men att hon tappa totalt tycker jag är att ta i.. var ingen genom klappning på något sätt var två tjejer som var klart bättre men sedan åkte Haag jämt med övriga...

Haag har visat en helt annan form i år än förra året...skulle de vara stafett idag är hon given? men mycket kan ännu hända...och vad har förra årets OS stafett att göra med en uttagning i en stafett i år?

Stina är bra på distans har tagit ett stort kliv där var 4 i ett WC lopp på distans. hon är något bättre i klassiska distanslopp...hon är helt klart en aspirant till en stafettplats
Citera
2015-02-02, 18:16
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Släng in big-britta, hon är ju i vinnarform och en stafetträv utan dess like
Citera
2015-02-02, 18:24
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Adelskalendern var ju tyvärr dömd att självdö när mästerskapen blev fler och dessutom fler distanser lades till. Jaktstarten + "bonus-OS" blev väl nådastöten. Orättvis jämförelse mot de som fick tävla mycket mindre. Gjorde ett försök att återuppliva traditionen för ett par år sedan gällande endast OS och jaktstartsdelarna sammanslagna i denna tråd med start i inlägget längst ned:

(FB) Den nördiga statistiktråden om vintersport

Rätt bra lista, med lite halvt urartat mellansnack på sina håll.

Dock inte uppdaterad med fjolårets resultat.

Tyvärr, så har du rätt. Inflation i distanser och mästerskap var dödsstöten. Adelskalendern följde man med stort intresse när skidintresset vaknade på 80-talet.

Oh, den tråden har jag inte sett.
Då har jag något att läsa ikväll
Citera
2015-02-02, 20:50
Medlem
Haha, Calle...redan?

Citat:
– Jeg tror han finner mye energi ved å snakke. Når han begynner med sitt spill og snakk, bør man kanskje ikke gå på det, sier det svenske medaljehåpet.

http://www.nrk.no/sport/halfvarssons-northug-strategi_-_-skal-bite-meg-i-tunga-1.12184714

Nu drar jag ner nivån på tråden, men detta var lite lustigt. Klart att det är Petter som får energi av det när det är han som också vinner duellerna. Spöa honom ett par gånger först och sedan kan du börja snacka. Han är stor i käften, Thuggen, men han har (nästan) alltid backning för det sportsligt också. Fast det går ju givetvis bra att inte nedvärdera sina motståndare också, men då är visst langrenn kjedelig.
Citera
2015-02-02, 21:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Verkar som det bara är Petter Northug av de norska VM-uttagna herrarna som laddar på hög höjd. Var ju en hel del diskussion förra säsongen om Norge hade rätt typ av höghöjdsuppladdning inför OS.
Citera
2015-02-03, 00:59
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Verkar som det bara är Petter Northug av de norska VM-uttagna herrarna som laddar på hög höjd. Var ju en hel del diskussion förra säsongen om Norge hade rätt typ av höghöjdsuppladdning inför OS.

Vet att Sundby inte körde höghöjds inför Val di Fiemme, och att det som du säger var diskussioner efter OS. Lite annan syn på höghöjd överlag i Norge, kanske någon som följt skidsporten längre kan fylla i?
Citera
2015-02-03, 08:38
Medlem
Läste att Rydqvist var missnöjd med att inte fått någon förklaring o att hon inte kom med i truppen..
men när man läser de hon skriver på bloggen detta:

"Det är alltid lika tråkigt att man tar hänsyn till alla om och men (vurpor, att man är nedtränad osv) när man är med i landslaget men inte när man inte är med"

för mig låter de som en förklaring till varför hon inte är med eller är de en egen teori varför hon inte är med?

Jag tycker att de inte finns något självklart som gör henne uttagen denne gång heller och borde gilla läget bättre..blir lite bitter efter smak när man varje gång man inte kommer med ska gnälla och lite kritisera andra uttagna tjejer att dom haft fördelar..vurpor i WC förekommit men på givna åkare i en VM trupp..Rydqvist själv åkte ju långlopp en helg i stället för i landslaget i Skandinaviska cupen..
Citera
2015-02-03, 11:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Vet att Sundby inte körde höghöjds inför Val di Fiemme, och att det som du säger var diskussioner efter OS. Lite annan syn på höghöjd överlag i Norge, kanske någon som följt skidsporten längre kan fylla i?

På 90-talet så körde norskarna höghöjdsupplägg i stor utsträckning. Medan svenskarna var mer tveksamma till detta. Jag har för mig att man refererade till att det var en minuseffekt för vissa åkare. Om jag minns rätt 😃
Citera
2015-02-03, 11:21
Medlem
går en intressant serie på svt som heter Norges damer mot Falun, där man får följa med just Norges damer under träningen inför vm. Kul att se hur de tränar och Johaug ser inte dum ut alls

http://www.svtplay.se/video/2631552/norges-damer-mot-falun/norges-damer-mot-falun-sasong-1-avsnitt-4
Citera
2015-02-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Läste att Rydqvist var missnöjd med att inte fått någon förklaring o att hon inte kom med i truppen..
men när man läser de hon skriver på bloggen detta:

"Det är alltid lika tråkigt att man tar hänsyn till alla om och men (vurpor, att man är nedtränad osv) när man är med i landslaget men inte när man inte är med"

för mig låter de som en förklaring till varför hon inte är med eller är de en egen teori varför hon inte är med?

Jag tycker att de inte finns något självklart som gör henne uttagen denne gång heller och borde gilla läget bättre..blir lite bitter efter smak när man varje gång man inte kommer med ska gnälla och lite kritisera andra uttagna tjejer att dom haft fördelar..vurpor i WC förekommit men på givna åkare i en VM trupp..Rydqvist själv åkte ju långlopp en helg i stället för i landslaget i Skandinaviska cupen..

Det håller inte för Rydqvist för hon har inga resultat att falla tillbaka och peka på. Bruksvallarna kommer aldrig räcka hela vägen till VM om man inte backar upp det. Hon slog Ida knappt på SM men då hade hon legat på sofflocket(jag vet, förkylning inför) medan Ida gjort två maxlopp i skiathlon och stafett innan. Kollar man på alla lopp dom åkt i år oavsett nivå har Ida elva topp10-placeringar och Rydqvist tre. Övriga tre distansåkare har topp5-placeringar i VC. Det är ärligt talat inte särskilt jämnt H2H oavsett vilka parametrar man beaktar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in