2015-02-02, 16:09
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Men förhållande håller på ett ungefär, ja. Av 200 000 man var det 12 000 svenskar, 6 % det vill säga.
Jag kan tänka mig att 6 % av DNR arme är ryssar
Ja, du kan gärna göra det, men för den sakens skulle förväntas vi inte tro dig.

Men för diskussionens skull så ber vi dig bevisa din siffra om 6%. Ska bli rätt spännande, kan vi räkna med ett svar under kvällen eller behöver du en dag eller två?

/Micke
2015-02-02, 16:12
Medlem
HerroFruBolls avatar
Och vad tror debattörerna Putins game-/war plan is? Kort sikt/2015 och längre sikt?
2015-02-02, 16:16
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Och vad tror debattörerna Putins game-/war plan is? Kort sikt/2015 och längre sikt?
Känns som om Putin satsar på att vinna eller försvinna. Han åker omkring med kärnvapenbestyckade flygplan utanför England och kränker Amerikanskt luftrum, förmodligen för att visa att Ryssland fortfarande är en stormakt att räkna med, men det kan bara sluta på två sätt och inget av sätten är särskilt trevligt för de inblandade parterna.

Med ytterligare förstärkningar i Ukraina från Ryssland så verkar det som om Putin och Kreml skiter högaktningsfullt i västvärlden och går all-in för att säkra vinsten. Inte för att Ryssland måste utan för att Ryssland som nation inte skulle klara av förklara prestigeförlusten för den Ryska befolkningen som redan nu lider under sanktioner från väst.

/Micke
2015-02-02, 16:20
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Hoppas att det inte handlar kärnvapen? Putler är en sjuk jävel. Han känner ju att Ryssland krackelerar snart

Det gör jag mer än gärna efter att du bevisar att Ryssland överhuvudtaget har reguljära förband på ukrainskt territorium.
Räcker en vecka för dig?
Jag kan bevisa det redan nu genom att visa dig unikt krigsmateriel som enbart finns i aktiva ryska förband. Det säger inget om hur många Ryska soldater det är, men att det rör sig om aktiva ryska förband kan ingen motsäga sig, då Ryssland enligt försvarsbeslut i Duman är förbjuden att sälja materielet då det är för nytt och fortfarande säkerhetsklassat.

Vad säger du?

/Micke
2015-02-02, 16:21
Medlem
Citat:
Varför förklarar du det till mig?

Du skrev:

Citat:
Skulle det var fallet, skulle General Victor Muzhenko säga att man visst krigar mot reguljära förband, men det är inte fallet.

Alltså förklarar jag ännu en gång att det inte handlar om frivilliga, det är reguljära soldater som blivit temporärt avskedade för att strida i Ukraina. Den ryska krigsmakten har ställt samtliga förband till förfogande med övermålade betäckningar.

Precis som Sverige gjorde under vinterkriget.
2015-02-02, 16:25
Medlem
M.Skillts avatar
Vad gäller Victor Muzhenkos uttalande så gäller det att väga silversked i mun när man uttalar sig. Om han öppet säger att det rör sig om Rysk trupp så kan Parlamentet tvingas förklara Ryssland krig vilket Georgien gjorde och det ger Ryssland fria händer att gå in med allt vad tygen håller.

/Micke
2015-02-02, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Jag kan bevisa det redan nu genom att visa dig unikt krigsmateriel som enbart finns i aktiva ryska förband. Det säger inget om hur många Ryska soldater det är, men att det rör sig om aktiva ryska förband kan ingen motsäga sig, då Ryssland enligt försvarsbeslut i Duman är förbjuden att sälja materielet då det är för nytt och fortfarande säkerhetsklassat.

Vad säger du?

/Micke
Skicka det till SVT, så kollar jag på det i Aktuellt redan idag/imorgon kväll. Lär bli stor nyhet

Citat:
Vad gäller Victor Muzhenkos uttalande så gäller det att väga silversked i mun när man uttalar sig. Om han öppet säger att det rör sig om Rysk trupp så kan Parlamentet tvingas förklara Ryssland krig vilket Georgien gjorde och det ger Ryssland fria händer att gå in med allt vad tygen håller.

/Micke
Dock hindrar det inte Poroshenko att säga diametral motsats, nämligen att Ryssland har reguljära förband, 8000 pers.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2015-02-02 kl. 16:30.
2015-02-02, 16:29
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Skicka det till SVT, så kollar jag på det i Aktuellt redan idag/imorgon kväll. Lär bli stor nyhet
Så av ditt svar kan vi konstatera att du drog siffran ur arslet och nu inte har vad som krävs för att stödja ditt påstående.

Det är inget exklusivt material, vi har sett S1, Grad-K, T-80U mfl av systemen i Ukraina där till och med märkningen för fredsbevarande trupp finns kvar. Hela internet är fullt av det, Wiseman har väl hittat ett gäng av de bilderna genom att bara scanna sociala media.

/Micke
2015-02-02, 16:31
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:

Dock hindrar det inte Poroshenko att säga diametral motsats, nämligen att Ryssland har reguljära förband, 8000 pers.
Nä, jag tror inte riktigt Poroshenko förstår innebörden av vad som kommer av att fastställa att Ryssland är stridande part, det är som att ge Ryssland ett frikort där de inte längre behöver gömma sig.

/Micke
2015-02-02, 16:41
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Enligt en del ryska vänner i armen börjar nu fyra ryska divisioner att byggas upp. En mekaniserad infanteridivsion, en pansardivision, en artilleridivision och en fjärde som jag inte riktigt förstod men typ taktisk raketbrigad eller liknande. Var skrapig lina från Ryssland så jag är glad att jag förstod hälften, en hel del soldater har börjat knorra då de inte vill åka till Ukraina, om de här divisionerna sätts in eller inte återstår att se. Men med tanke på att "Novorussiya" har pratat om 100.000 soldater så är det ju inte helt omöjligt.

Citat:
Hoppas att det inte handlar om kärnvapen? Putler är en sjuk jävel. Han känner ju att Ryssland krackelerar snart

Det gör jag mer än gärna efter att du bevisar att Ryssland överhuvudtaget har reguljära förband på ukrainskt territorium.
Räcker en vecka för dig?

Och efter att dessa ytterligare 100 000 ryska soldater har invaderat Ukraina kommer bevisen för deras existens på ukrainskt territorium förstås även fortsättningsvis att bestå av infantila analyser av YouTube-klipp på diverse foliehattsbloggar. OSSE:s observatörer kommer inte att se skymten av de ryska förbanden, ej heller kommer CNN, BBC eller Sky att lyckas fånga dem på bild. Att dokumentera en storskalig rysk invasion av ett europeiskt land tycks vara en utmaning i klass med att fotografera Loch Ness-monstret eller den fruktansvärde snömannen.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-02 kl. 16:43.
2015-02-02, 16:42
Bannlyst
Citat:
Så av ditt svar kan vi konstatera att du drog siffran ur arslet och nu inte har vad som krävs för att stödja ditt påstående.
Klart, det är en gron överskattning, eftersom det inte finns några bevis alls att det finns ryska reguljära förband. Men jag var snäll nog att gå på att det är lika många som i vinterkriget
Citat:
Det är inget exklusivt material, vi har sett S1, Grad-K, T-80U mfl av systemen i Ukraina där till och med märkningen för fredsbevarande trupp finns kvar. Hela internet är fullt av det, Wiseman har väl hittat ett gäng av de bilderna genom att bara scanna sociala media.

/Micke
Skrämmande att Wiseman är skickligare än CNN, BBC med mera. Har Putler skrämt skiten ur hela jordens journalistkår?
Jag förstår verkligen inte varför CNN/BBC inte skickar journalister och inte fångar ryssen med byxorna nere.
Än så länge liknar ditt resonemang Savoy:s påstående
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Nja, som jag har förstått det kör man helt sonika in militära förstärkningar helt öppet när det behövs, man vet att USAs satelliter ser men man vet samtidigt att de inte tänker offentliggöra bilderna och därmed avslöja sin tekniknivå, eller ännu värre, få en folkopinion för ingripande i Ukraina, något USA definitivt inte har lust med oavsett i vilken utsträckning de har stött Maidan.
Det vill säga att alla vet om Rysslands invasion av Ukraina, har bevis, men helt enkelt inte vill visa upp det
2015-02-02, 16:43
Medlem
baggebo1s avatar
Den muslimske tjetjenske terroristen Isa Munayev mötte idag sina 72 oskulder efter att ha dött i kriget för ett fritt NATO. Han dog i Debaltseve:

https://twitter.com/ArmedResearch/status/562264037304832001
http://en.wikipedia.org/wiki/Isa_Munayev

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in